piatimi rokmi člen predstavenstva jednej banky položil rečnícku otázku: Prečo tu u vás, na Slovensku banky vo svojich reklamách vôbec nepoužívajú humor?
Pamätáte si reklamy bánk spred niekoľkých rokov? Samé vážne témy, hlboké myšlienky ako „Poznáme cestu k vašej prosperite“ alebo „Spokojnosť našich klientov je samozrejmosťou“, seriózny, naleštený imidž, „Bezpečnosť. Spoľahlivosť. Istota.“ Frázy! Pred asi piatimi rokmi člen predstavenstva jednej banky položil rečnícku otázku: Prečo tu u vás, na Slovensku banky vo svojich reklamách vôbec nepoužívajú humor?
Dnes je to presne naopak. Vtipom sršia takmer všetky banky. Slovenská sporiteľňa rozvíja koncept rodiny Veselých, ČSOB „prepadáva“ bežné banky, Poštová banka sa prezentuje karikatúrami s veľkými hlavami, Dexia banka personifikovala bankovky, ktoré sa zhovárajú, cestujú autobusom, poskytujú interview...
Keby spomínaný bankár prišiel na Slovensko teraz, asi by sa opýtal, prečo všetci chcú byť za každú cenu takí vtipní?
Medzi vtipné reklamy nepochybne patria aj posledné reklamy VÚB banky na flexihypotéku. Banka ukazuje peripetie antihrdinu späté s hypotekárnym úverom a ich riešenie. Je to bezpochyby vtipná reklama. No na rozdiel od mnohých „iba vtipných“ reklám, je oveľa ľudskejšia a priamočiarejšia. Jej ľudskosť spočíva v úprimnosti, reálnosti a vierohodnosti vykresľovaných situácií.
Klienti bánk majú naozaj problém vyznať sa v zložitých súvislostiach tohto produktu, mladí ľudia skutočne majú problém získať hypotéku a kto skúsil predčasne splatiť úver, vie určite veľmi dobre precítiť úder päsťou do tváre, ktorému je antihrdina vystavený, keď sa o to pokúša.
Riešenie je metaforické (noha vo dverách, otvorené dvere, klient v náručí), no vďaka čistému, bielemu pozadiu ľahko pochopiteľné. Je to reklama, ktorá ide priamo k veci, jasne, zrozumiteľne. Decentný humor je pridanou hodnotou.
Konečne banka, ktorá sa odhodlala vytvoriť reklamu typu „problém riešenie“!
|
Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant