Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky
TRVÁ NA TOM, ŽE ZÁKON NEPRIKAZUJE OVEROVAŤ OSOBNÉ ÚDAJE ZÁKAZNÍKOV

O2 nesúhlasí s overovaním

Mobilný operátor O2 chce diskutovať o tom, či je kontrola dokladov pri predaji predplatených kariet účinná.

V priebehu tohto mesiaca sa rozhodne, či budú mobilní operátori povinne overovať doklady zákazníkov.V priebehu tohto mesiaca sa rozhodne, či budú mobilní operátori povinne overovať doklady zákazníkov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Tretí mobilný operátor Telefónica O2 pochybuje o efektívnosti overovania osobných dokladov pri kúpe predplatenej SIM karty. Reaguje tak na vyhlásenia ministerstva dopravy, ktoré chce v zákone o elektronických komunikáciách zakotviť povinnosť ich kontroly pre mobilných operátorov. Návrh novely by mal prísť do parlamentu ešte tento mesiac a po schválení začne platiť už v apríli tohto roka. Pre operátora O2 by to mohlo znamenať povinnosť spätne overiť totožnosť niekoľkých desiatok tisíc klientov.

Operátori Orange a T-Mobile pri predaji predplatených kariet osobné doklady vyžadujú a bez nich zákazník služby nekúpi. Telefónica O2 naopak pri predaji predplatených kariet osobné údaje neoveruje. Podľa viacerých­ právnych názorov sú správne oba postupy, lebo zákon operátorom priznáva právo, nie však povinnosť doklady kontrolovať.

O2: Kontrola dokladov neúmerne zaťažuje

Postup O2 sa nepozdáva ministerstvám dopravy a vnútra. Tie požadujú kontrolu dokladov na účely ľahšej identifikácie majiteľov kariet bezpečnostnými zložkami. O2 považuje takúto identifikáciu za neefektívnu. „Sme presvedčení, že existujú omnoho účinnejšie prostriedky identifikácie a potláčania zneužitia telekomunikačných služieb na nezákonné účely. Nezávislé štúdie a vlastné skúsenosti jasne dokladujú, že efektivita fyzického overovania identifikácie je na účely potláčania nezákonných aktivít minimálna,“ povedal riaditeľ Telefónicy O2 Slovakia Juraj Šedivý. Podľa názoru operátora verifikácia identifikačných dokladov neúmerne zaťažuje zákazníka a operátora. O2 sa tiež odvoláva na to, že väčšina krajín s inak veľmi prísnou jurisdikciou v oblasti potláčania terorizmu a organizovaného zločinu túto povinnosť nezaviedla. „Sme presvedčení, že príslušné orgány disponujú omnoho účinnejšími prostriedkami identifikácie a potláčania zneužitia telekomunikačných prostriedkov na nezákonné účely,“ povedal Šedivý.

Operátor chce ponúknuť alternatívne spôsoby

Telefónica O2 Slovakia je pripravená prezentovať príslušným orgánom svoje vlastné návrhy vedúce k efektívnemu zberu zákazníckych dát a ich priebežnej aktualizácii.

T-Mobile zvažuje, či sa k aktivitám O2 pripojí. Podľa Andreja Garguláka z komunikačného odboru predovšetkým treba zabezpečiť, aby všetci operátori dodržiavali rovnaké pravidlá a pracovali za rovnakých podmienok. Overovanie osobných údajov pri predaji predplatných kariet je podľa T-Mobile v záujme samotných zákazníkov, ktorí sú tak chránení pred prípadným zneužitím svojich osob­ných­ údajov tretími osobami.

Orange predpokladá, že v súlade s harmonizáciou európskej smernice o ukladaní dát do slovenskej legislatívy bude logické a žiaduce v registráciách pokračovať. „Diskusia so štátnymi úradmi na túto tému nie je nová a prebieha niekoľko rokov, preto snaha o jej vyvolanie je vylamovaním otvorených dverí,“ povedal hovorca Peter Tóth.

Ministerstvo čaká,

v O2 je kontrola

Hovorca ministerstva Marián Jánošík povedal, že od O2 zatiaľ nijaký návrh nedostali. „Ak ho dostaneme, sme pripravení diskutovať,“ povedal. Ministerstvo naďalej trvá na tom, že O2 musí dodržiavať platné zákony. Postup O2 pri registrácii majiteľov predplatených kariet preto kontroluje Telekomunikačný úrad. Ku kontrole vyjadrí až po jej skončení.

O2 má aktuálne 600-tisíc zaregistrovaných zákazníkov. K vysokému počtu zaregistrovaných záujemcov prispelo aj to, že operátor nevyžadoval zložitú kontrolu osobných údajov a predplatené karty boli dostupné napríklad u predajcov priamo na ulici.

Štát má aj oveľa účinnejšie spôsoby odhaľovania nezákonnej činnosti.

Juraj Šedivý, riaditeľ O2
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  4. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  4. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  5. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  6. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 912
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 250
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 17 426
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 379
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 856
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 439
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 685
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 305
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 789
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu