Reklamy zašifrované do absurdného deja, neprirodzených výrazových prostriedkov či umelého jazyka vloženého do úst spotrebiteľa

Niektoré reklamy sú naozaj neskutočné. Nedávno sme mohli vidieť v televízii napríklad reklamu, v ktorej sa mnohopočetná rodina kamsi náhli s kuframi. Dramatický hlas mimo obrazu hovorí: „V náhlivosti občas môžeme zabudnúť na to podstatné.“ Mamička, viac n

ež nápadne sa podobajúca na Kevinovu mamičku z filmu Sám doma, kontroluje či majú všetko - kufre, starkých i Kevina. Náhle si spomenie, že doma niečo zabudli. Vykríkne: „Doma!“ A odrazu vidíme, ako sa rodinka vrátila domov, a to len preto, aby v chladničke nenechala tatársku omáčku.

Niektoré reklamy sú naozaj neskutočné. Nedávno sme mohli vidieť v televízii napríklad reklamu, v ktorej sa mnohopočetná rodina kamsi náhli s kuframi. Dramatický hlas mimo obrazu hovorí: „V náhlivosti občas môžeme zabudnúť na to podstatné.“ Mamička, viac než nápadne sa podobajúca na Kevinovu mamičku z filmu Sám doma, kontroluje či majú všetko - kufre, starkých i Kevina. Náhle si spomenie, že doma niečo zabudli. Vykríkne: „Doma!“ A odrazu vidíme, ako sa rodinka vrátila domov, a to len preto, aby v chladničke nenechala tatársku omáčku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aké dojemné! Radšej nešli na dovolenku, len aby sa im v chladničke nepokazila tatárska omáčka.

Alebo iný absurdný príbeh: animovaný hlodavec s leteckou kuklou na hlave hovorí čosi v zmysle: „Tu, u nás hore, je to fakt náročné.“ V pazúroch dravého vtáka sa nechá vyniesť k oblohe, aby mohol vhodiť turistom do ruksaku čokoládu. Tí sa začudujú a jeden z nich hovorí: „Ty máš M–joy?“

Túto reklamu môžeme čítať zhruba takto: čokoláda daného výrobcu je výborným zdrojom energie, vyrába sa z kvalitného, vysokohorského mlieka a je určená dospelým. O tom svedčia hlavné znaky reklamy (zvieratá, hory, turisti a čokoláda).

Lenže ich spojenie a vzájomné väzby tu akosi nefungujú. Animované zvieratá sú neprirodzené a ako také kazia celkový dojem z čisto prírodného produktu. Svišť rozprávajúci v reklame na produkt pre dospelých tým „akože detským“ dabingovým hlasom vyznieva absurdne. Kam sa podela stará dobrá fialová krava? Musím povedať, že vyzerala oveľa prirodzenejšie, než svišť s leteckou kuklou na hlave.

SkryťVypnúť reklamu

Aj typ reklamy, ktorý sa nazýva testimonial (výpoveď obyčajného spotrebiteľa, jedného z nás) sa dá pokaziť. Napríklad neprirodzeným jazykom. V jednej z televíznych reklám máme možnosť vidieť mamičku s lyžičkou v ruke, ktorá hovorí o tom, že ovocie v ich jogurte býva chrumkavé „ako ovocie čerstvo odtrhnuté zo stromu“, pričom v zábere vidíme paradoxne jahody, ktoré - ako všetci dobre vieme - na stromoch nerastú a pokračuje skutočne vierohodnou, prirodzenou vetou: „Keď jeme jogurty, cítime sa šťastní.“ Čo nám chcel výrobca touto reklamou povedať, je zrejmé, ale prečo z nás robí hlupákov, pravda?

Napriek tomu, mám tieto bizarné reklamy rád. Vždy sa na nich pobavím. Vy nie?

Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 294
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 249
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 550
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 340
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 047
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 495
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 475
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu