Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Test zo slovenského jazyka a literatúry, forma A, rok 2005

Ukážka č. 1

Svet spotrebúva viac, než Zem vytvorí

Svet spotrebúva ročne o približne 20 percent viac prírodných zdrojov, než je planéta schopná vyprodukovať, konštatoval vo štvrtok Svetový fond na ochranu prírody. Vo Švajčiarsku sídliaca organizácia v tejto súvislosti vyzvala vlády, aby urýchlene začali prijímať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy.

"Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť," uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.

Vo svojej správe s názvom Living Planet Report 2004, ktorá vychádza každý rok a táto je už piatou tohto druhu v poradí, Svetový fond uviedol, že v rokoch 1970 až 2000 sa populácie morských a suchozemských druhov znížili o 30 percent. Populácie sladkovodných druhov sa zredukovali až o 50 percent. "Je to priamy dôsledok zvyšovania dopytu človeka po potrave, vláknach, energii a vode. Ľudia spotrebujú o 20 percent prírodných zdrojov viac, než planéta dokáže vyprodukovať," konštatoval fond. Množstvo úrodnej pôdy, ako uviedla organizácia, predstavuje v priemere na uživenie jedného človeka v súčasnosti 2,2 hektára. Zem však dokáže poskytnúť iba 1,8 hektára na obyvateľa. Najrýchlejšie rastúcou zložkou spotreby je spotreba energie, ktorá sa v období rokov 1961 až 2001 zvýšila o 700 percent. Mimoriadne rýchlym tempom spotrebúvajú prírodné zdroje Severoameričania, ktorých ekologická spotreba je dvakrát väčšia než spotreba u Európanov a sedemkrát väčšia než u obyvateľov Ázie a Afriky.

Skryť Vypnúť reklamu

K ukážke č. 1 sa vzťahujú úlohy 1 - 9

1. Z ukážky č. 1 zistite, kto má prijať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy:

A generálny riaditeľ fondu

B vlády jednotlivých krajín

C organizácia sídliaca vo Švajčiarsku

D Svetový fond na ochranu prírody

2. V ktorom roku vyšla prvá správa s názvom Living Planet Report?

A 1999

B 2000

C 2004

D 1970

3. Z ukážky č. 1 zistie, na ktorom svetadiele majú obyvatelia najväčšiu ekologickú spotrebu:

A Ázia

B Afrika

C Severná Amerika

D Európa

4. Zistite, v ktorom živočíšnom druhu došlo k zníženiu populácie o 30 percent:

A morské a suchozemské druhy

B morské a sladkovodné druhy

C suchozemské a sladkovodné druhy

D suchozemské druhy

5. Určite jazykový štýl ukážky č. 1:

A umelecký

B administratívny

Skryť Vypnúť reklamu

C náučný

D publicistický

6. Určte, v ktorej z možností sú všetky číslovky správne napísané:

A dvadsať, tridsať, päťdesiat

B dvadcať, tridcať, pädesiat

C dvadsať, tridsať, päťdesiat

D dvacať, tricať, päťdesiat

7. Určte, ktorá z uvedených viet je jednoduché podraďovacie súvetie:

A Je to priamy dôsledok zvyšovania dopytu človeka po potrave, vláknach, energii a vode.

B Najrýchlejšie rastúcou zložkou spotreby je spotreba energie, a tá sa v období rokov 1961 až 2001 zvýšila o 700 percent.

C Množstvo úrodnej pôdy, ako uviedla organizácia, predstavuje v priemere na uživenie jedného človeka v súčasnosti 2,2 hektára.

D Svet spotrebúva ročne o približne 20 percent viac prírodných zdrojov, než je planéta schopná vyprodukovať, konštatoval vo štvrtok Svetový fond na ochranu prírody.

Skryť Vypnúť reklamu

8. Určte, v ktorej z možností sa všetky podstatné mená skloňujú podľa vzoru žena:

A Afriky, populácie, vlády, planéta, v súvislosti

B planéta, vlády, vode, zložkou, v správe

C spotreby, organizácia, Ázia, rovnováhy, v súčasnosti

D prírody, energii, pôdy, zložkou, vode

9. Z ukážky č. 1 zistite, ktorá z uvedených možností je uvádzacou vetou k priamej reči:

A aby urýchlene začali prijímať opatrenia na obnovenie ekologickej rovnováhy.

