Vážny: Za štrajkom sú platy

Letoví dispečeri majú dnes ráno nastúpiť do práce, inak budú čeliť žalobe.

Minister dopravy Vážny (na snímke vpravo) zatiaľ nevidí dôvod na odvolanie riaditeľa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa (vľavo).Minister dopravy Vážny (na snímke vpravo) zatiaľ nevidí dôvod na odvolanie riaditeľa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa (vľavo). (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Spor medzi letovými dispečermi a vedením Letových prevádzkových služieb pokračuje. Dispečeri totiž trvajú na okamžitom odvolaní svojho šéfa Romana Biróa. S tým zasa nesúhlasí minister dopravy Ľubomír Vážny. Ak dispečeri nenastúpia dnes ráno do 8.00 h­ do práce, budú čeliť žalobe na súde proti pokračujúcemu štrajku, povedal minister.

Advokát Tomáš Kamenec si myslí, že zamestnanci majú na štrajk podľa ústavy právo, a to nielen pri kolektívnom vyjednávaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rokovanie na ministerstve včera do našej uzávierky neskončilo. Nebolo teda jasné, či dispečeri nastúpia dnes o 8.00 h riadne do práce.

SkryťVypnúť reklamu

Dispečeri od začiatku tvrdia, že za ich požiadavkami nie sú nesplnené platové požiadavky. Minister Vážny tvrdí opak. „Štrajk dispečerov je protizákonný, ich požiadavky nekonkrétne a viac-menej nesplniteľné z pozície vedenia Letových prevádzkových služieb. Je to tlak na odvolanie riaditeľa a dosadenie nového, ktorý splní ich mzdové nároky,“ povedal.

Predseda štrajkového výboru Igor Dobrík s Vážnym nesúhlasí. „V kolektívnej dohode na tento rok sme o mzdových otázkach s vedením ani nerokovali. Prijali sme totiž návrh manažmentu na mierny rast miezd,“ povedal pre agentúru SITA.

Vážny včera povedal, že dispečeri požadovali pätinový nárast miezd. Dodal, že dostávajú mesačný plat spolu s príplatkami a poistením asi 220-tisíc korún. Najviac, spolu asi 272-tisíc, dostávajú vo firme inštruktori letovej služby. „Takýto plat nemá ani premiér či niektorí vysokí manažéri,“ povedal minister.

SkryťVypnúť reklamu

Kolektívnu zmluvu, v ktorej sa vyjednávalo aj zvyšovanie platov, podpísali odborári zastupujúci dispečerov s vedením štátneho podniku v polovici decembra minulého roka.

Audítorom bude tentoraz Eurocontrol

Štrajk dispečeri začali preto, lebo sa znižuje úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili aj na pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim počas hustej premávky v letných mesiacoch.

Zároveň sa podľa nich takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na núdzové situácie.

Za vzniknutú situáciu je podľa štrajkujúcich zodpovedný práve Biró.

Šéf dispečerov však argumentuje bezpečnostným auditom Leteckého úradu, ktorý nedostatky neobjavil. Minister Vážny povedal, že už požiadal Európsku organizáciu pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol) o vykonanie bezpečnostného auditu v činnosti Letových prevádzkových služieb. Chce, aby sa preukázalo, či je kritika štrajkujúcich opodstatnená. Ak by táto kontrola ukázala, že šéf dispečerov pochybil a porušil predpisy, je ho Vážny pripravený odvolať.

SkryťVypnúť reklamu

Zatvorené nebo

Od štvrtka minulého týždňa do včera bolo slovenské nebo zatvorené pre lietadlá, ktoré by mali prelietať ponad slovenské územie. Museli teda letieť ponad okolité krajiny, čo znamenalo predĺženie ich letu o 30 až 40 minút.

Odklonenie letov znamená pre Letové prevádzkové služby aj nižšie príjmy. Denne spoločnosť prichádza na tržbách asi o dva milióny korún, povedal minister Vážny. Dodal však, že časť týchto peňazí – asi 600-tisíc korún – ušetrí firma na mzdách štrajkujúcich. Letové prevádzkové služby nesmú mať podľa pravidiel Európskej únie zisk. Všetky peniaze, ktoré vyberú za prelety lietadiel, musia teda ísť na platy zamestnancov, školenia či technické vybavenie.

Požiadavky dispečerov

zavádzanie odskúšaných systémov

SkryťVypnúť reklamu

bezpečnosť letovej prevádzky

lepšie podmienky na výkon práce

výcvik a školenia

tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny

odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb R. Biróa

Zdroj: štrajkový výbor dispečerov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu