BRATISLAVA. Rafinéria Slovnaft a jej majoritný vlastník skupina MOL chcú dovážať a spracúvať ropu z Líbye. „Nedávne výpadky v dovoze ropy v dôsledku sporu medzi Bieloruskom a Ruskom opätovne potvrdili potrebu mať pripravený aj alternatívny zdroj,“ povedala hovorkyňa Slovnaftu Hana Šimková. Líbya podľa Slovnaftu nepredstavuje väčšie obchodno-politické riziko „ako krajiny Stredného východu, kde je naopak geopolitická situácia značne napätá“.
O aké množstvo ropy by išlo, Slovnaft neprezradil. „Akékoľvek ďalšie úvahy sa budú odvíjať od toho, či sa budú dať zabezpečiť stabilné dodávky ropy v dostatočnom množstve a za akú cenu,“ povedala Šimková.
Riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi po rokovaniach v Líbyi povedal, že je pravdepodobné, že obe spoločnosti sa budú podieľať aj na ťažbe ropy, ako aj na modernizácii tamojších rafinérií.
„To je oveľa lepšie, ako ropu iba dovážať. MOL si tak bude vedieť zabezpečiť nižšie ceny ropy,“ povedal energetický analytik Karol Hirman. Dovoz ropy považuje za reálny. „Pre Líbyu sme zujímavý trh, v dôsledku embarga stratila veľa odberateľov. Takisto má záujem o diverzifikáciu ťažobných licencií a partnerov.“
Je to už diverzifikácia?
Za dopravu ropy je zodpovedný Transpetrol, ktorý vlastní slovenskú časť ropovodu Družba. Člen dozornej rady Mikuláš Rakovský tvrdí, že dopraviť ropu z Líbye nie je technický problém. „Relatívne ľahko by tanker z Afriky previezol ropu do chorvátskeho Omišalju. Je to len otázka kontraktov s Líbyou a tranzitnými krajinami,“ povedal. Z Chorvátska vedie ropovod Adria do Maďarska. So Slovenskom je síce prepojený, ale ropa tečie iba od nás. Urobiť reverz v smere toku ropovodu nebude podľa odborníkov problém, v minulosti už takto fungoval.
Podľa Rakovského ide len o to, či by Slovnaft vedel tento typ ropy spracovať. „Spoločnosť je technologicky pripravená,“ povedala Šimková.
Ak by sa ropovod Adria spojazdnil, išlo by podľa Hirmana o skutočnú diverzifikáciu zdroja aj trasy. „Táto trasa je bezpečná a mohla by slúžiť na prepravu ropy aj z ďalších zdrojov,“ povedal.
Riaditeľ Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba je opačného názoru. „Ropovod Adria kapacitou pre Slovnaft nestačí v takom rozsahu, aby išlo o diverzifikáciu. Pôjde iba o náhradu počas prípadných výpadkov dodávok z Ruska,“ povedal. Slovnaft spracúva viac ako 5,5 milióna ton ropy ročne, Adria dokáže prepraviť 3,5 milióna ton ročne.
Transpetrol nebude proti
Odpor proti dovozu ropy z Líbye by však mohlo klásť Rusko. Popri 49-percentnom podiele v Transpetrole vlastní aj manažérsku kontrolu ruský skrachovaný ropný gigant Jukos prostredníctvom holandskej dcéry Yukos Finance. Ruská strana by v záujme predaja vlastnej ropy mohla iný konkurenčný zdroj blokovať.
Rakovský tvrdí, že Transpetrol nemá byť prečo proti. „Jukos už je slabší. Transpetrol by doviezol aj líbyjskú ropu, keby to Slovnaft chcel. Vlastníci Yukos Finance a MOL-u sú si navyše blízki,“ povedal.
Upozornil však, že pre Slovnaft je zatiaľ najvýhodnješie spracovávať ťažkú ruskú ropu, ktorá je lacnejšia ako ľahká líbyjská. „Slovnaft má nakúpenú ťažkú technológiu, pomocou ktorej vie vyrobiť taký istý objem ropných produktov z ruskej ako iné rafinérie z ľahšej ropy,“ povedal.