paródiu na reklamu nového mobilného operátora O2.
Možno ste to v reklamnom bloku videli aj vy. Modré pozadie, kŕdeľ husí, hlas mimo obraz hovorí: „Už čoskoro. Nokia s foťákom. Zadarmo.“, vynorí sa bublina a v nej nápis: „Keď dávajú, berte.“ Hádam nikoho tento kratučký spot nenechal na pochybách, že ide o paródiu na reklamu nového mobilného operátora O2.
Paródia reklamy sa tvári ako originál. Niektoré obsahové i formálne stránky zveličí natoľko, aby pôvodnú reklamu zosmiešnila. Takáto paródia sa dá urobiť výstižne a vtipne - skúste si napríklad na YouTube.com pozrieť skvelú paródiu na to, čo všetko dokáže nový iPhone od Apple, skvele sa pobavíte. A, samozrejme, dá sa to urobiť aj veľmi hrubo a vulgárne - ako napríklad paródia na reklamu českého Vodafonu, v ktorej je vyobrazený bývalý český premiér Paroubek s textom „Když h..., tak pro všechny“. Žiaľ, paródia reklamy O2 patrí skôr do tej druhej kategórie; nech už je jej zadávateľom ktokoľvek.
Je totiž celkom možné, že cieľom spomínanej reklamy nie je zosmiešniť nového operátora, ale priživiť sa na jeho reklame a znásobiť tak svoje reklamné pôsobenie. Hovorí sa tomu guerilla marketing, alebo ak chcete, parazitujúca reklama. Existuje viacero indícií (napríklad motív kŕdľa husí, typografia, ženský hlas v závere spotu nápadne sa podobajúci na hlas Magdy Pavelekovej, ale i celkový tón a štýl komunikácie), ktoré naznačujú, že za spomínanou reklamou by mohla byť jedna zo slovenských bánk. Ktovie? V každom prípade si zadávateľ tejto reklamy musí veriť, že má nielen dobrých kreatívcov, ktorí majú naštudovaný etický kódex reklamy, ale aj dobrých právnikov, ktorí sa perfektne vyznajú v zákonoch upravujúcich tvorbu a šírenie reklamy.
A ešte drobná poznámka na záver: dnes už aj malé deti vedia, že nič nie je zadarmo.
Autor: Marián Timoracký marketingový konzultant