V Bratislave vzniká medzinárodný projekt na shakespearovské motívy.
V poslednom období sa o hercovi a režisérovi Róbertovi Csontosovi vie na Slovensku viac. Po niekoľkoročnom pôsobení v budapeštianskych divadlách sa pustil do režírovania medzinárodných divadelných projektov. V poradí tretí pripravuje v Bratislave, kde už dal o sebe vedieť ako režisér predstavení, ktoré naštudoval s ľuďmi s mentálnym postihnutím.
S hercami a študentmi herectva z Česka, Slovenska, Maďarska a Poľska sa pustil do Shakespearovej hry Sen noci svätojánskej. Zahraniční protagonisti žijú momentálne v Bratislave a denne skúšajú. Režisér si pochvaľuje, že sa mu podarilo dať dokopy štrnásťčlenný tím talentovaných ľudí s ľudským prístupom k tvorbe.
„Hľadal som otvorené duše. Niektorých hercov som už videl hrať a mal som chuť s nimi robiť, tak som ich oslovil. Ale napríklad herci z Poľska sa dostali do produkcie cez konkurz.“
Súčasťou medzinárodného hereckého tímu je napríklad Renáta Ryníková z nitrianskeho divadla Andreja Bagara či tanečník a choreograf Peter Modrovský. O výber vhodnej hudby k inscenácii sa stará Martin Pyco Rausch z Funradia. „Hudba a tanec zohrávajú v produkcii dôležitú úlohu,“ hovorí režisér.
Sen noci svätojánskej bude totiž poňatý ako výsostne súčasný príbeh. Predstavenie sa bude odohrávať v diskotékovom bare. „Tým, samozrejme, nechcem obracať príbeh naruby,“ vraví Csontos. „Považujem Shakespeara nielen za vynikajúceho psychológa, ale aj za mimoriadne moderného autora. Jeho postavy niekedy strácajú hlavu a city ich celkom ovládajú. Akoby nenachádzali zdravú rovnováhu. Hra vyzerá na prvý pohľad jednoducho, no čím dlhšie ju čítame, tým viac odhaľujeme spletitosť ľudských citov. To ma láka.“
Herci spletajú počas skúšok aj jazyky. Počas komunikácie na skúškach sa často rodia nové slová, zmiešaniny s viacerých rodných jazykov a angličtiny. Csontosovi sa páči pracovať v medzinárodnom tíme. „Je vzrušujúce počuť niekoľko jazykov, cez ne sa stretávajú rozličné kultúry a vznikajú zvláštne energie. Samozrejme, treba na to čas, aby sme si čo najlepšie porozumeli. Je to predovšetkým otázka koncentrácie.“
Generálky, premiéra a dve reprízy predstavenia sú naplánované v bratislavskom Nultom priestore A4 na 27. apríla. „Priestor vyhovuje cenovo i možnosťou mobilného hľadiska,“ spresňuje režisér. Následne sú dohodnuté predstavenia v Budapešti, v Košiciach a aj na medzinárodnom divadelnom festivale Meteorit v Kolárove, ktorý Csontos rozbehol pred troma rokmi. O ďalších reprízach sa rokuje vo Viedni, v Prahe, Vroclavi, Varšave a v Talline.
Csontosovou predstavou je budovať medzinárodnú divadelnú spoločnosť s centrom v Bratislave, lebo z nej je do každej z metropol višegrádskej štvorky najbližšie. Skúšky, ktorým predchádzala polročná príprava, prebiehajú v priestoroch divadelného Štúdia 12. „Ľudia sú tu veľmi pružní, pomáhajú nám. Bez nich by sme sa nezaobišli,“ hovorí.
Náročná produkcia sa rodí vďaka nepretržitému úsiliu získavať granty. Okrem toho ju podporuje maďarské ministerstvo kultúry a poľské, české i maďarské kultúrne inštitúty. „Zháňanie financií je najťažšou úlohou. Peniaze musíme stále riešiť.“