KOŠICE. V bezprostrednej blízkosti historického jadra Košíc má vyrásť hypermoderná dvojmiliardová stavba.
Projekt prišli do Košíc predstaviť jeho autori z architektonického ateliéru Benoy, z ktorého vzišli návrhy výnimočných stavieb v Bahrajne, Hongkongu, Šanghaji, ale aj Lisabone, Madride, Miláne či Kyjeve.
Harmonický celok s centrom
Podľa architekta Roberta Bishopa cieľom tímu je vytvoriť modernú, architektonicky hodnotnú budovu, čo bude rešpektovať blízke historické jadro, prirodzene zapadne do mesta a utvorí s ním harmonický celok.
„Po dnešnej prezentácii som presvedčený, že naše rozhodnutie bolo správne. Námestie osloboditeľov v súčasnom stave nevyhovuje potrebám či požiadavkám moderného mesta. Aupark v tejto podobe nám budú môcť závidieť iné mestá,“ zhodnotil predvedený návrh poslanec Oskar Ivanko (HZDS – ĽS).
Väčšina poslancov oceňuje najmä architektonické riešenie polyfunkčného centra. „Keď som mal v minulosti vážne výhrady voči umiestneniu tohto typu budovy do susedstva historického centra, teraz ich už nemám. Myslím si, že autori veľmi citlivo reagovali na naše pripomienky k pôvodnému návrhu. Naďalej však problémom ostáva riešenie dopravy. Verím, že aj ten sa podarí vyriešiť,“ povedal Peter Bajus (KDH).
Zmena plánu
Pozemok na Námestí osloboditeľov s výmerou 10-tisíc štvorcových metrov, ktorý slúži ako parkovisko, predalo mesto developerskej spoločnosti HB Reavis Group v roku 2004 za 32 miliónov korún. O rok neskôr vypísalo architektonickú súťaž, víťazný návrh však mestské zastupiteľstvo zamietlo. Vlani v októbri poslanci napriek protestnej petícii občanov schválili zmenu regulačného plánu, bez ktorej by výstavba modernej budovy v ochrannom pásme mestskej pamiatkovej rezervácie nebola možná. Jednou z podmienok však bolo bezkolízne mimoúrovňové riešenie dopravy. Vedľa Auparku totiž vznikne minimálne štvorprúdová dopravná tepna.
Povedie cesta pod zemou?
Autori konceptu navrhujú podchody a nadchody pre chodcov.
Predseda poslaneckého klubu KDH Martin Boritáš je proti. Podľa jeho vyjadrenia mesto by malo trvať na tom, aby doprava viedla pod zemou na náklady investora.
Podľa vyjadrenia projektového manažéra Auparku Richarda Vilkusa HB Reavis Group spolu s holandskou spoločnosťou Rodamco garantujú, že na vyvolané investície vynaložia najmenej 100 miliónov korún. „Na riešení dopravy budú participovať špičkoví odborníci z rôznych firiem a inštitúcií. S výsledkom práce tímu opäť oboznámime poslancov formou prezentácie,“ zdôraznil Vilkus.