Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Test zo slovenského jazyka a literatúry, forma A, rok 2005

Ukážka č. 1

Svet spotrebúva viac, než Zem vytvorí

Svet spotrebúva ročne o približne 20 percent viac prírodných zdrojov, než je planéta schopná vyprodukovať, konštatoval vo štvrtok Svetový fond na ochranu prírody. Vo Švajčiarsku sídliaca organizácia v tejto súvislosti vyzvala vlády, aby urýchlene začali prijímať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy.

"Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť," uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.

Vo svojej správe s názvom Living Planet Report 2004, ktorá vychádza každý rok a táto je už piatou tohto druhu v poradí, Svetový fond uviedol, že v rokoch 1970 až 2000 sa populácie morských a suchozemských druhov znížili o 30 percent. Populácie sladkovodných druhov sa zredukovali až o 50 percent. "Je to priamy dôsledok zvyšovania dopytu človeka po potrave, vláknach, energii a vode. Ľudia spotrebujú o 20 percent prírodných zdrojov viac, než planéta dokáže vyprodukovať," konštatoval fond. Množstvo úrodnej pôdy, ako uviedla organizácia, predstavuje v priemere na uživenie jedného človeka v súčasnosti 2,2 hektára. Zem však dokáže poskytnúť iba 1,8 hektára na obyvateľa. Najrýchlejšie rastúcou zložkou spotreby je spotreba energie, ktorá sa v období rokov 1961 až 2001 zvýšila o 700 percent. Mimoriadne rýchlym tempom spotrebúvajú prírodné zdroje Severoameričania, ktorých ekologická spotreba je dvakrát väčšia než spotreba u Európanov a sedemkrát väčšia než u obyvateľov Ázie a Afriky.

Skryť Vypnúť reklamu

K ukážke č. 1 sa vzťahujú úlohy 1 - 9

1. Z ukážky č. 1 zistite, kto má prijať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy:

A generálny riaditeľ fondu

B vlády jednotlivých krajín

C organizácia sídliaca vo Švajčiarsku

D Svetový fond na ochranu prírody

2. V ktorom roku vyšla prvá správa s názvom Living Planet Report?

A 1999

B 2000

C 2004

D 1970

3. Z ukážky č. 1 zistie, na ktorom svetadiele majú obyvatelia najväčšiu ekologickú spotrebu:

A Ázia

B Afrika

C Severná Amerika

D Európa

4. Zistite, v ktorom živočíšnom druhu došlo k zníženiu populácie o 30 percent:

A morské a suchozemské druhy

B morské a sladkovodné druhy

C suchozemské a sladkovodné druhy

D suchozemské druhy

5. Určite jazykový štýl ukážky č. 1:

A umelecký

B administratívny

Skryť Vypnúť reklamu

C náučný

D publicistický

6. Určte, v ktorej z možností sú všetky číslovky správne napísané:

A dvadsať, tridsať, päťdesiat

B dvadcať, tridcať, pädesiat

C dvadsať, tridsať, päťdesiat

D dvacať, tricať, päťdesiat

7. Určte, ktorá z uvedených viet je jednoduché podraďovacie súvetie:

A Je to priamy dôsledok zvyšovania dopytu človeka po potrave, vláknach, energii a vode.

B Najrýchlejšie rastúcou zložkou spotreby je spotreba energie, a tá sa v období rokov 1961 až 2001 zvýšila o 700 percent.

C Množstvo úrodnej pôdy, ako uviedla organizácia, predstavuje v priemere na uživenie jedného človeka v súčasnosti 2,2 hektára.

D Svet spotrebúva ročne o približne 20 percent viac prírodných zdrojov, než je planéta schopná vyprodukovať, konštatoval vo štvrtok Svetový fond na ochranu prírody.

Skryť Vypnúť reklamu

8. Určte, v ktorej z možností sa všetky podstatné mená skloňujú podľa vzoru žena:

A Afriky, populácie, vlády, planéta, v súvislosti

B planéta, vlády, vode, zložkou, v správe

C spotreby, organizácia, Ázia, rovnováhy, v súčasnosti

D prírody, energii, pôdy, zložkou, vode

9. Z ukážky č. 1 zistite, ktorá z uvedených možností je uvádzacou vetou k priamej reči:

A aby urýchlene začali prijímať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy.

