V galérii Médium v Bratislave vystavuje najmladšia generácia slovenských fotografov
z Ateliéru fotografie VŠVU.
Dvanástich fotografov spája záujem o rozvíjanie možností klasickej fotografie, hľadanie inovatívnych postupov v tomto tradičnom médiu.
Ateliér vznikol v roku 2004 a Prvý polčas reflektuje výsledky činnosti v prvej polovici jeho existencie. Predstavuje najlepšie semestrálne a bakalárske práce vytvorené pod hlavičkou ateliéru, ktoré vybral vedúci pedagóg Filip Vančo.
Výstava je prvou verejnou prezentáciou ateliéru v galerijnom priestore. Vančo vedie svojich zverencov k čo najdokonalejšiemu ovládaniu technologických možností fotografie, suverénnej práci s kompozíciou, remeselnej zručnosti a vizuálnej hodnovernosti.
Výsledkom sú zväčša farebné fotografie - inscenované portréty, kompozičné práce s prostredím, zachytenie nezvyčajných detailov. No prácam akoby občas chýbal hlbší intelektuálny rozmer, posun ponad čisto výtvarné spracovanie motívu.
Zatiaľ nemožno vysledovať vyhranené autorské prístupy, vykryštalizované nezameniteľné výtvarné rukopisy, i keď počas dvoch rokov vzniklo viac pozoruhodných prác.
Medzi výrazných mladých autorov patrí Monika Kováčová, ktorá predstavila sériu čiernobielych fotografií, na ktorých rekonštruovala samovraždy a nejasné úmrtia známych osobností s názvom Killart. Skúmala spôsoby, akými ukončili život umelci a ako smrť vníma súčasná spoločnosť - od devalvácie smrti spôsobenej bulvárnymi médiami až po mrazivé tabu.
Z inej strany uchopila motív Jana Šantavá v sérii Miesto činu, ktorá poukázala na možnosti estetiky smrti poetickými, vizuálne preexponovanými fotografiami zavraždených obetí, fotenými z podhľadu cez rozbité zakrvavené sklo. Odľahčenejšie pôsobia práce Barbory Haviarovej a Jána Šipöcza (skupiny Je.Be.), ktorí systematicky a s citeľnou radosťou tvoria štylizované autoportréty v rôznych sociálnych prostrediach.
Nádejným mladým fotografom je Dalibor Krupka, ktorý z vystavujúcich azda najpresvedčivejšie uplatňuje princípy čistej, esteticky čo najvycibrenejšej fotografie - či už v sérii čiernobielych snímok krajiny na tému Umelina vo fotopríbehu, alebo v sérii s názvom Žiara.
Ateliér poskytuje zázemie na zvládnutie technologických postupov a experimentovanie s nimi. Otázkou je, kam ich dôraz na technologickú zručnosť privedie. Zatiaľ má za sebou prvý polčas, jazyk fotografie je zvládnutý na slušnej úrovni, teraz ide skôr o to, čo ďalej.
Výstava trvá do 8. 3. 2007, neskôr ju bude možné vidieť v Banskej Bystrici a Liptovskom Mikuláši.
Autor: Lýdia Pribišová (Autorka je kunsthistorička)