BRATISLAVA. V súčasnosti je na Slovensku rozostavaných takmer 70 kilometrov diaľnic, ktoré by mali byť podľa Národnej diaľničnej spoločnosti uvedené do prevádzky v tomto alebo v budúcom roku. Na to, aby spájala diaľnica D1 Bratislavu s Košicami, treba postaviť ďalších zhruba 135 kilometrov a k hranici s Ukrajinou je to potom ešte asi 85 kilometrov.
Minister dopravy Ľubomír Vážny chce, aby prešli prvé autá celú cestu z Bratislavy do Košíc už v roku 2013. Celá sieť, teda diaľnica D1, D3 zo Žiliny po hranicu s Poľskom a diaľničný obchvat Bratislavy D4, by mala byť dobudovaná v roku 2017. Národná diaľničná zatiaľ počíta s tým, že spojenie Košíc s Ukrajinou by malo byť hotové až o tri roky neskôr.
Vláda preto schválila kontroverzný návrh zákona o urýchlení výstavby diaľnic. Hoci ministerstvo dopravy vypustilo ustanovenie, podľa ktorého odvolanie proti rozhodnutiu o vyvlastnení nemalo mať odkladný účinok, návrh podľa právnikov a občianskych združení stále nie je v poriadku.
Zostalo v ňom totiž ustanovenie, že ochranárske združenia sa nebudú môcť zúčastňovať na stavebných konaniach ako ich riadni účastníci, ale len ako tzv. zúčastnená verejnosť.
Rovnako je problémom, že zákon o urýchlení výstavby diaľnic na vybrané pozemky vyhlasuje stavebnú uzáveru zo zákona bez toho, aby o tom konal stavebný úrad a vlastníci pozemkov za obmedzenie svojich práv boli odškodnení.
V štádiu vykupovania pozemkov je v súčasnosti osem úsekov na diaľniciach D1 a D3 v dĺžke zhruba 42 kilometrov. Podľa Národnej diaľničnej však výstavba diaľnic prebieha podľa plánu a akékoľvek problémy nezaznamenáva.