Dispečeri trvajú na odvolaní Biróa

Časť letových dispečerov odvčera štrajkuje. Prelety lietadiel nad Slovenskom museli obmedziť.

Dispečeri žiadajú, aby bolo garantované zavádzanie odskúšaných systémov, bezpečnosť letovej prevádzky, výcvik a školenia či tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny. Podľa nich nie je ich súčasný šéf Roman Biró zárukou, že to tak bude.Dispečeri žiadajú, aby bolo garantované zavádzanie odskúšaných systémov, bezpečnosť letovej prevádzky, výcvik a školenia či tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny. Podľa nich nie je ich súčasný šéf Roman Biró zárukou, že to tak bude. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Letoví dispečeri, ktorí požadujú odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa, sa včera nedostali na svoje pracovisko. Namiesto nich koordinovali lietadlá kolegovia, ktorí neštrajkujú. Biró tvrdí, že štrajkujúci by mohli ohroziť bezpečnosť letovej prevádzky. Preto musel zabezpečiť plynulosť zmien dispečerov.

Štrajkujúci včera spochybnili odbornú prax zaskakujúcich dispečerov, pretože dlhodobo pracujú v iných prevádzkach. Vedenie prevádzkových služieb kritiku odmieta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlá odklonili, doprava nie je ohrozená

Z celkového počtu 121 dispečerov sa k štrajku oficiálne pridalo 51. Ostatní včera pracovali v krízovom režime. V praxi to znamená, že lietadlá, ktoré mali preletieť nad územím Slovenska, leteli ponad okolité krajiny. To zapríčinilo, že meškali. Namiesto bežných 90 letov za hodinu mohlo včera nad Slovenskom letieť len 20 lietadiel za hodinu.

Štrajk však leteckú dopravu u nás podľa hovorcu Leteckého úradu Augustína Klusa neohrozil. „Sú stanovené postupy, ako sa prevádzka v takejto situácii koriguje,“ povedal Klus.

Obmedzená nebola ani pravidelná doprava na slovenských letiskách. „Ak by však pristúpili k ostrému štrajku, tak zostane naše letisko mŕtve. Znamenalo by to veľké finančné straty,“ povedal riaditeľ letiska v Sliači Peter Ťapuška.

SkryťVypnúť reklamu

Popradské letisko rokuje podľa jeho šéfa Petra Polereckého s miestnymi dispečermi, aby v prípade štrajku nemuseli obmedziť najmä víkendové chartrové lety.

Dispečeri chcú garancie

Rokovanie zástupcov nespokojných dispečerov a ministerstva dopravy včera po obede prerušili. Pokračovalo sa až o pol štvrtej. To, či Biró aj po rokovaní zostal vo funkcii, sme sa do uzávierky nedozvedeli.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa však už pred rokovaním postavil na stranu šéfa dispečerov. „Keďže neboli zákonnými postupmi preukázané nijaké porušenia bezpečnosti letovej prevádzky zo strany vedenia, nevidíme dôvod na jeho odvolanie,“ povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.

Ak by sa však našli pochybenia v zmysle predpisov, je podľa neho priestor aj na „personálne riešenia“. Okrem Biróovho odvolania žiadali štrajkujúci aj garancie dôsledného dodržiavania bezpečnostných predpisov. V tejto otázke by sa podľa Jánošíka vedelo ministerstvo so štrajkujúcimi dispečermi dohodnúť. „Súčasný riaditeľ Biró nie je zárukou, aby boli bezpečnostné opatrenia realizované,“ tvrdia vo vyhlásení štrajkujúci dispečeri.

SkryťVypnúť reklamu

Reaganov ťah

Americkí leteckí dispečeri na svoj štrajk za lepšie pracovné podmienky v roku 1981 doplatili. Keď 3. augusta 1981 nenastúpilo 12­tisíc zo 14-tisíc dispečerov do práce, porušili zákon. V minulosti sa im takéto akcie prepiekli a odborári si mysleli, že aj tentoraz budú vydierať zastavením dopravy.

Prezident Ronald Reagan nezaváhal a štrajk označil za ohrozenie národnej bezpečnosti. Dal im 48 hodín, aby sa vrátili. Drvivá väčsina výzvu ignorovala. Netušili, že vláda má namiesto nich náhradu. Ministerstvo dopravy povolalo na ich miesta odborníkov z armády, vedúcich dispečerov a vyškolené zálohy. Sedemdesiat až osemdesiat percent leteckej dopravy išlo podľa plánu, 11 359 pôvodných zamestnancov prezident vyhodil. Len niekoľko z nich neskôr opätovne zamestnali.

SkryťVypnúť reklamu

(bo)

Autor: wm

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 896
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 856
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 746
  4. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 187
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 117
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 711
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 412
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu