Príbeh svetoznámej značky kávy Lavazza sa začal pred 111 rokmi v talianskom Turíne. Turínsky obchodník a otec deviatich detí Luigi Lavazza vlastnil obchod s potravinami. Nemienil však zostať iba obyčajným obchodníkom.
Jeho ambície boli oveľa väčšie a súviseli s podnikaním.
Nebál sa rizika ani pôžičiek a tak už o dva roky začal v obchode pražiť vlastnú kávu. Má unikátnu a úplne novú chuť, miešajú sa v nej zrnká rôzneho druhu a pôvodu. Značka Lavazza začína písať svoju históriu.
Pôvodní traja zamestnanci sa rozrastajú na štyridsiatich.
Rodinný duch firma nadobúda počas 1. svetovej vojny. Robotníci sú na fronte a majiteľ Lavazza zamestnáva svojich synov a dcéry.
Po vojne sa špecializáciou firmy stáva cukor, olej a pražená káva. Aby stúpla produkcia, kupujú pražiaci stroj. Už nasledujúci rok sa Lavazza stáva najväčším talianskym dovozcom kávy a pražiarom.
Po dvadsiatich rokoch od svojho založenia mala Lavazza všetky znaky lídra na trhu - nové zariadenie aj technológiu. Začala používať pergamenový papier, čím bolo možné kávu skladovať aj niekoľko dní a zároveň uchovať jej vôňu. Predaj kávy prudko stúpol.
Keď zakladateľ firmy dovŕšil 74 rokov, svoje podiely vo firme previedol na troch synov. Tí sa museli zaviazať, že podiely vždy zostanú v rodine. Luigi Lavazza zomrel v roku 1949 ako 89 ročný.
Po 2. svetovej vojne vzniklo prvé logo firmy. Predaj označených vrecúšok znamenal začiatok budovania značky a reklamy v rádiách a novinách.
V roku 1965 otvorili pri Turíne najväčšiu pražiareň kávy v Európe. O šesť rokov prišla Lavazza na trh ako prvá a jediná s vákuovým balením kávy do vrecúšok s hliníkovou fóliou. Tento ťah bol veľmi úspešný. Bolo to lacnejšie ako balenie do plechoviek.
Lavazza pri svojej reklame začala v sedemdesiatych rokoch spolupracovať so známymi hereckými či speváckymi hviezdami. Medzi prvými to boli Monica Vitti, Bud Spencer či Luciano Pavarotti.
V osemdesiatych rokoch sa Lavazza začala presadzovať na zahraničných trhoch, dostala sa aj na Slovensko.
Prvá zahraničná pobočka vznikla vo Francúzku neďaleko Paríža. Dnes ich má v Európe šesť a jednu v USA. Prostredníctvom distributérov je však Lavazza prítomná vo vyše 80 krajinách sveta.
V roku 1989 sa firma začala venovať aj oblasti kávovarov.
Pri storočnici mala 1500 zamestnancov, päť tovární a 250 druhov výrobkov.
V roku 1996 otvorili prvú kaviareň Lavazza a nachádza sa v Turíne presne na mieste, kde Luigi Lavazza v 19. storočí odštartoval svoj kávový biznis.
Dnes firmu vedie už štvrtá generácia potomkov Luiga Lavazza.
Zamestnávajú vyše dvetisíc ľudí a denne vyprodukujú 370 ton kávy. Podľa firemných údajov len v Taliansku vzrástla spotreba kávy na 300 000 ton.
Z dvadsať miliónov rodín, ktoré pijú vo svete kávu, až 16 miliónov si kupuje kávu Lavazza.
Pre super hrdinky z kalendára Lavazza je káva zázračný elixír
Už pätnásty rok prináša spoločnosť Lavazza pre svojich priaznivcov či obchodných partnerov kalendár príbehov so stvárnením kávy.
Najnovší pre rok 2007 je tematicky zasadený do sveta žien. Po renomovaných fotografoch zvučných mien ho nafotil mladý španielsky fotograf Eugenio Recuenco.
Dej sa odohráva v neskutočnom meste, v ktorom super hrdinky kávu používajú ako zázračný elixír. S dobrým espressom sa podľa nich dá vždy znovu dobiť energiou a získať tak aj stratenú rovnováhu.
Kalendár tvorí osem záberov, ktoré sú situované do prostredia mesta bezprávia v štýle amerických komiksov 40tych rokov, ktoré akoby vyšlo z plátna Edwarda Hoppera. Jasné časové ohraničenie dáva tušiť obdobie medzi "pred" a "po", kedy už nič neunikne kontrole a zákonom nádherných super hrdiniek.
Tajomné a zmyselné ženy obdarené super schopnosťami, ktoré prišli do mesta sťaby zázrakom osudu, opäť nastolili poriadok a zákon, ale ako všetci super hrdinovia, ktorých uctievame, majú jednu slabinu.
Nie je to žiaden tajomný zázračný elixír, ktorý mení každú z týchto zvodných hrdiniek na bojovníčky dobra, ale je to káva - espresso. Káva, voňavá a horúca, nikdy nechýba na žiadnom zábere a evokuje kompletnú energiu a potešenie, ktoré je potrebné získať aj v tých najťažších okamihoch a situáciách.
Eugenio Recuenco urobil rozumným použitím svetiel a farieb zvodné a atraktívne snímky.
Z každého záberu vytvoril veľmi pôsobivú scénu. Tak, ako aj pri predchádzajúcich edíciách kalendárov je kreatívny návrh dielom agentúry Agenzia Armando Testa.
Lavazza v krehkej hre prirovnaní a metafor pripomína super schopnosti žien našej doby, ktoré musia zastávať viac úloh naraz a zároveň sa vždy tváriť neúnavne.
V kalendári je rituál kvalitnej kávy oslobodzujúcim okamihom: je to plná nádrž energie, ktorá nás vždy znovu a znovu dobije.
Super hrdinky nepoužívajú na prebudenie svojich schopností zázračné elixíry, ale majú vždy k dispozícii výborné espresso.