Názov reprezentatívnej výstavy v novej galérii martinského Matičného domu Vincent Hložník - Hlboko v slovenskej zemi – možno v súčasnej driemajúcej akvizičnej realite slovenských galérií chápať ako príjemné výchovno-estetické a vizuálne osvieženie. Najmä, keď ide o priblíženie kvalitného domáceho umenia širokej verejnosti na regionálnej periférii.
Už emocionálne nabité pastely zo 60. rokov akoby predvídali postsurrealistický a expresívny vizuálny prejav tohto predstaviteľa novej vlny výtvarnej Avantgardy 38.
Preberá zavedené motívy opaku života, napríklad špecifický motív lebky zvieraťa ako odosobnenej smrti, pričom používa ďalšie spoľahlivo depresívne atribúty smrti - sviečku, detail konskej hlavy, zobáky mŕtvych vtákov, torzá a fragmenty ľudských tiel. Hoci námety čerpá z javového sveta, napokon ich vizuálne radikalizuje často do polohy rozbíjania logickej kontinuity, pričom stavebným formálnym elementom sa stáva výhradne pocit.
Na zosilnenie svojej citovej angažovanosti používa typickú hložníkovskú farebnú uvoľnenosť a rukopisnú dynamiku, podriadenú tmavými, pohlcujúcimi, prenikajúcimi a ohrozujúcimi farbami. Toto zachytenie pominuteľnosti reálneho času vychádza zo sveta jeho predstáv a ilúzií, ktoré až neskôr spätne metaforicky spodobuje ako nám vlastnú tragédiu.
Výstava ponúka pomyselný sémantický výtvarný extrakt, hlavne Hložníkovho maliarskeho diela. Ako sa sám neskôr vyjadril, mal rád slovenské umenie a nikdy by nedokázal tvoriť na inej platforme, hoci išlo o záujem o opusteného človeka, skutočne trpiaceho a obnaženého. „Život a svet som začal vnímať cez toto umenie. Našu chudobu, tragédiu našich ľudí, ich strašnú osudovosť, beznádejnosť, pocity márnosti, cesty bez jasného konca...“
Aj z tohto dôvodu sa napokon veľký majster povojnovej slovenskej avantgardy a pedagóg Vincent Hložník rozhodol v roku 1993 vecne poďakovať za finančnú i ľudskú podporu Matici slovenskej z čias jeho výtvarných začiatkov a daroval jej diela zo svojich zbierok.
Autor: Pavel Urban (Autor je výtvarný teoretik a kurátor)