BRATISLAVA. Predpoveď počasia je jedným z najsledovanejších televíznych žánrov. Spolu s Večerníčkom je to relácia, ktorá má a stále bude mať vďačných divákov, či už sa bude vysielať s rosničkami, bez nich, alebo s Jurajom Mokrým.
Trvá len niekoľko minút a dokonca má rovnaký názov vo všetkých televíznych staniciach.
Podľa analýzy sledovanosti predminulého týždňa relácie Počasie sledujú skôr ženy ako muži, s rokmi divácka závislosť pd počasia pribúda – najvernejší predpovedi počasia sú dôchodcovia. Väčší záujem majú diváci skôr o správy v zime ako v lete.
Rosničky
Počasie prinášajú televízie už desaťročia, za tie roky sa prešlo od symbolických rosničiek na rebríku až po rosničky moderátorky. A práve s nimi televízie v programe najviac experimentujú. Na českej Nove bolo aj Počasíčko, kde sa nahé rosničky obliekali podľa toho, aké malo byť na druhý deň počasie. Obveseliť počasie sa pokúsila Markíza, keď do úlohy rosničky obsadila Juraja Mokrého. Sledovanosť počasia s Mokrým nie je väčšia, ale ani menšia ako pri počasí s rosničkami.
STV sa vracia
Moderátorky z počasia odstránila STV, čo sa jej nevyplatilo a po rokoch sa chce k nim vrátiť.
„Zámerom je moderovaná relácia s novými rubrikami a novým vizuálom, na ktorom už pracuje naše kreatívne oddelenie,“ povedala intendatka Jednotky Denisa Biermannová.
Na začiatok kariéry
Zmenil sa aj formát počasia. Markíza ho zlepšila tak z grafickej, ako aj obsahovej stránky, a pre mnohé televízne celebrity bola práve pozícia rosničky v Markíze štartovacím stupienkom.
Televízia JOJ najprv nasadila rôzne efekty, nadhľady, pobehovanie moderátorky, vtipkovanie, pričom obsah predpovede sa tak strácal – dnes je už v efektoch miernejšia.
Najnudnejšie počasie má v súčasnosti Slovenská televízia. Richard Rybníček moderované počasie zrušil a stručnú predpoveď počasia zaradil ako súčasť spravodajstva. Dnes je počasie o čosi obšírnejšie, ale jeho sledovanosť je v porovnaní s Markízou nízka.
Čas a ročné obdobie
Najsledovanejšie Počasie má jednoznačne Markíza. Tá má výhodu, pretože jej Počasie sa začína pred blokom spravodajstva. Počasie sa vysiela v úvode primetime, keď je najväčší nárast celkovej sledovanosti.
JOJ a STV ho vysielajú často takmer v rovnakom čase, okolo 19:20. „Sledovanosť Počasia v TV JOJ ovplyvňujú najmä dĺžka reklamného šotu pred ním a protiponuka ostatných televíznych staníc,“ hovorí Ľudovít Tóth z JOJ.
Na to, aká je sledovanosť Počasia majú vplyv počasie, ale aj ročné obdobia. Menej sledované je v lete, viac v zime. „Znamená to, že v polhodine, keď sa Počasie vysiela, sa celková sledovanosť v priebehu roka pohybuje v rozpätí od 19,6 percenta (júl) do 38 percent (január, február),“ hovorí Narcis Liptáková z Markízy.
Záujem divákov s vekom rapídne stúpa. Kým u žien do 49 bola sledovanosť na Markíze okolo 12,6 percenta, u žien starších ako 50 rokov to bola až trojnásobná sledovanosť 37,5 percenta. Počasie sa sleduje skôr v dedinách a menších mestách.