Lyrik a rebel Kenneth Patchen (1911 - 1972), svojho času symbol beatnikov, nie je nášmu čitateľovi neznámy. Veď ide o autora, ktorý sa podpísal približne pod štyridsať zväzkov poézie.
Za svoj debut v roku 1936 obdržal Guggenheimovu cenu. Neskôr jeho slávu prakticky na vrchole zatienili zvučnejšie mená ako Allen Ginsberg, Gregory Corso či Lawrence Ferlinghetti, ľudia, ktorí si kedysi považovali za česť vystupovať s Patchenom za sprievodných zvukov džezovej hudby na jednom pódiu.
Pravda, Patchen, v tom čase už na invalidnom vozíku, dal beatnikom celkom iný smer, ako iný z ich guru William S. Burroughs, ktorý načisto poplietol hlavu Ginsbergovi a Kerouacovi svojou trýznivou víziou dobrodružného blúdenia v zábleskoch jasnozrivosti.
Bývalého zlodejíčka Corsa, ktorého matka mala v šestnástich a ktorý sa s Ginsbergom zoznámil v jednom newyorskom bare krátko po prepustení z väzenia, neskôr premohla túžba po rodinnom živote a napokon „konformoval do manželstva“.
Kým Kerouac sa úspešne upíjal na smrť, Ginsberg sa ako svätý homosexuál dlho tešil zbožnej úcte a pričinil sa o vydanie všetkých kľúčových diel štvanca Williama Burroughsa, vari najkontroverznejšieho spisovateľa tých čias.
Patchen rebeloval po svojom. Kľúčom k buričskej časti jeho tvorby môžu byť slová kritika Karla Younga: „Dokonale si uvedomoval nebezpečenstvá represie a potrebu vyjadriť hnev v premyslenej forme.“
Pravda, nešlo pritom ani tak o hnev, ako práve o premyslenú formu a priliehavé vyjadrenie vzbury proti krivdám. Tieto špecifické vyjadrenia nikoho, kto sa s jeho básňami stretol, nenechávali vlažným. Ide o nepoľavujúci príval neošúchaných slov, naliehavosť, s ktorou sa v beatnickej tvorbe neskôr stretávame takmer permanentne, bez ohľadu na jej ďalšie dimenzie.
Popritom sa v jeho básňach prelínajú rovnako silné a neprehliadnuteľné motívy lásky - nezabúdajme, že dielo Kennetha Patchena a jeho spolupútnikov bolo širokými vrstvami čitateľov prijaté v čase, keď sa rebélia snúbiaca sa s fyzickou láskou považovala za priamu cestu k spáse, vstúpenie do stavu skutočného života. Samozrejme, neboli to v nijakom ohľade len naivné idey či pekné reči hŕstky umelcov, ale rozsiahle svetové hnutie.
Napokon, beatnikom v nijakom ohľade nešlo o glorifikovanie lásky romantickej, ale telesnej, a v Patchenovi dlho spoznávali jedného zo svojich prorokov.
K nezameniteľným útvarom Kennetha Patchena patria aj takzvané obrázkové básne, pozostávajúce z insitnej perokresby s krátkym groteskným textom, podtextom či sentenciou plnou trpko-žartovného nonsensu. Tento výber predstavuje spolu s jeho ľúbostnými básňami a rebelskými veršami aj niektoré picture poems - tri hlavné zbrane Kennetha Patchena.
Prekladateľ a vydavateľ Peter Milčák Kennetha Patchena približuje súčasnému slovenskému čitateľovi láskavo, vážne aj úsmevne ako milujúceho rebela, ktorý vo svojom čase ovplyvnil aktuálnu kultúru spôsobom, ktorý sa dodnes nedá prehliadnuť.