Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky
FOTOGRAF ROZPRÁVA PRÍBEH SVOJHO PRIATEĽA MALIARA, NIEČO DOPOVEDÁ FOTOGRAFIA

Priateľstvo trvá, časy sa menia

Pavel Breier: Vincent Hložník (v mojich fotografiách a spomienkach). Petrus Bratislava 2006.

Priateľstvo je vzácna vec, ale kniha už menej, aj keby bola celá len o priateľstve, lebo prevádza nevýslovné do média takpovediac banálneho a slovami neopísateľného. Fotograf teda rozpráva príbeh maliara Vincenta Hložníka, pár detailov k tomuto príbehu dopovie fotografia.

Maliari sú plachí

Maliari totiž väčšinou patria medzi plachých tvorov, neradi sa dávajú fotografovať a ešte menej pri práci, a touto aver­ziou akoby chránili svoje tajomstvá, akúsi technológiu majstrovstva, resp. geniality.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj toto slovo sa občas objaví v texte. Spomienky sú zradné v tom, že spomíname väčšinou len na to dobré a v rámci akejsi duševnej hygieny to zlé zabúdame. Nemyslím tým ale, že by to bol prípad vzťahu lekára (a fotografa) Pavla Breiera k o dva roky staršiemu maliarovi Vincentovi Hložníkovi. Tam neboli nezmieriteľné rozpory, ale ani hádky či kritika, ktorá je v rámci priateľstva tolerovaná, a pokiaľ rozpory boli, spomienky o nich mlčia.

Príbeh teda plynie v ateliérovom ovzduší veľkej pohody a zhody, vonia káva a všetkým je príjemne. Priateľstvo trvá, ale časy sa menia.

Nič som nemusel roztrhať

Maliar, ktorý pozbieral azda všetky dosiahnuteľné pocty, ktoré dávala „strana a vláda“ vo vtedajšom Československu, sa ocitol na niekoľko rokov v nemilosti, ale mal priateľa, ktorému sa mohol posťažovať. Robil tak často, avšak na témy neumelecké, o svojom umení hovoril len zriedka, a keď, tak so sebavedomím majstra, ktorý o svojom umení nepochybuje: „Neviem, či mi uveríš, Paľko, ale ja som v celom svojom živote začatý obraz nikdy nepokazil.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nič vraj nemusel roztrhať a zahodiť. To je, myslím si, kľúč k pochopeniu Hložníkovho diela, a aj keď nemyslíme, že génius sa rodí z neustálych pochybností, táto absencia autokritickosti je niečím veľmi príznačným. Hložníkovo majstrovstvo bolo jasné od samého začiatku tvorby a hneď od prvej samostatnej výstavy v roku 1942, ktorú mu v bratislavskej Umeleckej besede otvoril Ján Mudroch.

Čoskoro po oslobodení vstúpil do KSČ, roku 1958 ho vymenovali za profesora a o ďalšie dva roky za rektora VŠVU. Bol aj predsedom Zväzu výtvarných umelcov a hneď potom bol menovaný národným umelcom.

Životné zlomy

Zlom v kariére nastal až v osudovom roku 1968, keď vrátil stranícku legitimáciu. V roku 1972 musel Hložník odísť zo školy a nastali existenčné problémy. Tiež rodinná tragédia, keď zomrel syn Pavol, nadaný výtvarník.

Skryť Vypnúť reklamu

To všetko negatívne pôsobilo na maliara, aj keď s malou skupinkou najbližších priateľov pokračoval v diele. Vznikali monumentálne realizácie, na ktorých pracoval od začiatku 70. rokov. V maľbe našiel svoje hlavné témy v Apokalypse. „Nechápem, ako v dnešných časoch hrôz môže niekto maľovať kvetinky?!“ vysvetľoval umelec.

Trápili ho pomery, ale mal zafixovanú ideu, že umelec sa musí neustále angažovať. Paradoxom zostáva, že práve v týchto rokoch maľuje umelec obrazy z cyklu Zjavenie Apokalypsy a popri dielach nesporne zaujímavých vytvára aj diela slabé a neinvenčné. Prepadá dekorativizmu a teda určitej rutine, ktorá je sprievodným zjavom každej bravúry.

Disharmónia príbehu

Toho textu o tom, ako Hložník trpel v rokoch normalizácie, je však príliš veľa, až vznikne dojem, ako by sa z umelca stal úplný chudák a trpel údelom najprenasledovanejšieho disidenta. Je však treba chápať, že táto disharmónia (či asymetria príbehu) vznikala z dobrej vôle autora spomienok.

Skryť Vypnúť reklamu

Na niekoľkých miestach tejto knihy sa však čitateľ dočíta, ako maliar dokázal byť kritický a netolerantný k dielu umelcov iných, ako napríklad vôbec nerozumel umelcom ľudovým a tiež naivistom.

Vincent Hložník bol nespornou osobnosťou a mužom práce, ktorá mu bola nadovšetko a ak je jeho dielo kriticky prehodnocované, môže to byť len klad, pomoc, poskytnutá umelcovi a človeku.

V tomto zmysle je aj táto kniha prameňom k hlbšiemu poznaniu maliarovho diela.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  5. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  10. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  1. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  2. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  5. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  6. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  7. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  8. AURES Holdings sa vydáva na západ
  9. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  10. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 037
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 20 030
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 413
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 420
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 074
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 678
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 969
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 820
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 674
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 668
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu