á. Premiéra 9. 3.
Štátna opera Banská Bystrica. Giacomo Puccini: Sestra Angelika, Ruggiero Leoncavallo: Cigáni. Hudobné naštudovanie Pavol Tužinský, scéna Jaroslav Valek, kostýmy Eva Farkašová, choreografia Jaroslav Moravčík, zbormajster Ján Procházka, réžia Andrea Hlinková. Premiéra 9. 3.
Nie prvýkrát si naša najmenšia operná scéna obhajuje právo na existenciu ambicióznou dramaturgiou. Tentoraz v rámci jedného večera uviedla slovenskú premiéru Leoncavallových Cigánov a málo hranú Pucciniho jednoaktovku Sestra Angelika.
Za múrmi kláštora sa odohrá dráma nešťastnej šľachtičnej, ktorá v žiali zo smrti svojho nemanželského synčeka spácha samovraždu. Smrteľný hriech, čo ju môže aj vo večnosti odlúčiť od dieťatka, zmýva v zúfalej chvíli pokánia. Pred inscenátormi stojí tvrdý oriešok – prijateľným spôsobom inscenovať apoteózu odpustenia, kde libreto predpisuje zjavenie Panny Márie.
Mladá režisérka Andrea Hlinková ho zvládla bez gýča, čitateľne, s výrazným katarzným účinkom. Na umierajúcu ženu, ležiacu pod krížom, padajú z neba biele lupienky kvetov. Zdvihne sa jemný závoj, ktorý počas celého deja oddeľoval proscénium od hľadiska: pozemské trápenie sa končí, Angelika nachádza vykúpenie vo večnosti.
Andrea Hlinková sa nebojí dramatického efektu či zmeny temporytmu, má zmysel pre čarovanie s farbou, svetlom a navyše cíti priestor, čo nie je samozrejmé ani pri skúsených režiséroch.
Bystrické javisko tentoraz vyvoláva dojem neobvyklej priestrannosti. Popri výbornej scéne Jaroslava Valeka tomu dopomáha aj zmysluplné a disciplinované komponovanie zborových výjavov.
A to rovnako v statickej Sestre Angelike ako v temperamentných Cigánoch. Ak v Angelike dominuje intelekt a výtvarná čistota, v Cigánoch sa otvárajú stavidlá živelnosti. Tragický príbeh vášnivej lásky dvoch mužov k nestálej žene inscenuje režisérka dôsledne realisticky, no s pozoruhodným vkusom.
Za scénickými kvalitami nezaostáva hudobné naštudovanie Pavla Tužinského. Orchester hrá technicky sebaisto, zvukovo kompaktne, s výrazovým a dynamickým bohatstvom.
V dobrom svetle sa predstavilo i zborové teleso. Zo sólistov oslovili obe Angeliky – hosťujúca Mária Porubčinová šťavnatým farebným hlasom so sľubným dramatickým potenciálom, domáca Erika Tégen-Čambálová najmä celkovým zvnútorneným podaním nešťastnej ženy.
V Cigánoch podali výborné výkony temperamentná arménska sopranistka Anna Ryan i alternujúca Mária Tomanová (Fleana), impozantným hlasovým fondom disponujúci domáci tenorista Stanislav Matis (Radu) i ďalší sólisti súboru - Zoltán Vongrey, Šimon Svitok (Tamar), Igor Lacko a Ivan Zvarík (Starec).
Bystričanom sa podaril takmer husársky kúsok: dramaturgickú ambíciu naplnili výborným scénicko-hudobným stvárnením a zároveň si do repertoáru pripísali divácky atraktívnu inscenáciu.
Autor: Michaela Mojžišová Autorka je operná publicistka