Utorok, 9. marec, 2021 | Meniny má FrantiškaKrížovkyKrížovky

Ešte stále je miesto pre nové centrá

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz vi

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz viacej dostáva ku slovu estetika. Nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú dobré výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Hovorí to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové obchodné centrá a hypermarkety sa stali nedielnou súčasťou mnohých sídlisk, alebo okolia výpadoviek. Ešte stále ich nie je dosť?

Záleží, ako sa na túto vec pozeráme. Obchodné centrá prežívali svoj "boom" v západnej Európe a teraz sa investori presúvajú na stredovýchod kontinentu. Zatiaľ čo na Západe už pomaly ustáva akčná časť zábavy, nákupu a využívania voľného času v nákupných centrách, v nových členských štátoch únie dopyt po trávení voľného času v týchto priestoroch stále graduje. Tento vývoj sa však ustáli a aj naši obyvatelia v budúcnosti uprednostnia trávenie voľného času v prírode, na kultúrnych podujatiach, s rodinou či pri športových aktivitách.

Je z hľadiska počtu obchodných centier na tom Bratislava inak ako iné európske metropoly?

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislava už pomaly napĺňa európsky priemer, ktorý hovorí o hodnotách jedného metra štvorcového predajnej plochy na obyvateľa.

I keď sa momentálne zdá, že počet obchodných centier je veľký, stále je priestor na otváranie nových kvalitných obchodno-zábavných objektov. Príkladom je potenciál územia v smerovaní na Záhorie.

Niektorí investori ako Hypernova či Carrefour odchádzajú. Iní chcú zasa prísť. Prečo je to tak a čo to o našom trhu vypovedá?

Slovensko dynamizuje maloobchodnú sieť. To, čo sa ešte na konci minulého storočia zdalo nemožné, je realitou. Obchodné spoločnosti prichádzajú i odchádzajú. Je to tak prirodzené, ako migrácia obyvateľstva. I obchod hľadá svoju efektivitu prežitia a napredovania. V pohľade na biznis i v obchode sme ešte stále trocha konzervatívni. Podnikanie i myslenie musí tieto pohľady prekonať.

Skryť Vypnúť reklamu

Protimonopolný úrad rozhodol. Tesco nebude môcť prevziať prevádzky Carrefouru. Nájde sa záujemca, ktorý obsadí priestory po uvoľnených hypermarketoch Carrefouru prípadne Hypernovy?

To je problém, ktorý budú musieť vyriešiť prevádzkovatelia obchodných centier, v ktorých sa až doposiaľ hypermarkety nachádzali. Je prirodzené, že manažéri obchodných centier spravia všetko pre to, aby uvoľnené priestory nahradili ďalším kvalitným širokosortimentným obchodom, hypermarketom či veľkým supermarketom. Tieto sú logicky základným lákadlom vyššej návštevnosti obchodného centra.

Obchodné centrá vedia zvýšiť atraktívnosť územia. Iné, naopak, pôsobia rušivo a potenciálne zaujímavé lokality dokážu deklasovať na úroveň periférie. Dá sa s tým niečo robiť?

Skryť Vypnúť reklamu

Je pravda, že projektovo doslova priemyselné haly sa premenili na hypermarkety. Avšak i táto etapa je našťastie už za nami. Objekty hypermarketov sa začínajú humanizovať nielen po architektonickej, ale i po estetickej stránke. Pekným príkladom je otvorenie Galérie Tesco v Trnave. Podobné projekty budú na Slovensku celkom určite nasledovať.

Aký najbližší vývoj môžeme od investorov veľkých projektov so zameraním na obchod očakávať?

Prichádza na rad dôraz na estetiku priestorov predajní. Vonkajšiu i vnútornú. Po prvých skúsenostiach s prevádzkou niektorých obchodných centier sa ukázalo, že nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú pozitívne výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Dobré príklady môžeme vidieť nielen vo veľkých obchodných centrách, akými sú v Bratislave Polus City Center, Aupark alebo Avion, ale i tých menších po území Slovenska, ako Mólo v Pezinku či sieť obchodných centier MAX. Mnohé z nich iste budú inšpirovať budúcich investorov pri ich rozhodnutiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Obchodníci chcú ísť do veľkých centier

Pohľad na obchodné prevádzky ukazuje, že najsilnejší prevádzkovatelia obchodných sietí na Slovensku vlani predávali vo viac ako päťsto prevádzkach na predajnej ploche väčšej ako 800 tisíc metrov štvorcových. Nie je bez zaujímavosti, že až 70 percent obchodných spoločností z rebríčka TOP 10 obchodných spoločností lokalizovalo niektoré zo svojich prevádzok do obchodných centier na Slovensku. Rebríček každoročne vypracováva agentúra pre prieskum trhu TERNO.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  2. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  3. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  4. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  5. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. FVT - malá fakulta, veľké úspechy
  2. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  3. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  4. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  5. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  6. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  7. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  8. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  9. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  10. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 27 602
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 985
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 14 112
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 575
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 062
  6. Nové číslo Historickej revue 9 568
  7. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 200
  8. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 760
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 711
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 222
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Premiér Igor Matovič.

Premiér Matovič vládne v štýle ja – strana – krajina.

8. mar
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 323-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 921 obetí. Platia sprísnené opatrenia.

6 h