Štátne monitorovanie úrovne a kvality deviatakov si kladie za cieľ postupne odbúrať prijímacie pohovory na stredné školy. Výstup z testovania v Monitore 9 by sa tak mal stať rozhodujúcim kritériom na prijatie.
Niektoré školy na prijímačkách trvajú
Niektoré stredné školy však zatiaľ jeho výsledok neakceptujú a na prijímačkách trvajú. Umožňuje im to aj legislatíva, stále totiž neexistuje vyhláška ministerstva školstva, ktorá by jasne stanovila pravidlá a kompetencie Monitora 9 pri prijímaní žiakov na stredné školy.
Jedným z dôvodov, prečo má Monitor 9 u riaditeľov stredných škôl len malú váhu, je skutočnosť, že niektoré základné školy nerealizovali prípravu a priebeh testovania podľa odporúčaných pokynov. Ich žiaci matematický test s priemernou republikovou úspešnosťou 60 percent dokázali napríklad vlani či predvlani zvládnuť s priemernou školskou úspešnosťou 90 percent!
Podľa jedného z autorov minuloročného testu z matematiky Juraja Butaša zo Štátneho pedagogického ústavu tento poznatok úzko súvisí s etikou správania žiakov a najmä učiteľov konajúcich dozor pri testoch. "Ak má test skutočne nahradiť prijímačky, musí byť primerane náročný, aby rozlíšil testovaných žiakov podľa výkonu a stredné školy si tak vedeli správne vybrať," hovorí. V praxi to znamená, že ideálna priemerná úspešnosť sa pohybuje niekde medzi 60 až 65 percentami zvládnutých úloh.
Dohľad pedadagógov z iných škôl
Aby stredné školy začali viac dôverovať výsledkom testov, ministerstvo školstva už minulý školský rok umožnilo dohľad stredoškolských pedagógov či učiteľov iných základných škôl na priebeh Monitora 9. V praxi sa to stretlo s rozdielnym záujmom. Externý dohľad si učitelia základných škôl niekde vysvetľujú ako nedôveru voči ich profesionalite.
Jozef Kuzma, vedúci oddelenia národných meraní v Štátnom pedagogickom ústave, hovorí, že väčšina stredných škôl stále vníma Monitor 9 ako nejaké subkritérium, ktoré len napomáha pri ich rozhodovacom procese o prijatí žiaka na strednú školu. Tak ako známky na vysvedčení, aj výsledky z Monitora im napomáhajú pri rozlišovaní kvality žiakov. Kuzma hovorí, že podľa výsledkov ministerstva školstva až 70 percent stredných škôl akceptuje výsledky z Monitora 9, ale s rozdielnou mierou a váhou. Zvýšiť tohtoročnú objektivitu testovania deviatakov chce opatrenie ministerstva školstva, podľa ktorého by sa mala zvýšiť vonkajšia kontrola testovania.
Administráciu testov by tak mali sledovať v triede učitelia z iných základných, resp. stredných škôl. V praxi to bude vyzerať tak, že v učebni bude testy administrovať učiteľ-administrátor z kmeňovej školy a cudzí pozorovateľ, ktorý bude sledovať, či administrátor dodržiava odporúčaný postup, nepomáha žiakom či žiaci nepoužívajú mobilné telefóny a podobne.
Testovacie formuláre už do škôl nejdú cez Slovenskú poštu, ale prinášajú ich kuriéri. Takou istou cestou odchádzajú aj k realizátorovi vyhodnotenia.
Dnešná príloha je pomôcka pre deviatakov, ktorých Monitor čaká.
Jarmila Horáková