Svet spotrebúva viac, než Zem vytvorí
Svet spotrebúva ročne o približne 20 percent viac prírodných zdrojov, než je planéta schopná vyprodukovať, konštatoval vo štvrtok Svetový fond na ochranu prírody. Vo Švajčiarsku sídliaca organizácia v tejto súvislosti vyzvala vlády, aby urýchlene začali prijímať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy.
"Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť," uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.
Vo svojej správe s názvom Living Planet Report 2004, ktorá vychádza každý rok a táto je už piatou tohto druhu v poradí, Svetový fond uviedol, že v rokoch 1970 až 2000 sa populácie morských a suchozemských druhov znížili o 30 percent. Populácie sladkovodných druhov sa zredukovali až o 50 percent. "Je to priamy dôsledok zvyšovania dopytu človeka po potrave, vláknach, energii a vode. Ľudia spotrebujú o 20 percent prírodných zdrojov viac, než planéta dokáže vyprodukovať," konštatoval fond. Množstvo úrodnej pôdy, ako uviedla organizácia, predstavuje v priemere na uživenie jedného človeka v súčasnosti 2,2 hektára. Zem však dokáže poskytnúť iba 1,8 hektára na obyvateľa. Najrýchlejšie rastúcou zložkou spotreby je spotreba energie, ktorá sa v období rokov 1961 až 2001 zvýšila o 700 percent. Mimoriadne rýchlym tempom spotrebúvajú prírodné zdroje Severoameričania, ktorých ekologická spotreba je dvakrát väčšia než spotreba u Európanov a sedemkrát väčšia než u obyvateľov Ázie a Afriky.
K ukážke č. 1 sa vzťahujú úlohy 1 - 9
1. Z ukážky č. 1 zistite, kto má prijať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy:
A generálny riaditeľ fondu
B vlády jednotlivých krajín
C organizácia sídliaca vo Švajčiarsku
D Svetový fond na ochranu prírody
2. V ktorom roku vyšla prvá správa s názvom Living Planet Report?
A 1999
B 2000
C 2004
D 1970
3. Z ukážky č. 1 zistie, na ktorom svetadiele majú obyvatelia najväčšiu ekologickú spotrebu:
A Ázia
B Afrika
C Severná Amerika
D Európa
4. Zistite, v ktorom živočíšnom druhu došlo k zníženiu populácie o 30 percent:
A morské a suchozemské druhy
B morské a sladkovodné druhy
C suchozemské a sladkovodné druhy
D suchozemské druhy
5. Určite jazykový štýl ukážky č. 1:
A umelecký
B administratívny
C náučný
D publicistický
6. Určte, v ktorej z možností sú všetky číslovky správne napísané:
A dvadsať, tridsať, päťdesiat
B dvadcať, tridcať, pädesiat
C dvadsať, tridsať, päťdesiat
D dvacať, tricať, päťdesiat
7. Určte, ktorá z uvedených viet je jednoduché podraďovacie súvetie:
A Je to priamy dôsledok zvyšovania dopytu človeka po potrave, vláknach, energii a vode.
B Najrýchlejšie rastúcou zložkou spotreby je spotreba energie, a tá sa v období rokov 1961 až 2001 zvýšila o 700 percent.
C Množstvo úrodnej pôdy, ako uviedla organizácia, predstavuje v priemere na uživenie jedného človeka v súčasnosti 2,2 hektára.
D Svet spotrebúva ročne o približne 20 percent viac prírodných zdrojov, než je planéta schopná vyprodukovať, konštatoval vo štvrtok Svetový fond na ochranu prírody.
8. Určte, v ktorej z možností sa všetky podstatné mená skloňujú podľa vzoru žena:
A Afriky, populácie, vlády, planéta, v súvislosti
B planéta, vlády, vode, zložkou, v správe
C spotreby, organizácia, Ázia, rovnováhy, v súčasnosti
D prírody, energii, pôdy, zložkou, vode
9. Z ukážky č. 1 zistite, ktorá z uvedených možností je uvádzacou vetou k priamej reči:
A aby urýchlene začali prijímať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy.
B "Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť," uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.
C "Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť,"
D uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.
Ukážka č. 2
Z rudných surovín sa získava železo, olovo, zinok, meď a drahé kovy. Vyrábajú sa z nich predmety dennej potreby. Drahé kamene sa používajú nielen v klenotníctve, ale aj napr. v technike a palubných prístrojoch kozmických lodí.
Z nerudných surovín má veľký význam pre potravinársky a chemický priemysel ťažba kamennej soli. Stavebný materiál poskytujú horniny piesok, štrk, žula, čadič a iné.
K ukážka č. 2 sa vzťahujú úlohy 10 - 11.
