Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky
DISPEČERI: ZA ŠTRAJKOM NIE SÚ PLATY, ALE OHROZENÁ BEZPEČNOSŤ PREVÁDZKY

Vážny: Za štrajkom sú platy

Letoví dispečeri majú dnes ráno nastúpiť do práce, inak budú čeliť žalobe.

Minister dopravy Vážny (na snímke vpravo) zatiaľ nevidí dôvod na odvolanie riaditeľa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa (vľavo).Minister dopravy Vážny (na snímke vpravo) zatiaľ nevidí dôvod na odvolanie riaditeľa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa (vľavo). (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Spor medzi letovými dispečermi a vedením Letových prevádzkových služieb pokračuje. Dispečeri totiž trvajú na okamžitom odvolaní svojho šéfa Romana Biróa. S tým zasa nesúhlasí minister dopravy Ľubomír Vážny. Ak dispečeri nenastúpia dnes ráno do 8.00 h­ do práce, budú čeliť žalobe na súde proti pokračujúcemu štrajku, povedal minister.

Advokát Tomáš Kamenec si myslí, že zamestnanci majú na štrajk podľa ústavy právo, a to nielen pri kolektívnom vyjednávaní.

Rokovanie na ministerstve včera do našej uzávierky neskončilo. Nebolo teda jasné, či dispečeri nastúpia dnes o 8.00 h riadne do práce.

Dispečeri od začiatku tvrdia, že za ich požiadavkami nie sú nesplnené platové požiadavky. Minister Vážny tvrdí opak. „Štrajk dispečerov je protizákonný, ich požiadavky nekonkrétne a viac-menej nesplniteľné z pozície vedenia Letových prevádzkových služieb. Je to tlak na odvolanie riaditeľa a dosadenie nového, ktorý splní ich mzdové nároky,“ povedal.

Predseda štrajkového výboru Igor Dobrík s Vážnym nesúhlasí. „V kolektívnej dohode na tento rok sme o mzdových otázkach s vedením ani nerokovali. Prijali sme totiž návrh manažmentu na mierny rast miezd,“ povedal pre agentúru SITA.

Vážny včera povedal, že dispečeri požadovali pätinový nárast miezd. Dodal, že dostávajú mesačný plat spolu s príplatkami a poistením asi 220-tisíc korún. Najviac, spolu asi 272-tisíc, dostávajú vo firme inštruktori letovej služby. „Takýto plat nemá ani premiér či niektorí vysokí manažéri,“ povedal minister.

Kolektívnu zmluvu, v ktorej sa vyjednávalo aj zvyšovanie platov, podpísali odborári zastupujúci dispečerov s vedením štátneho podniku v polovici decembra minulého roka.

Audítorom bude tentoraz Eurocontrol

Štrajk dispečeri začali preto, lebo sa znižuje úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili aj na pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim počas hustej premávky v letných mesiacoch.

Zároveň sa podľa nich takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na núdzové situácie.

Za vzniknutú situáciu je podľa štrajkujúcich zodpovedný práve Biró.

Šéf dispečerov však argumentuje bezpečnostným auditom Leteckého úradu, ktorý nedostatky neobjavil. Minister Vážny povedal, že už požiadal Európsku organizáciu pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol) o vykonanie bezpečnostného auditu v činnosti Letových prevádzkových služieb. Chce, aby sa preukázalo, či je kritika štrajkujúcich opodstatnená. Ak by táto kontrola ukázala, že šéf dispečerov pochybil a porušil predpisy, je ho Vážny pripravený odvolať.

Zatvorené nebo

Od štvrtka minulého týždňa do včera bolo slovenské nebo zatvorené pre lietadlá, ktoré by mali prelietať ponad slovenské územie. Museli teda letieť ponad okolité krajiny, čo znamenalo predĺženie ich letu o 30 až 40 minút.

Odklonenie letov znamená pre Letové prevádzkové služby aj nižšie príjmy. Denne spoločnosť prichádza na tržbách asi o dva milióny korún, povedal minister Vážny. Dodal však, že časť týchto peňazí – asi 600-tisíc korún – ušetrí firma na mzdách štrajkujúcich. Letové prevádzkové služby nesmú mať podľa pravidiel Európskej únie zisk. Všetky peniaze, ktoré vyberú za prelety lietadiel, musia teda ísť na platy zamestnancov, školenia či technické vybavenie.

Požiadavky dispečerov

zavádzanie odskúšaných systémov

bezpečnosť letovej prevádzky

lepšie podmienky na výkon práce

výcvik a školenia

tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny

odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb R. Biróa

Zdroj: štrajkový výbor dispečerov
Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 782
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 515
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 210
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 892
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 724
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 785
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 110
  8. Od Česka až po Jadran 3 099
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 967
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 292
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu