Priateľstvo trvá, časy sa menia

Pavel Breier: Vincent Hložník (v mojich fotografiách a spomienkach). Petrus Bratislava 2006.

Priateľstvo je vzácna vec, ale kniha už menej, aj keby bola celá len o priateľstve, lebo prevádza nevýslovné do média takpovediac banálneho a slovami neopísateľného. Fotograf teda rozpráva príbeh maliara Vincenta Hložníka, pár detailov k tomuto príbehu dopovie fotografia.

Maliari sú plachí

Maliari totiž väčšinou patria medzi plachých tvorov, neradi sa dávajú fotografovať a ešte menej pri práci, a touto aver­ziou akoby chránili svoje tajomstvá, akúsi technológiu majstrovstva, resp. geniality.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj toto slovo sa občas objaví v texte. Spomienky sú zradné v tom, že spomíname väčšinou len na to dobré a v rámci akejsi duševnej hygieny to zlé zabúdame. Nemyslím tým ale, že by to bol prípad vzťahu lekára (a fotografa) Pavla Breiera k o dva roky staršiemu maliarovi Vincentovi Hložníkovi. Tam neboli nezmieriteľné rozpory, ale ani hádky či kritika, ktorá je v rámci priateľstva tolerovaná, a pokiaľ rozpory boli, spomienky o nich mlčia.

Príbeh teda plynie v ateliérovom ovzduší veľkej pohody a zhody, vonia káva a všetkým je príjemne. Priateľstvo trvá, ale časy sa menia.

Nič som nemusel roztrhať

Maliar, ktorý pozbieral azda všetky dosiahnuteľné pocty, ktoré dávala „strana a vláda“ vo vtedajšom Československu, sa ocitol na niekoľko rokov v nemilosti, ale mal priateľa, ktorému sa mohol posťažovať. Robil tak často, avšak na témy neumelecké, o svojom umení hovoril len zriedka, a keď, tak so sebavedomím majstra, ktorý o svojom umení nepochybuje: „Neviem, či mi uveríš, Paľko, ale ja som v celom svojom živote začatý obraz nikdy nepokazil.“

SkryťVypnúť reklamu

Nič vraj nemusel roztrhať a zahodiť. To je, myslím si, kľúč k pochopeniu Hložníkovho diela, a aj keď nemyslíme, že génius sa rodí z neustálych pochybností, táto absencia autokritickosti je niečím veľmi príznačným. Hložníkovo majstrovstvo bolo jasné od samého začiatku tvorby a hneď od prvej samostatnej výstavy v roku 1942, ktorú mu v bratislavskej Umeleckej besede otvoril Ján Mudroch.

Čoskoro po oslobodení vstúpil do KSČ, roku 1958 ho vymenovali za profesora a o ďalšie dva roky za rektora VŠVU. Bol aj predsedom Zväzu výtvarných umelcov a hneď potom bol menovaný národným umelcom.

Životné zlomy

Zlom v kariére nastal až v osudovom roku 1968, keď vrátil stranícku legitimáciu. V roku 1972 musel Hložník odísť zo školy a nastali existenčné problémy. Tiež rodinná tragédia, keď zomrel syn Pavol, nadaný výtvarník.

SkryťVypnúť reklamu

To všetko negatívne pôsobilo na maliara, aj keď s malou skupinkou najbližších priateľov pokračoval v diele. Vznikali monumentálne realizácie, na ktorých pracoval od začiatku 70. rokov. V maľbe našiel svoje hlavné témy v Apokalypse. „Nechápem, ako v dnešných časoch hrôz môže niekto maľovať kvetinky?!“ vysvetľoval umelec.

Trápili ho pomery, ale mal zafixovanú ideu, že umelec sa musí neustále angažovať. Paradoxom zostáva, že práve v týchto rokoch maľuje umelec obrazy z cyklu Zjavenie Apokalypsy a popri dielach nesporne zaujímavých vytvára aj diela slabé a neinvenčné. Prepadá dekorativizmu a teda určitej rutine, ktorá je sprievodným zjavom každej bravúry.

Disharmónia príbehu

Toho textu o tom, ako Hložník trpel v rokoch normalizácie, je však príliš veľa, až vznikne dojem, ako by sa z umelca stal úplný chudák a trpel údelom najprenasledovanejšieho disidenta. Je však treba chápať, že táto disharmónia (či asymetria príbehu) vznikala z dobrej vôle autora spomienok.

SkryťVypnúť reklamu

Na niekoľkých miestach tejto knihy sa však čitateľ dočíta, ako maliar dokázal byť kritický a netolerantný k dielu umelcov iných, ako napríklad vôbec nerozumel umelcom ľudovým a tiež naivistom.

Vincent Hložník bol nespornou osobnosťou a mužom práce, ktorá mu bola nadovšetko a ak je jeho dielo kriticky prehodnocované, môže to byť len klad, pomoc, poskytnutá umelcovi a človeku.

V tomto zmysle je aj táto kniha prameňom k hlbšiemu poznaniu maliarovho diela.

Autor: Jiří Olič Autor je výtvarný kritik

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 164
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 497
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 451
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 852
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 080
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 839
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 501
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 287
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu