BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce presadiť, aby pozemky plánované na výstavbu diaľnic nemohli ich vlastníci predať, prenajať, zaťažiť vecným bremenom ani založiť. Takúto požiadavku vložil rezort do návrhu zákona o urýchlení výstavby diaľnic až po ukončení pripomienkového konania. Znamená to, že sa k nej už verejnosť ani iné ministerstvá nemôžu vyjadriť.
V upravenej verzii návrhu ministerstvo akceptovalo pripomienky právnikov a iných rezortov, že ústava pripúšťa vyvlastnenie na základe zákona, vo verejnom záujme a za primeranú náhradu. Pôvodný návrh totiž pripúšťal vyvlastnenie pozemku aj bez náhrady. Rezort však do návrhu vložil ustanovenie, že od vydania právoplatného územného rozhodnutia vlastníci môžu svoj pozemok predať len stavebníkovi a nikomu inému.
„Dodatočným opatrením chceme zabrániť vyskytujúcim sa špekuláciám s pozemkami, na ktorých sa už umiestnila stavba diaľnice právoplatným územným rozhodnutím,“ povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.
Obmedzí sa vlastnícke právo bez nároku na náhradu?
Vlastníci pozemkov nebudú môcť so svojimi pozemkami nakladať podľa vlastného uváženia už v čase, keď ešte nebude isté, kedy alebo či vôbec diaľnica cez ich pozemok pôjde. „Toto obmedzenie vlastníckeho práva sa bude uskutočňovať bez akejkoľvek náhrady. Navyše predať pozemky budú môcť iba stavebníkovi diaľnice, ktorý však nemá povinnosť ich hneď vykúpiť,“ povedal Richard Drutarovský z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie.
Podľa advokáta Mareka Benedika je takéto ustanovenie v rozpore s ústavou. Nie je v ňom naliehavý verejný záujem. „Je to absolútne nelegitímne,“ povedal. Podľa Benedika návrh nerešpektuje princíp primeranosti, keďže bremeno, ktoré sa kladie na vlastníka, je neprimerané tomu, čo sa návrhom sleduje. „Núteným spôsobom možno vlastnícke práva obmedziť len na základe zákona, nie priamo zákonom,“ povedal advokát.
Ochranári nemajú byť účastníkom konania
Rezort navrhuje aj to, aby združenia občanov vrátane ochranárov nemali postavenie účastníka konania, ale len tzv. zúčastnenej osoby. „Verejnosť sa v postavení zúčastnenej osoby bude môcť k navrhovanej stavbe iba vyjadrovať, no úrad sa jej námietkami nemusí vôbec zaoberať,“ povedal právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia. Postavenie účastníka konania im dnes dáva zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. „Niekomu sa má uprieť právo len preto, že mimovládne organizácie dokážu efektívne uplatňovať opravné prostriedky, čo predlžuje konanie,“ povedal Benedik.
Paradoxom je, že podobný zákon, ktorý rieši vyvlastňovanie pre výstavbu diaľnic, pripravilo aj ministerstvo výstavby. Rezort do vlády predložil návrh zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy strategických stavieb. S týmto návrhom zákona nesúhlasí rezort dopravy, pričom ten spor „nebol odstránený ani na úrovni rokovania ministrov“, informovalo ministerstvo výstavby.
Čo navrhuje ministerstvo
Rezort dopravy vložil po skončení verejného pripomienkovania do novely nové ustanovenie: „Odo dňa právoplatnosti územného rozhodnutia o umiestnení stavby diaľnice nemožno diaľničný stavebný pozemok zaťažiť vecným bremenom, prenajať, dať do výpožičky ani založiť; previesť vlastníctvo možno len na stavebníka diaľnice.“
Stĺpček Ivana Štulajtera
Vojna rezortov?
Tak, a máme tu dva návrhy zákonov na urýchlenie výstavby diaľnic. Jeden predložil rezort dopravy, druhý rezort výstavby. Prvý sa zaoberá len diaľnicami, druhý aj. Ten druhý totiž zametá cestu aj pred ďalšími strategickými investíciami, o ktorých rozhodne vláda. Oba návrhy sa snažia pozmeniť vyvlastňovanie pozemkov tak, aby výstavbu diaľnic urýchlili.
Je to legitímny cieľ, ak sa rýchlosť nedostáva do rozporu s právom. Lenže ona sa dostáva. Aspoň v prípade návrhu rezortu dopravy. A dokonca flagrantne. S trochou zveličenia sa dá povedať, že ministerstvo dopravy sa zaľúbilo do rýchlosti, ale právna realita demokratického štátu mu uniká. Len by promptne vyvlastňovalo, obmedzovalo vlastnícke práva ako po roku 1948.
Preto je rozumné odsunúť nápady rezortu dopravy na smetisko dejín a venovať sa návrhom ministerstva výstavby. Nie sú síce dokonalé, ale nie sú také oddané budovateľskej rýchlosti.
Doprava však nechce ustúpiť výstavbe, takže tu máme duplicitu a akúsi vojnu rezortov, keď jeden má v rukách Smer a druhý SNS. To je na koaličné byro.