Pritom Fínsko sa okrem nespočetných jazier môže popýšiť nielen bohatým pestovaním zborovej tradície, ale aj hudby vôbec, a to na vysokej kvalitatívnej úrovni, o čom svedčia neraz medzinárodne etablované hudobné telesá i početné festivaly.
Aj preto patril komorný koncert v bratislavskej Redute k dramaturgickým zaujímavostiam. Venovaný bol výlučne fínskym kompozíciám, v interpretácii fínskych umelcov, nevynímajúc záštitu fínskej ambasády. Navyše, popoludní mu predchádzal workshop na tému súdobej fínskej hudobnej tvorby za účasti Kaleviho Ahoa a Harriho Ahmasa, ktorých diela si zároveň bolo možné večer vypočuť.
Dramaturgia pozostávala v úvode z diela beethovenovského súčasníka Bernharda Henrika Crusella, zvyšok programu už však patril súčasnej hudbe, reprezentovanej uznávanými fínskymi skladateľmi, okrem dvoch spomínaných aj Aulisom Sallinenom.
Pôsobivá, nenásilná spleť kompozičných nápadov i techník sa odvíjala v koncentrovanom podaní siedmich hráčov (sláčikové kvarteto, klarinet, fagot, lesný roh) flexibilného Sinfonia Lahti Chamber Ensemble.
Koncert bol zároveň druhým z podujatí nového cyklu aktuálnej sezóny Slovenskej filharmónie Hudba a obrazy, organizovaného v spolupráci so Slovenskou národnou galériou, ktorá pre každý z plánovaných večerov zapožičiava výtvarné dielo, štýlovo súvisiace s hudobnou tematikou.
Vystavený obraz poprednej slovenskej maliarky Viery Kraicovej Záznam síce z Fínska nepochádzal, no svojím modernistickým duchom (pre laika možno ťažšie zrozumiteľným) a uvoľnenosťou štýlu poslúžil ako vhodný ilustračný doplnok.
Autor: Eva Planková (Autorka je hudobná publicistka)