Majstrovské diela americkej fotografie, tak znie podtitul rovnako majstrovského scenára kurátora Petera Weiermaira. Od roku 1940 po súčasnosť rozhodne nevybral ľahké sústa. No zato tie najlepšie a hneď v trinástich chodoch. Oplatí sa ich ochutnať, aj dlhšie tráviť.
Nepochopená Arbusová
Americans je tiež názov legendárnej knihy fotografií zostavenej Robertom Frankom. Kunsthalle z jeho diela ponúka melancholické vidiecke scenérie a nekonečné ulice v beatnickom štýle Kerouacovho Na ceste.
Helen Lewittsová má na výstave očarujúce snímky detí z predmestských ulíc New Yorku 40. a 50. rokov. Vedľa nej dokumentujú čas fotografie Brucea Davidsona, ktorý zachytával pochody za občianske práva aj harlemské zátišia - nahú ženu s dieťaťom v posteli, mladý černošský pár vo chvíľke vzácneho pokoja.
Obývačkové kompozície a vyhliadky z okna Lee Friedlandera zasa koncentrujú samotu jednotlivca vo veľkomeste. Známy americký fotograf a filmár Gordon Parks, ktorý zomrel minulý rok vo veku 93 rokov, zvečnil nemilosrdný, rasistický svet čiernej Ameriky a rovnako nemilosrdný svet mafie.
Odľahčenie prinášajú snímky z komory Burka Uzzleho. Woodstock v skutočnosti ani nemohol byť živší: hippies, kúpajúci sa v rieke, ležérne rozvalení v tráve, fajčiaci podivuhodné substancie.
Diane Arbusová sa narodila v bohatej, konformnej židovskej rodine. Napriek tomu mala čuch na bizarnosti okolitého sveta. Snímky obrov, trpaslíkov, transvestitov a prostitútok alebo dieťaťa s hračkárskym granátom v ruke sú všetko, len nie obyčajné. Rodina jej vášeň nepochopila, no ostatnému svetu jej zábery chutili prenikavo.
Túžba a strach homosexuála
Prekrásni a zároveň bolestne osamelí, zomierajúci chlapci. To je celkom iný, no oveľa provokatívnejší pohľad Petera Hujara na transvestitov, transsexuálov a homosexuálov. Hujar je autorom fotografie na cédečku Antony and the Johnsons: I am bird now. Snímka je skvelým obrazom k Antonyho zastretému zvuku klavíra a jemným ťahom sláčikov v baladách o túžbe a strachu homosexuála. Je to portrétna fotografia Warholovej superstar Candy Darlingovej na smrteľnej posteli. Spojitosť nie je náhodná - Hujar, rovnako ako Warhol zomrel v roku 1987 na AIDS.
Rané fotografie režiséra Larryho Clarca bez zábran a ohľadov na cenzúru sledujú tajný milenecký život dospievajúcich detí. Otrasne priame sú fotografie narkomanov.
Rosalind Solomonová si všíma človeka v jeho životných podmienkach štýlom, ktorý sa pohybuje na rozmedzí dokumentu a poézie. Je to veľmi osobné a univerzálne zároveň. Richard Avedon ponúka dojemné portréty z americkej provincie. Expozíciu zakončujú fotografie predstaviteľov najmladšej generácie, surrealistická kompozícia ľudí na strome od Ryana McGinleyho či nahá žena Eda Templetona, ktorá tak prirodzene pózuje bez šiat, akoby ich nikdy nenosila.
Weiermair nezamýšľal urobiť výstavu, ktorá by dokumentovala vývoj sociálno-dokumentárnej fotografie v Amerike, ale dosiahol presne to a ešte oveľa viac. Prostredníctvom 350 fotografií diagnostikoval typický americký „syndróm“ - ukrývanie mnohorakej biedy a zúfalstva za hegemonistické moralizovanie. A sústavné obnažovanie sa. Vo všetkých rovinách.
Autor: Viedeň