ež nápadne sa podobajúca na Kevinovu mamičku z filmu Sám doma, kontroluje či majú všetko - kufre, starkých i Kevina. Náhle si spomenie, že doma niečo zabudli. Vykríkne: „Doma!“ A odrazu vidíme, ako sa rodinka vrátila domov, a to len preto, aby v chladničke nenechala tatársku omáčku.
Niektoré reklamy sú naozaj neskutočné. Nedávno sme mohli vidieť v televízii napríklad reklamu, v ktorej sa mnohopočetná rodina kamsi náhli s kuframi. Dramatický hlas mimo obrazu hovorí: „V náhlivosti občas môžeme zabudnúť na to podstatné.“ Mamička, viac než nápadne sa podobajúca na Kevinovu mamičku z filmu Sám doma, kontroluje či majú všetko - kufre, starkých i Kevina. Náhle si spomenie, že doma niečo zabudli. Vykríkne: „Doma!“ A odrazu vidíme, ako sa rodinka vrátila domov, a to len preto, aby v chladničke nenechala tatársku omáčku.
Aké dojemné! Radšej nešli na dovolenku, len aby sa im v chladničke nepokazila tatárska omáčka.
Alebo iný absurdný príbeh: animovaný hlodavec s leteckou kuklou na hlave hovorí čosi v zmysle: „Tu, u nás hore, je to fakt náročné.“ V pazúroch dravého vtáka sa nechá vyniesť k oblohe, aby mohol vhodiť turistom do ruksaku čokoládu. Tí sa začudujú a jeden z nich hovorí: „Ty máš M–joy?“
Túto reklamu môžeme čítať zhruba takto: čokoláda daného výrobcu je výborným zdrojom energie, vyrába sa z kvalitného, vysokohorského mlieka a je určená dospelým. O tom svedčia hlavné znaky reklamy (zvieratá, hory, turisti a čokoláda).
Lenže ich spojenie a vzájomné väzby tu akosi nefungujú. Animované zvieratá sú neprirodzené a ako také kazia celkový dojem z čisto prírodného produktu. Svišť rozprávajúci v reklame na produkt pre dospelých tým „akože detským“ dabingovým hlasom vyznieva absurdne. Kam sa podela stará dobrá fialová krava? Musím povedať, že vyzerala oveľa prirodzenejšie, než svišť s leteckou kuklou na hlave.
Aj typ reklamy, ktorý sa nazýva testimonial (výpoveď obyčajného spotrebiteľa, jedného z nás) sa dá pokaziť. Napríklad neprirodzeným jazykom. V jednej z televíznych reklám máme možnosť vidieť mamičku s lyžičkou v ruke, ktorá hovorí o tom, že ovocie v ich jogurte býva chrumkavé „ako ovocie čerstvo odtrhnuté zo stromu“, pričom v zábere vidíme paradoxne jahody, ktoré - ako všetci dobre vieme - na stromoch nerastú a pokračuje skutočne vierohodnou, prirodzenou vetou: „Keď jeme jogurty, cítime sa šťastní.“ Čo nám chcel výrobca touto reklamou povedať, je zrejmé, ale prečo z nás robí hlupákov, pravda?
Napriek tomu, mám tieto bizarné reklamy rád. Vždy sa na nich pobavím. Vy nie?
Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant