BRATISLAVA. Tretí mobilný operátor Telefónica O2 pochybuje o efektívnosti overovania osobných dokladov pri kúpe predplatenej SIM karty. Reaguje tak na vyhlásenia ministerstva dopravy, ktoré chce v zákone o elektronických komunikáciách zakotviť povinnosť ich kontroly pre mobilných operátorov. Návrh novely by mal prísť do parlamentu ešte tento mesiac a po schválení začne platiť už v apríli tohto roka. Pre operátora O2 by to mohlo znamenať povinnosť spätne overiť totožnosť niekoľkých desiatok tisíc klientov.
Operátori Orange a T-Mobile pri predaji predplatených kariet osobné doklady vyžadujú a bez nich zákazník služby nekúpi. Telefónica O2 naopak pri predaji predplatených kariet osobné údaje neoveruje. Podľa viacerých právnych názorov sú správne oba postupy, lebo zákon operátorom priznáva právo, nie však povinnosť doklady kontrolovať.
O2: Kontrola dokladov neúmerne zaťažuje
Postup O2 sa nepozdáva ministerstvám dopravy a vnútra. Tie požadujú kontrolu dokladov na účely ľahšej identifikácie majiteľov kariet bezpečnostnými zložkami. O2 považuje takúto identifikáciu za neefektívnu. „Sme presvedčení, že existujú omnoho účinnejšie prostriedky identifikácie a potláčania zneužitia telekomunikačných služieb na nezákonné účely. Nezávislé štúdie a vlastné skúsenosti jasne dokladujú, že efektivita fyzického overovania identifikácie je na účely potláčania nezákonných aktivít minimálna,“ povedal riaditeľ Telefónicy O2 Slovakia Juraj Šedivý. Podľa názoru operátora verifikácia identifikačných dokladov neúmerne zaťažuje zákazníka a operátora. O2 sa tiež odvoláva na to, že väčšina krajín s inak veľmi prísnou jurisdikciou v oblasti potláčania terorizmu a organizovaného zločinu túto povinnosť nezaviedla. „Sme presvedčení, že príslušné orgány disponujú omnoho účinnejšími prostriedkami identifikácie a potláčania zneužitia telekomunikačných prostriedkov na nezákonné účely,“ povedal Šedivý.
Operátor chce ponúknuť alternatívne spôsoby
Telefónica O2 Slovakia je pripravená prezentovať príslušným orgánom svoje vlastné návrhy vedúce k efektívnemu zberu zákazníckych dát a ich priebežnej aktualizácii.
T-Mobile zvažuje, či sa k aktivitám O2 pripojí. Podľa Andreja Garguláka z komunikačného odboru predovšetkým treba zabezpečiť, aby všetci operátori dodržiavali rovnaké pravidlá a pracovali za rovnakých podmienok. Overovanie osobných údajov pri predaji predplatných kariet je podľa T-Mobile v záujme samotných zákazníkov, ktorí sú tak chránení pred prípadným zneužitím svojich osobných údajov tretími osobami.
Orange predpokladá, že v súlade s harmonizáciou európskej smernice o ukladaní dát do slovenskej legislatívy bude logické a žiaduce v registráciách pokračovať. „Diskusia so štátnymi úradmi na túto tému nie je nová a prebieha niekoľko rokov, preto snaha o jej vyvolanie je vylamovaním otvorených dverí,“ povedal hovorca Peter Tóth.
Ministerstvo čaká,
v O2 je kontrola
Hovorca ministerstva Marián Jánošík povedal, že od O2 zatiaľ nijaký návrh nedostali. „Ak ho dostaneme, sme pripravení diskutovať,“ povedal. Ministerstvo naďalej trvá na tom, že O2 musí dodržiavať platné zákony. Postup O2 pri registrácii majiteľov predplatených kariet preto kontroluje Telekomunikačný úrad. Ku kontrole vyjadrí až po jej skončení.
O2 má aktuálne 600-tisíc zaregistrovaných zákazníkov. K vysokému počtu zaregistrovaných záujemcov prispelo aj to, že operátor nevyžadoval zložitú kontrolu osobných údajov a predplatené karty boli dostupné napríklad u predajcov priamo na ulici.
Štát má aj oveľa účinnejšie spôsoby odhaľovania nezákonnej činnosti.
Juraj Šedivý, riaditeľ O2