10. Určte slohový postup v ukážke č. 2:
A rozprávací
B opisný
C výkladový
D informačný
11. Určte slohový útvar ukážky č. 2:
A výklad
B správa
C úvaha
D odborný opis
12. Určite, v ktorej z možností sú všetky slová príslovky:
A denne, dávno, blízko, rýchly
B denne, dávno, blízko, rýchlo
C denne, dávny, blízko, rýchlo
D denne, dávno, blízky, rýchlo
13. Určte, v ktorej z možností sú slovesá v tvare slovesného podstatného mena:
A čítajúci, volajúci, píšuci, maľujúci
B čítanie, volanie, písanie, maľovanie
C čítaný, volaný, písaný, maľovaný
D čítajúc, volajúc, píšuc, maľujúc
14. Určte prisudzovací sklad vo vete:
Do Zemplínskeho Hradišťa bociany zvyknú prilietať na Jozefa.
A zvyknú prilietať na Jozefa
B bociany zvyknú
C zvyknú prilietať
D bociany zvyknú prilietať
15. Určte vetu, v ktorej je správne vykanie:
A Pán učiteľ, mohol by ste mi pomôcť s touto úlohou?
B Želám vám, pán riaditeľ, aby ste bol úspešný a mali radosť zo svojej práce.
C Pán vedúci, boli by ste taký láskavý a prišiel by ste do kancelárie?
D Pán Polák, vy ste zasa prišli neskoro do práce a zmeškali ste dôležité informácie!
Ukážka č. 3
Ján Smrek: Stromy (úryvok)
Príroda zákon je,
človek však neposlúcha,
preto je zmätok v ňom
a strom je sídlom ducha.
K ukážke č. 3 sa vzťahujú úlohy 16 - 17.
16. Určte rým básne:
A združený, aabb
B prerývaný, abcb
C striedavý, abab
D obkročný, abba
17. Ktoré z tvrdení vyplýva z textu?
A Človek je ľahostajný voči prírode, myslí iba na svoj prospech.
B Ó, aká si krásna, príroda, matka naša!
C Človek je korunou tvorstva, a preto má právo ničiť prírodu.
D Príroda je matkou, ktorá človeku nechce vydať svoje bohatstvá.
18. Určte, v ktorej z možností sa všetky slová vo výslovnosti spodobujú:
A vták, podčiarkni, raz, doplňte, zajtra, dievčatá, z očí
B svadba, druh, trieda, prázdniny, včas, v zátvorke, vzklíčilo
C kresba, hĺbka, zub, lávka, včera, obchod, z poľa
D pád, zo slov, presvedčil, chlieb, sklamať, zdravší, breh
19. Určte, v ktorej skupine slov sú správne napísané všetky zemepisné názvy:
A Južná Amerika, Mys dobrej nádeje, Lomnický štít, Jankov vŕšok, Slovenská republika
B Jaskyňa Slobody, Fínsky záliv, Tichý oceán, Svätý Jur, Golfský prúd
C Stredozemné more, Atlantický Oceán, Karlova Ves, Vysoké Tatry
D Železné vráta, Podunajská nížina, Mont blanc, Levočské vrchy, Alpy
Ukážka č. 4
Štefan Žáry: Kotva a krídla (úryvok)
Skúste ma uväzniť -
vzopnem sa, dosť mám sily,
aj s klietkou vyletím
do voľnej modraviny.
K ukážke č. 4 sa vzťahuje úloha 20.
20. Aký motív spracoval autor v úryvku?
A šťastie a rodina
B láska a priateľstvo
C sloboda a voľnosť
D samota a pokoj
21. V ktorom z nasledujúcich úryvkov je pravopisná chyba?
A Olivy sú zdravé najmä pre obsah vitamínu E a prírodné antioxidanty. Majú však vysoký obsah soli a sodíka, čo musia pri konzumácii zohľadniť ľudia s vysokým krvným tlakom a jesť ich len občas v malom množstve.
B Na vyprážanie sa hodí ľahký či rafinovaný olivový olej. Nepoužívajte ho však viac krát, lebo zahrievaním vzniká chemická reakcia, pri ktorej sa tvoria nebezpečné voľné radikály.
C Panenský olivový olej je ideálny do šalátových nálevov. Nie je vhodný na vyprážanie, lebo zahrievaním sa ničí jeho aróma a vitamín E.
D Olivový olej má pre vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín priaznivý vplyv na hladinu cholesterolu v krvi.
Ukážka č. 5
Vlašské orechy sú výbornou pochúťkou, ale aj surovinou do šalátov, pomázanok, varených jedál či rôznych múčnikov. Napriek tomu dávame prednosť rôznym iným, najmä praženým a soleným orieškom, ktoré neprospievajú nášmu zdraviu. Naopak vlašské orechy sú bohatým zdrojom draslíka, magnézia, zinku, medi a selénu, pre obsah vitamínov skupiny B sa o nich hovorí, že sú "potravou pečene a mozgu". A vzhľadom na obsah nenasýtených mastných kyselín účinne chránia srdce.
K ukážke č. 5 sa vzťahujú úlohy 22 - 24.