B "Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť," uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.

C "Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť,"

D uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.

Ukážka č. 2

Z rudných surovín sa získava železo, olovo, zinok, meď a drahé kovy. Vyrábajú sa z nich predmety dennej potreby. Drahé kamene sa používajú nielen v klenotníctve, ale aj napr. v technike a palubných prístrojoch kozmických lodí.

Skryť Vypnúť reklamu

Z nerudných surovín má veľký význam pre potravinársky a chemický priemysel ťažba kamennej soli. Stavebný materiál poskytujú horniny piesok, štrk, žula, čadič a iné.

K ukážka č. 2 sa vzťahujú úlohy 10 - 11.

10. Určte slohový postup v ukážke č. 2:

A rozprávací

B opisný

C výkladový

D informačný

11. Určte slohový útvar ukážky č. 2:

A výklad

B správa

C úvaha

D odborný opis

12. Určite, v ktorej z možností sú všetky slová príslovky:

A denne, dávno, blízko, rýchly

B denne, dávno, blízko, rýchlo

C denne, dávny, blízko, rýchlo

D denne, dávno, blízky, rýchlo

13. Určte, v ktorej z možností sú slovesá v tvare slovesného podstatného mena:

A čítajúci, volajúci, píšuci, maľujúci

B čítanie, volanie, písanie, maľovanie

C čítaný, volaný, písaný, maľovaný

Skryť Vypnúť reklamu

D čítajúc, volajúc, píšuc, maľujúc

14. Určte prisudzovací sklad vo vete:

Do Zemplínskeho Hradišťa bociany zvyknú prilietať na Jozefa.

A zvyknú prilietať na Jozefa

B bociany zvyknú

C zvyknú prilietať

D bociany zvyknú prilietať

15. Určte vetu, v ktorej je správne vykanie:

A Pán učiteľ, mohol by ste mi pomôcť s touto úlohou?

B Želám vám, pán riaditeľ, aby ste bol úspešný a mali radosť zo svojej práce.

C Pán vedúci, boli by ste taký láskavý a prišiel by ste do kancelárie?

D Pán Polák, vy ste zasa prišli neskoro do práce a zmeškali ste dôležité informácie!

Ukážka č. 3

Ján Smrek: Stromy (úryvok)

Príroda zákon je,

človek však neposlúcha,

preto je zmätok v ňom

a strom je sídlom ducha.

K ukážke č. 3 sa vzťahujú úlohy 16 - 17.

16. Určte rým básne:

Skryť Vypnúť reklamu

A združený, aabb

B prerývaný, abcb

C striedavý, abab

D obkročný, abba

17. Ktoré z tvrdení vyplýva z textu?

A Človek je ľahostajný voči prírode, myslí iba na svoj prospech.

B Ó, aká si krásna, príroda, matka naša!

C Človek je korunou tvorstva, a preto má právo ničiť prírodu.

D Príroda je matkou, ktorá človeku nechce vydať svoje bohatstvá.

18. Určte, v ktorej z možností sa všetky slová vo výslovnosti spodobujú:

A vták, podčiarkni, raz, doplňte, zajtra, dievčatá, z očí

B svadba, druh, trieda, prázdniny, včas, v zátvorke, vzklíčilo

C kresba, hĺbka, zub, lávka, včera, obchod, z poľa

D pád, zo slov, presvedčil, chlieb, sklamať, zdravší, breh

19. Určte, v ktorej skupine slov sú správne napísané všetky zemepisné názvy:

A Južná Amerika, Mys dobrej nádeje, Lomnický štít, Jankov vŕšok, Slovenská republika

Skryť Vypnúť reklamu

B Jaskyňa Slobody, Fínsky záliv, Tichý oceán, Svätý Jur, Golfský prúd

C Stredozemné more, Atlantický Oceán, Karlova Ves, Vysoké Tatry

D Železné vráta, Podunajská nížina, Mont blanc, Levočské vrchy, Alpy

Ukážka č. 4

Štefan Žáry: Kotva a krídla (úryvok)

Skúste ma uväzniť -

vzopnem sa, dosť mám sily,

aj s klietkou vyletím

do voľnej modraviny.

K ukážke č. 4 sa vzťahuje úloha 20.

20. Aký motív spracoval autor v úryvku?

A šťastie a rodina

B láska a priateľstvo

C sloboda a voľnosť

D samota a pokoj

21. V ktorom z nasledujúcich úryvkov je pravopisná chyba?

A Olivy sú zdravé najmä pre obsah vitamínu E a prírodné antioxidanty. Majú však vysoký obsah soli a sodíka, čo musia pri konzumácii zohľadniť ľudia s vysokým krvným tlakom a jesť ich len občas v malom množstve.

Skryť Vypnúť reklamu

B Na vyprážanie sa hodí ľahký či rafinovaný olivový olej. Nepoužívajte ho však viac krát, lebo zahrievaním vzniká chemická reakcia, pri ktorej sa tvoria nebezpečné voľné radikály.

C Panenský olivový olej je ideálny do šalátových nálevov. Nie je vhodný na vyprážanie, lebo zahrievaním sa ničí jeho aróma a vitamín E.

D Olivový olej má pre vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín priaznivý vplyv na hladinu cholesterolu v krvi.

Ukážka č. 5

Vlašské orechy sú výbornou pochúťkou, ale aj surovinou do šalátov, pomázanok, varených jedál či rôznych múčnikov. Napriek tomu dávame prednosť rôznym iným, najmä praženým a soleným orieškom, ktoré neprospievajú nášmu zdraviu. Naopak vlašské orechy sú bohatým zdrojom draslíka, magnézia, zinku, medi a selénu, pre obsah vitamínov skupiny B sa o nich hovorí, že sú "potravou pečene a mozgu". A vzhľadom na obsah nenasýtených mastných kyselín účinne chránia srdce.

Skryť Vypnúť reklamu

K ukážke č. 5 sa vzťahujú úlohy 22 - 24.

22.Určte, ktoré slovo z ukážky č. 5 je nespisovné:

A múčnikov

B pochúťkou

C pomazánok

D potravou

23. Určte, aký vetný člen je podčiarknuté slovné spojenie nenasýtených mastných kyselín z ukážky č. 5:

A postupne rozvíjací prívlastok

B viacnásobný prívlastok

C viacnásobný predmet

D postupne rozvíjací predmet

24. Určte, aký vetný člen je podčiarknuté slovné spojenie praženým a soleným orieškom z ukážky č. 5:

A viacnásobný predmet

B postupne rozvíjací prívlastok

C viacnásobný prívlastok

D viacnásobný podmet

25. Určte, v ktorej z možností sú všetky slová utvorené skladaním:

A uhlopriečka, rozrežeme, tmavohnedá

B trojuholník, tmavohnedá, vzorovaná

C trojuholník, rozrežeme, vzorovaná

Skryť Vypnúť reklamu

D tmavohnedá, trojuholník, uhlopriečka

Ukážka č. 6

J. Satinský: Šľak ma ide trafiť zo ... spisovnej slovenčiny (úryvok)

Presnejšie: z hovorovej spisovnej slovenčiny. Väčšina z nás sa hovorovej spisovnej slovenčiny v súkromí, chvalabohu, držať nemusí. Každý hovorí, ako mu zobák narástol. Záhorák hovorí doma medzi svojimi záhorácky, Spišiak po spišsky, Zemplínčan po zemplínsky, Lipták po liptovsky, Oravec po oravsky, Gemerčan po gemersky - ach, tá sloboda, keď si človek nemusí ústa vykrivovať do spisovnej slovenčiny ...

