PRAHA. Najviac peňazí na elektronickom mýte zaplatili doteraz dopravcovia na pätnásťkilometrovom úseku diaľnice D1 medzi Velkým Beranovom a Měřínom na Vysočine. Spolu sa tu vybralo 8,7 milióna českých korún (10,8 milióna slovenských), z toho takmer 4,5 milióna v smere do Prahy. Na tomto úseku sa v čase od 1. do 24. januára uskutočnilo približne 70-tisíc mýtnych transakcií v každom smere. Vyplýva to zo štatistík spoločnosti Kapsch, ktorá mýtny systém pre štát prevádzkuje.
Aj na ďalších miestach rebríčka sú väčšinou úseky najstaršej českej diaľnice. Druhým najúspešnejším vo vyberaní peňazí je úsek medzi Humpolcom a Větrným Jeníkovom, mierne viac sa vybralo v smere do Prahy. Nasleduje juhomoravský desaťkilometrový úsek Devět Křížů - Ostrovačice v smere do Prahy.
Neznamená to však, že by najvýnosnejšie úseky boli automaticky tými s najvyššou hustotou kamiónovej dopravy. „Finančnú výnosnosť ovplyvňujú dva faktory, zaťaženosť úseku a jeho dĺžka,“ vysvetlil David Šimoník zo spoločnosti Kapsch. Dĺžka jednotlivých úsekov je daná predovšetkým vzdialenosťou diaľničných výjazdov, dodal. Nie je teda náhoda, že najvýnosnejší úsek je aj jeden z najdlhších.
Na šiestom mieste je západočeská diaľnica D5 z Mýta do Rokycian smerom z Prahy, kde sa na 12 kilometroch vybralo takmer 3,1 milióna korún (3,9 milióna slovenských). Viac ako tri milióny zaplatili dopravcovia ešte medzi Ostrovačicami a Devíti Kříži pri ceste do Brna.
Diaľnica D1 uzatvára rebríček 330 spoplatnených úsekov. Len 50-tisíc sa vybralo na dvoch kilometroch medzi Mořicami a Kojetínom, obidva smery sa delia o výsledok asi rovným dielom.
O hustote prevádzky vypovedá skôr ako financie počet mýtnych transakcií. Tých bolo najviac zaznamenaných na pražskom okruhu R1 medzi Ořechom a Třebonicami. Za takmer 92-tisíc transakcií zaplatili vodiči len 1,16 milióna korún, pretože ide len o trojkilometrový úsek. Podobne sú na tom aj ďalšie krátke úseky okolo pražskej a brnianskej aglomerácie.
Mýto sa v Česku platí od 1. januára na necelej tisícke kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, povinnosť sa zatiaľ týka len automobilov s hmotnosťou nad 12 ton. Do 25. januára sa na mýte vybralo viac ako 335 miliónov českých korún, generálny riaditeľ Kapschu Karel Feix odhaduje výnosnosť za celý rok na 5,3 miliardy (6,6 miliardy slovenských korún).
Elektronický výber mýta na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy bude v roku 2009 aj na Slovensku. Na rozdiel od Česka však budú u nás platiť mýto všetky autá nad 3,5 tony. Počet spoplatnených kilometrov však bude menší, asi 850 oproti 950 kilometrom v Česku.
Autor: ik, čtk