22.Určte, ktoré slovo z ukážky č. 5 je nespisovné:
A múčnikov
B pochúťkou
C pomazánok
D potravou
23. Určte, aký vetný člen je podčiarknuté slovné spojenie nenasýtených mastných kyselín z ukážky č. 5:
A postupne rozvíjací prívlastok
B viacnásobný prívlastok
C viacnásobný predmet
D postupne rozvíjací predmet
24. Určte, aký vetný člen je podčiarknuté slovné spojenie praženým a soleným orieškom z ukážky č. 5:
A viacnásobný predmet
B postupne rozvíjací prívlastok
C viacnásobný prívlastok
D viacnásobný podmet
25. Určte, v ktorej z možností sú všetky slová utvorené skladaním:
A uhlopriečka, rozrežeme, tmavohnedá
B trojuholník, tmavohnedá, vzorovaná
C trojuholník, rozrežeme, vzorovaná
D tmavohnedá, trojuholník, uhlopriečka
Ukážka č. 6
J. Satinský: Šľak ma ide trafiť zo ... spisovnej slovenčiny (úryvok)
Presnejšie: z hovorovej spisovnej slovenčiny. Väčšina z nás sa hovorovej spisovnej slovenčiny v súkromí, chvalabohu, držať nemusí. Každý hovorí, ako mu zobák narástol. Záhorák hovorí doma medzi svojimi záhorácky, Spišiak po spišsky, Zemplínčan po zemplínsky, Lipták po liptovsky, Oravec po oravsky, Gemerčan po gemersky - ach, tá sloboda, keď si človek nemusí ústa vykrivovať do spisovnej slovenčiny ...
A tu som pri tom - prečo ma z toho ide trafiť šľak. Našinec sa v podstate musí do tej spisovnej slovenčiny naprogramovať: prehodiť nejaké klávesnice v mozgu, preložiť výhybku. Už - už chce povedať v škole: "Pany učitelko, já neska mosím po druhej hodzine vypannút na pohreb," ale v poslednej chvíli prehodí výhybku na rovnú koľaj spisovnej slovenčiny a vyhŕkne z neho: "Pani učiteľka, ja dnes musím po druhej hodine ísť na pohreb."
Už - už chce začať miestny hlásateľ na futbale hovoriť: "Alojz Bodegy nech še dostavi na peršu branu, bo ho tam čeka bardzo šumna ...", ale ubrzdí a povie do mikrofónu: "Žiadame Alojza Bodegyho, aby sa dostavil k prvej bráne ... atď."
Okrem profesionálnych hercov, hlásateľov, farárov a učiteľov musíme denne prepínať v mozgu z hovorovej do spisovnej a zo spisovnej do hovorovej reči ako dáki schizofrenici. Ja pochybujem, že to tak musia robiť aj Angličania či Francúzi ... - Asi áno. Rozdiel je iba v tom, že ich spisovná hovorová reč je stará. Múdra. Ona sa za stáročia prispôsobila tej nespisovnej hovorovej reči a rozdiel medzi nimi je taký malý, že ani nestojí za reč. Uvedomte si, že naša spisovná hovorová reč ešte nemá ani 200 rokov! V roku 1843 na fare v Hlbokom sa dohodli starejší, že budeme všetci rozprávať liptovskou ľubozvučnou slovenčinou. Pre Liptákov to neznamenalo žiadnu zmenu - hovorili si ďalej, ako im zobák narástol. Ale čo my - ostatní? Odvtedy hovorilo spisovnou hovorovou liptovskou slovenčinou najmenej šesť generácií - možno my sme už siedma a ešte stále je medzi hovorovou a hovorovou spisovnou rečou poriadny rozdiel. Svedčí o tom aj to, že taký Záhorák s Vyhodňarom si ani neporozumie. Musia odísť do spisovnej reči. Predsa len je to dorozumievací prostriedok ...
K ukážke č. 6 sa vzťahujú úlohy 26 - 30.
26. Ktorí slovenskí národovci sa v roku 1843 zaslúžili o uzákonenie spisovnej slovenčiny?
A Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Michal Miloslav Hodža
B Ján Hollý, Anton Bernolák, Ľudovít Štúr
C Ján Kalinčiak, Ľudovít Štúr, Janko Kráľ
D Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Samo Chalupka
27. Na základe prečítaného textu vysvetlite myšlienku: Každý hovorí, ako mu zobák narástol.
A Rozpráva väčšinou neslušne.
B Rozpráva, ako sa v domácom prostredí naučil.
C Vyjadruje sa iba odborne.
D Rozpráva vždy spisovne.
28. Podčiarknuté slovné spojenie to nestojí za reč je:
A prirovnanie
B metafora
C metonymia
D frazeologizmus
29. Určte slohový útvar ukážky č. 6:
A úvaha
B správa
C opis
D oznámenie
30. V ktorej z možností sú všetky slová spisovné?
A Lipták, mosím, hlásateľ, futbal
B farár, vypannút, klávesnice, výhybka
C Oravec, vykrivovať, starejší, ľubozvučný
D neska, hodzina, peršu, bardzo
Výsledky testu Sj a L - riadny termín 2005Forma A
A B C D
Číslo úlohy Správny výsledok
1. | B | ||
2. | B |
3. C
4. A
5. D
6. | C | |||
7. | C |
8. B
9. D
10. C
11. A
12. | B | ||
13. | B |
14. | D | ||||
15. | D |
16. B
17. A
18. C
19. A
20. C
21. B
22. C
23. A
24. C
25. D
26. A
27. B
28. D
29. A
30. C