A tu som pri tom - prečo ma z toho ide trafiť šľak. Našinec sa v podstate musí do tej spisovnej slovenčiny naprogramovať: prehodiť nejaké klávesnice v mozgu, preložiť výhybku. Už - už chce povedať v škole: "Pany učitelko, já neska mosím po druhej hodzine vypannút na pohreb," ale v poslednej chvíli prehodí výhybku na rovnú koľaj spisovnej slovenčiny a vyhŕkne z neho: "Pani učiteľka, ja dnes musím po druhej hodine ísť na pohreb."

Skryť Vypnúť reklamu

Už - už chce začať miestny hlásateľ na futbale hovoriť: "Alojz Bodegy nech še dostavi na peršu branu, bo ho tam čeka bardzo šumna ...", ale ubrzdí a povie do mikrofónu: "Žiadame Alojza Bodegyho, aby sa dostavil k prvej bráne ... atď."

Okrem profesionálnych hercov, hlásateľov, farárov a učiteľov musíme denne prepínať v mozgu z hovorovej do spisovnej a zo spisovnej do hovorovej reči ako dáki schizofrenici. Ja pochybujem, že to tak musia robiť aj Angličania či Francúzi ... - Asi áno. Rozdiel je iba v tom, že ich spisovná hovorová reč je stará. Múdra. Ona sa za stáročia prispôsobila tej nespisovnej hovorovej reči a rozdiel medzi nimi je taký malý, že ani nestojí za reč. Uvedomte si, že naša spisovná hovorová reč ešte nemá ani 200 rokov! V roku 1843 na fare v Hlbokom sa dohodli starejší, že budeme všetci rozprávať liptovskou ľubozvučnou slovenčinou. Pre Liptákov to neznamenalo žiadnu zmenu - hovorili si ďalej, ako im zobák narástol. Ale čo my - ostatní? Odvtedy hovorilo spisovnou hovorovou liptovskou slovenčinou najmenej šesť generácií - možno my sme už siedma a ešte stále je medzi hovorovou a hovorovou spisovnou rečou poriadny rozdiel. Svedčí o tom aj to, že taký Záhorák s Vyhodňarom si ani neporozumie. Musia odísť do spisovnej reči. Predsa len je to dorozumievací prostriedok ...

Skryť Vypnúť reklamu

K ukážke č. 6 sa vzťahujú úlohy 26 - 30.

26. Ktorí slovenskí národovci sa v roku 1843 zaslúžili o uzákonenie spisovnej slovenčiny?

A Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Michal Miloslav Hodža

B Ján Hollý, Anton Bernolák, Ľudovít Štúr

C Ján Kalinčiak, Ľudovít Štúr, Janko Kráľ

D Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Samo Chalupka

27. Na základe prečítaného textu vysvetlite myšlienku: Každý hovorí, ako mu zobák narástol.

A Rozpráva väčšinou neslušne.

B Rozpráva, ako sa v domácom prostredí naučil.

C Vyjadruje sa iba odborne.

D Rozpráva vždy spisovne.

28. Podčiarknuté slovné spojenie to nestojí za reč je:

A prirovnanie

B metafora

C metonymia

D frazeologizmus

29. Určte slohový útvar ukážky č. 6:

A úvaha

B správa

C opis

D oznámenie

Skryť Vypnúť reklamu

30. V ktorej z možností sú všetky slová spisovné?

A Lipták, mosím, hlásateľ, futbal

B farár, vypannút, klávesnice, výhybka

C Oravec, vykrivovať, starejší, ľubozvučný

D neska, hodzina, peršu, bardzo

Výsledky testu Sj a L - riadny termín 2005Forma A

A B C D

Číslo úlohy Správny výsledok

  1.   B
  2.   B

3. C

4. A

5. D

  6.     C
  7.     C

8. B

9. D

10. C

11. A

  12.   B
  13.   B
  14.       D
  15.       D

16. B

17. A

18. C

19. A

20. C

21. B

22. C

23. A

24. C

25. D

26. A

27. B

28. D

29. A

30. C

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 266
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 141
  3. Od Česka až po Jadran 3 941
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 420
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 267
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 163
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 114
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 985
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 719
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 201
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu