Telenovely sú síce prejavom lacnej brakovej zábavy, ale plnia tu istú funkciu ako rozprávky, detektívky či romány pre ženy. Víťazí tam pravda, spravodlivosť a pravá láska. Skutočný život je plný stresov a nespravodlivosti, telenovela miestom, kde je život oveľa romantickejší, emotívnejší a hlavne jasnejší, kde divák po pár minútach vie, ktoré postavy sú „dobré" a ktoré „zlé". „Čo, samozrejme, v reálnom svete nefunguje. Hrdinovia z telenoviel sú čiernobieli, buď kladní, alebo zaporní, no v skutočnom živote to také jednoduché nie je," vysvetľuje psychologička Danica Daudová. Dej sa točí hlavne okolo lásky, nevery a podlých intríg. Odohráva sa takmer zakaždým v prostredí vyššej a bohatej spoločnosti, ktorú dopĺňajú chudobné slúžky, pestúnky či zaháňači dobytka. „Je to únik od reality. Divák to vníma ako rozprávku. Napomáha to aj to, že dej je zasadený do prekrásnej prírodnej scenérie, do romantického rámca, ktorý má so skutočným životom málo spoločné," dopĺňa psychologička.
Latinskoamerické telenovely sa vyznačujú extrémne vypätými emóciami. Divák spolu s nimi plače, preklína, zatína päste. Tragédie, ktorých je tam neúrekom, sa prežívajú pateticky až teatrálne. „Divák, podľa mojich skúseností väčšinou senior, prežíva s niekým niečo krásne, veselé, smutné, dobré a nemyslí na to, čo ho trápi. Napríklad, že ho vnúčatá neprišli navštíviť, že ho niečo bolí. Odreaguje sa od problémov života a má tému na rozhovory. V týchto príbehoch dobro predsa zvíťazí, láska je odmenená, zloduch potrestaný. Tak ako je to vo väčšine klasických rozprávok," hovorí Danica Daudová.
Symbol Latinskej Ameriky
Laici si často zamieňajú pojmy soap opera a telenovela. Deliaca čiara medzi nimi je veľmi úzka, telenovelu však charakterizuje dopredu určená dejová línia, ktorá sa odvysiela zväčša za osem mesiacov. Naproti tomu soap opera má otvorený koniec a môže sa vysielať donekonečna. Príkladom toho je aj jedna z najstarších amerických soap opier Tak plynie čas, ktorá sa vysiela obdivuhodných 42 rokov. Dodnes vzniklo vyše desaťtisíc dielov, čo je pravdepodobne absolútny rekord medzi seriálmi. Neuveriteľne znie aj to, že od samého začiatku je členom hereckého tímu Frances Reidová, ktorá v decembri minulého roku oslávila 93 rokov. Napriek svojmu pokročilému veku stále zvláda nakrúcanie trikrát do týždňa.
Tento žáner vznikol v USA okolo roku 1930 vďaka spoločnosti Procter and Gamble, ktorá si objednala vtedy ešte rozhlasový program pre domáce gazdinky. Potrebovala niečím prekladať dlhé reklamné bloky na svoje pracie prášky. Odtiaľ názov soap mydlo.
Korene telenoviel zase siahajú do Brazílie, Mexika a Kuby okolo roku 1950. V priebehu posledných desaťročí sa z nich stal jeden z najcharakteristickejších symbolov latinskoamerickej kultúry a spoločnosti. Stali sa úspešným vývozným artiklom, takmer samostatným priemyselným odvetvím. Majú aj svojho „Oscara", galavečer, kde sa odovzdávajú ocenenia vo všetkých známych kategóriách. Pre hercov znamenajú životnú šancu presadiť sa. Ako príklad môže poslúžiť známa hollywoodska hviezda Salma Hayek, ktorá začínala v mexických telenovelách. Možno aj preto sa v súčasnosti s takým potešením podieľa na americkej produkcii pôvodnej kolumbijskej telenovely Yo Soy Betty, La Fea. Tá sa pod názvom Škaredá Betty vysielala aj u nás a okrem toho v ďalších 70 krajinách sveta. V USA sa postavila vedľa takých trhákov, ako sú Zúfalé manželky alebo Nezvestní.
1. Tak ako existujú remaky slávnych filmov, existujú aj remaky obľúbených telenoviel. Jednoducho Mária z roku 1967 sa nakrútila postupne v Peru, Brazílii, vo Venezuele a naposledy v roku 1989 v Mexiku. Esmeralda má štyri verzie, dve mexické, jednu venezuelskú, a tú najstaršiu, brazílsku, z roku 1964. |
Hlavne slovenský vidiek
Príchod prvých latinskoamerických telenoviel privítali slovenskí diváci s obrovským nadšením. Určite si každý pamätá hity ako Jednoducho Mária, Esmeralda či Manuela. Dnes je sledovanosť oveľa nižšia, záujem o tento žáner postupne upadá. Televízia JOJ ho nahradila súťažami a krimiseriálmi. "Telenovely nedosahovali potrebné výsledky sledovanosti. Ako bolo zistené, po dôkladných analýzach štruktúry našich divákov, ekonomicky aktívny divák JOJ-ky vo veku do 49 rokov žije najmä vo väčších mestách a uprednosťňuje iný druh zábavy. Relax v podvečer pracovného dňa mu zabezpečujú najmä vedomostné súťaže," vysvetľuje hovorca TV JOJ Ľudovít Tóth. Slovenská televízia tiež istý čas zvažovala vyradenie tohto typu seriálov, nakoniec ho však nechala vo svojej vysielacej štruktúre. Naproti tomu TV Markíza si vybudovala stabilnú divácku základňu a o sledovanosť sa neobáva. Juhoamerické telenovely vysiela so železnou pravidelnosťou už jedenásť rokov, každý pracovný deň od 17.00 hodiny. „Od začiatku patrili k obľúbeným programom našej stanice. V roku 2001 bolo vysielacie okno dokonca zdvojené, jeden diel sa začínal o 17.00, ďalší o 17.50. Divácka štruktúra je pomerne stabilizovaná, tvoria ju diváci starší ako 65 rokov, predovšetkým ženy nad 50, gazdinky, diváci so základným vzdelaním a s vyučením, ktorí prevažne pochádzajú z menších dedín do dvetisíc, respektíve do päťtisíc obyvateľov," informuje Linda Salvová. No aj tu sa prejavuje klesajúca tendencia: kým Skrytú vášeň sledovalo v roku 2004 takmer 17 percent divákov, La Tormetu, ktorá sa skončila teraz vo februári, už len desať percent.
Nemci ich milujú
Vo svete je trend úplne opačný. Vek priemerného diváka telenoviel sa napríklad v USA pohybuje okolo 26 rokov a sledovanosť neklesá, práve naopak. Podľa údajov parížskej spoločnosti Médiamétrie sa počet vyrobených telenoviel za posledné tri roky celosvetovo zvýšil o štyristo percent. Už dávno nie sú doménou Latinskej Ameriky, postupne sa udomácnili na celom svete, milujú ich v Európania, Rusi, ale i Indovia a Číňania.
Na starom kontinente sa stalo najväčším producentom Nemecko, čo pravdepodobne prekvapilo aj samotných nemeckých autorov. Tí urobili jediné, pôvodné príbehy o láske, vášni a nenávisti lokalizovali, čiže vsadili do európskeho prostredia. Vynechali triedne rozdiely, zredukovali množstvo odkazov na náboženstvo a obohatili ich o vtipné dialógy. Nikto z nich však nečakal taký úspech.
2. Ústredné piesne telenoviel bodujú vo všetkých hitparádach. |