B "Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť," uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.

C "Zvyšujeme si ekologický dlh, ktorý nebudeme schopní splatiť,"

D uviedol generálny riaditeľ fondu Claude Martin.

Ukážka č. 2

Z rudných surovín sa získava železo, olovo, zinok, meď a drahé kovy. Vyrábajú sa z nich predmety dennej potreby. Drahé kamene sa používajú nielen v klenotníctve, ale aj napr. v technike a palubných prístrojoch kozmických lodí.

Skryť Vypnúť reklamu

Z nerudných surovín má veľký význam pre potravinársky a chemický priemysel ťažba kamennej soli. Stavebný materiál poskytujú horniny piesok, štrk, žula, čadič a iné.

K ukážka č. 2 sa vzťahujú úlohy 10 - 11.

10. Určte slohový postup v ukážke č. 2:

A rozprávací

B opisný

C výkladový

D informačný

11. Určte slohový útvar ukážky č. 2:

A výklad

B správa

C úvaha

D odborný opis

12. Určite, v ktorej z možností sú všetky slová príslovky:

A denne, dávno, blízko, rýchly

B denne, dávno, blízko, rýchlo

C denne, dávny, blízko, rýchlo

D denne, dávno, blízky, rýchlo

13. Určte, v ktorej z možností sú slovesá v tvare slovesného podstatného mena:

A čítajúci, volajúci, píšuci, maľujúci

B čítanie, volanie, písanie, maľovanie

C čítaný, volaný, písaný, maľovaný

Skryť Vypnúť reklamu

D čítajúc, volajúc, píšuc, maľujúc

14. Určte prisudzovací sklad vo vete:

Do Zemplínskeho Hradišťa bociany zvyknú prilietať na Jozefa.

A zvyknú prilietať na Jozefa

B bociany zvyknú

C zvyknú prilietať

D bociany zvyknú prilietať

15. Určte vetu, v ktorej je správne vykanie:

A Pán učiteľ, mohol by ste mi pomôcť s touto úlohou?

B Želám vám, pán riaditeľ, aby ste bol úspešný a mali radosť zo svojej práce.

C Pán vedúci, boli by ste taký láskavý a prišiel by ste do kancelárie?

D Pán Polák, vy ste zasa prišli neskoro do práce a zmeškali ste dôležité informácie!

Ukážka č. 3

Ján Smrek: Stromy (úryvok)

Príroda zákon je,

človek však neposlúcha,

preto je zmätok v ňom

a strom je sídlom ducha.

K ukážke č. 3 sa vzťahujú úlohy 16 - 17.

16. Určte rým básne:

Skryť Vypnúť reklamu

A združený, aabb

B prerývaný, abcb

C striedavý, abab

D obkročný, abba

17. Ktoré z tvrdení vyplýva z textu?

A Človek je ľahostajný voči prírode, myslí iba na svoj prospech.

B Ó, aká si krásna, príroda, matka naša!

C Človek je korunou tvorstva, a preto má právo ničiť prírodu.

D Príroda je matkou, ktorá človeku nechce vydať svoje bohatstvá.

18. Určte, v ktorej z možností sa všetky slová vo výslovnosti spodobujú:

A vták, podčiarkni, raz, doplňte, zajtra, dievčatá, z očí

B svadba, druh, trieda, prázdniny, včas, v zátvorke, vzklíčilo

C kresba, hĺbka, zub, lávka, včera, obchod, z poľa

D pád, zo slov, presvedčil, chlieb, sklamať, zdravší, breh

19. Určte, v ktorej skupine slov sú správne napísané všetky zemepisné názvy:

A Južná Amerika, Mys dobrej nádeje, Lomnický štít, Jankov vŕšok, Slovenská republika

Skryť Vypnúť reklamu

B Jaskyňa Slobody, Fínsky záliv, Tichý oceán, Svätý Jur, Golfský prúd

C Stredozemné more, Atlantický Oceán, Karlova Ves, Vysoké Tatry

D Železné vráta, Podunajská nížina, Mont blanc, Levočské vrchy, Alpy

Ukážka č. 4

Štefan Žáry: Kotva a krídla (úryvok)

Skúste ma uväzniť -

vzopnem sa, dosť mám sily,

aj s klietkou vyletím

do voľnej modraviny.

K ukážke č. 4 sa vzťahuje úloha 20.

20. Aký motív spracoval autor v úryvku?

A šťastie a rodina

B láska a priateľstvo

C sloboda a voľnosť

D samota a pokoj

21. V ktorom z nasledujúcich úryvkov je pravopisná chyba?

A Olivy sú zdravé najmä pre obsah vitamínu E a prírodné antioxidanty. Majú však vysoký obsah soli a sodíka, čo musia pri konzumácii zohľadniť ľudia s vysokým krvným tlakom a jesť ich len občas v malom množstve.

Skryť Vypnúť reklamu

B Na vyprážanie sa hodí ľahký či rafinovaný olivový olej. Nepoužívajte ho však viac krát, lebo zahrievaním vzniká chemická reakcia, pri ktorej sa tvoria nebezpečné voľné radikály.

C Panenský olivový olej je ideálny do šalátových nálevov. Nie je vhodný na vyprážanie, lebo zahrievaním sa ničí jeho aróma a vitamín E.

D Olivový olej má pre vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín priaznivý vplyv na hladinu cholesterolu v krvi.

Ukážka č. 5

Vlašské orechy sú výbornou pochúťkou, ale aj surovinou do šalátov, pomázanok, varených jedál či rôznych múčnikov. Napriek tomu dávame prednosť rôznym iným, najmä praženým a soleným orieškom, ktoré neprospievajú nášmu zdraviu. Naopak vlašské orechy sú bohatým zdrojom draslíka, magnézia, zinku, medi a selénu, pre obsah vitamínov skupiny B sa o nich hovorí, že sú "potravou pečene a mozgu". A vzhľadom na obsah nenasýtených mastných kyselín účinne chránia srdce.

Skryť Vypnúť reklamu

K ukážke č. 5 sa vzťahujú úlohy 22 - 24.

22.Určte, ktoré slovo z ukážky č. 5 je nespisovné:

A múčnikov

B pochúťkou

C pomazánok

D potravou

23. Určte, aký vetný člen je podčiarknuté slovné spojenie nenasýtených mastných kyselín z ukážky č. 5:

A postupne rozvíjací prívlastok

B viacnásobný prívlastok

C viacnásobný predmet

D postupne rozvíjací predmet

24. Určte, aký vetný člen je podčiarknuté slovné spojenie praženým a soleným orieškom z ukážky č. 5:

A viacnásobný predmet

B postupne rozvíjací prívlastok

C viacnásobný prívlastok

D viacnásobný podmet

25. Určte, v ktorej z možností sú všetky slová utvorené skladaním:

A uhlopriečka, rozrežeme, tmavohnedá

B trojuholník, tmavohnedá, vzorovaná

C trojuholník, rozrežeme, vzorovaná

Skryť Vypnúť reklamu

D tmavohnedá, trojuholník, uhlopriečka

Ukážka č. 6

J. Satinský: Šľak ma ide trafiť zo ... spisovnej slovenčiny (úryvok)

Presnejšie: z hovorovej spisovnej slovenčiny. Väčšina z nás sa hovorovej spisovnej slovenčiny v súkromí, chvalabohu, držať nemusí. Každý hovorí, ako mu zobák narástol. Záhorák hovorí doma medzi svojimi záhorácky, Spišiak po spišsky, Zemplínčan po zemplínsky, Lipták po liptovsky, Oravec po oravsky, Gemerčan po gemersky - ach, tá sloboda, keď si človek nemusí ústa vykrivovať do spisovnej slovenčiny ...

A tu som pri tom - prečo ma z toho ide trafiť šľak. Našinec sa v podstate musí do tej spisovnej slovenčiny naprogramovať: prehodiť nejaké klávesnice v mozgu, preložiť výhybku. Už - už chce povedať v škole: "Pany učitelko, já neska mosím po druhej hodzine vypannút na pohreb," ale v poslednej chvíli prehodí výhybku na rovnú koľaj spisovnej slovenčiny a vyhŕkne z neho: "Pani učiteľka, ja dnes musím po druhej hodine ísť na pohreb."

Skryť Vypnúť reklamu

Už - už chce začať miestny hlásateľ na futbale hovoriť: "Alojz Bodegy nech še dostavi na peršu branu, bo ho tam čeka bardzo šumna ...", ale ubrzdí a povie do mikrofónu: "Žiadame Alojza Bodegyho, aby sa dostavil k prvej bráne ... atď."

Okrem profesionálnych hercov, hlásateľov, farárov a učiteľov musíme denne prepínať v mozgu z hovorovej do spisovnej a zo spisovnej do hovorovej reči ako dáki schizofrenici. Ja pochybujem, že to tak musia robiť aj Angličania či Francúzi ... - Asi áno. Rozdiel je iba v tom, že ich spisovná hovorová reč je stará. Múdra. Ona sa za stáročia prispôsobila tej nespisovnej hovorovej reči a rozdiel medzi nimi je taký malý, že ani nestojí za reč. Uvedomte si, že naša spisovná hovorová reč ešte nemá ani 200 rokov! V roku 1843 na fare v Hlbokom sa dohodli starejší, že budeme všetci rozprávať liptovskou ľubozvučnou slovenčinou. Pre Liptákov to neznamenalo žiadnu zmenu - hovorili si ďalej, ako im zobák narástol. Ale čo my - ostatní? Odvtedy hovorilo spisovnou hovorovou liptovskou slovenčinou najmenej šesť generácií - možno my sme už siedma a ešte stále je medzi hovorovou a hovorovou spisovnou rečou poriadny rozdiel. Svedčí o tom aj to, že taký Záhorák s Vyhodňarom si ani neporozumie. Musia odísť do spisovnej reči. Predsa len je to dorozumievací prostriedok ...

Skryť Vypnúť reklamu

K ukážke č. 6 sa vzťahujú úlohy 26 - 30.

26. Ktorí slovenskí národovci sa v roku 1843 zaslúžili o uzákonenie spisovnej slovenčiny?

A Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Michal Miloslav Hodža

B Ján Hollý, Anton Bernolák, Ľudovít Štúr

C Ján Kalinčiak, Ľudovít Štúr, Janko Kráľ

D Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Samo Chalupka

27. Na základe prečítaného textu vysvetlite myšlienku: Každý hovorí, ako mu zobák narástol.

A Rozpráva väčšinou neslušne.

B Rozpráva, ako sa v domácom prostredí naučil.

C Vyjadruje sa iba odborne.

D Rozpráva vždy spisovne.

28. Podčiarknuté slovné spojenie to nestojí za reč je:

A prirovnanie

B metafora

C metonymia

D frazeologizmus

29. Určte slohový útvar ukážky č. 6:

A úvaha

B správa

C opis

D oznámenie

Skryť Vypnúť reklamu

30. V ktorej z možností sú všetky slová spisovné?

A Lipták, mosím, hlásateľ, futbal

B farár, vypannút, klávesnice, výhybka

C Oravec, vykrivovať, starejší, ľubozvučný

D neska, hodzina, peršu, bardzo

Výsledky testu Sj a L - riadny termín 2005Forma A

A B C D

Číslo úlohy Správny výsledok

  1.   B
  2.   B

3. C

4. A

5. D

  6.     C
  7.     C

8. B

9. D

10. C

11. A

  12.   B
  13.   B
  14.       D
  15.       D

16. B

17. A

18. C

19. A

20. C

21. B

22. C

23. A

24. C

25. D

26. A

27. B

28. D

29. A

30. C

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 494
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 448
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 054
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 049
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 831
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 585
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 489
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 471
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 421
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu