jednaniu a vyhľadaniu kupca. Vyplatí sa najmä pri drahších nehnuteľnostiach.
"Ak hovoríme o predaji bytov, z celkového objemu sa na Slovensku exkluzívnou formou uskutočňuje zhruba desať percent obchodov," hovorí lektor Slovenskej realitnej akadémie a právnik advokátskej kancelárie JUDr. Milana Škultétyho Mojmír Plavec. Pokiaľ ide o predaj novostavieb, tu je podľa neho exkluzivita naopak častá. Väčší investori si byty predávajú sami. O čo vlastne pri exkluzívnych zmluvách pri sprostredkovaní predaja bytu alebo inej nehnuteľnosti ide? O nič iné ako o to, že sa obidve strany - predávajúci a realitná kancelária - dohodnú a do zmluvy zahrnú osobitné ustanovenie, v ktorom sa klient zaviaže nepoveriť predajom iného sprostredkovateľa. Porušenie tejto povinnosti spravidla zakladá nárok sprostredkovateľa na úhradu majetkovej sankcie. Pre realitnú kanceláriu predstavuje exkluzivita mimoriadnu konkurenčnú výhodu a napokon aj väčšiu motiváciu. "Za prejavenú dôveru by však mala klientovi poskytnúť prvotriedny servis," mieni Plavec. Prijatím exkluzivity realitná kancelária v podstate potvrdzuje, že je schopná nehnuteľnosť za dohodnutých podmienok predať, prípadne prenajať.
Nie vždy a všade
Predstavitelia akadémie i spomínaná advokátska kancelária však upozorňujú: Záujemca si musí
v prvom rade zvážiť, či je skutočne dôvod udeliť realitnej kancelárii exkluzivitu. Ak áno, tak stanoviť jej najkratšie obdobie, ktoré sa v prípade spokojnosti vždy môže predĺžiť. Treba si všímať, aké povinnosti má sprostredkovateľ a aké výhody ponúka ako "odmenu" za exkluzivitu. Vašej pozornosti nesmú uniknúť ani ustanovenia, akým spôsobom je možné ukončiť (vypovedať) zmluvu a aké sankcie hrozia za porušenie zmluvných povinností. Exkluzitiva je praktická pri predaji novostavieb, a to aj z dôvodu potreby jednotného prístupu k záujemcom, k evidencii zmluvných vzťahov a k systematickej inzertnej kampani. Rovnako je na mieste pri predaji nehnuteľnosti vyššej hodnoty, ktorú je potrebné náležite spropagovať. "Keďže sa ale na realitnom trhu možno stále stretnúť s neserióznymi realitnými kanceláriami a maklérmi, neodporúčam predávajúcim udeliť realitnej kancelárii exkluzivitu na dobu dlhšiu ako dva mesiace," hovorí Plavec.
Jednému alebo najviac štyrom
Pokiaľ ide o bežnú nehnuteľnosť a nezvolíte exkluzivitu, v praxi sa osvedčilo ponúknuť ju na predaj najviac štyrom overeným realitným kanceláriám. S nimi potom aj dohodnúť jednotnú predajnú cenu vrátane provízie tak, aby sa nehnuteľnosť nevyskytovala v inzertných médiách v rôznych cenách. Poskytnúť na predaj nehnuteľnosť viacerým realitným kanceláriám v záujme predať čo najrýchlejšie, môže skôr spôsobiť opačný efekt. Vaša nehnuteľnosť bude doslova v každom inzeráte a záujemcovia nadobudnú dojem, že ide o nezaujímavú, ťažko predajnú nehnuteľnosť.