BRATISLAVA. Štátne úrady stále nevedia, či nový mobilný operátor Telefónica O2 porušuje registráciou zákazníkov predplatených kariet zákon.
Operátor od nich totiž nevyžaduje osobné doklady a eviduje len údaje, ktoré záujemcovia o služby napíšu do formulára. Orange a T-Mobile od zákazníkov vyžadujú doklady a podľa zákona, ale aj stanoviska ministerstva dopravy, postupujú správne.
Ministerstvo dopravy však nedokáže posúdiť, či je postup Telefónicy O2 v poriadku a čaká na výsledky kontroly Telekomunikačného úradu.
„V súlade so zákonom o elektronických komunikáciách je tento úrad oprávnený posúdiť, či postup jednotlivých operátorov je v súlade s uvedeným zákonom a následne ukladať sankcie,“ povedal Marián Janošík z ministerstva.
Hovorca telekomunikačného úradu Roman Vavro povedal, že zatiaľ bližšie informácie nezverejnia, situáciu u operátora však preskúmajú.
Orange je presvedčený, že neexistuje dvojaký výklad zákona. „Myslíme si, že všetci operátori na Slovensku by mali podnikať na základe rovnakých podmienok a nemal by byť niektorý z nich na úkor ostatných zvýhodňovaný,“ povedal hovorca Peter Tóth.
Podľa Andreja Garguláka z komunikačného oddelenia T-Mobile je postup ich spoločnosti plne v súlade so zákonom. „Plníme si len povinnosti, ktoré nám zákon ukladá a prikazuje. Pokiaľ je zákon platný a účinný, musíme ho rešpektovať ako adresát zákonnej povinnosti.“ Orange ani T-Mobile nechceli posudzovať postup tretieho operátora.
Telefónica O2 svoje stanovisko zo stredy nezmenila.
„Zákonom požadované údaje naša spoločnosť eviduje v súlade s platnými právnymi predpismi. Na základe našich analýz konštatujeme, že ani telekomunikačný zákon, ani zákon o ochrane osobných údajov neukladá operátorom povinnosť overovať správnosť osobných údajov poskytnutých užívateľmi služieb,“ tvrdí naďalej hovorkyňa Telefónicy Hana Hejsková.
Skúsenosti operátorov z Českej republiky, ale napríklad aj z Veľkej Británie ukazujú, že predaj anonymných predplatených kariet je ekonomicky výhodnejší. Operátori, ktorí takéto karty predávajú, zároveň nepociťujú nijaké problémy s tým, že nepoznajú identitu svojich zákazníkov.
Ministerstvo dopravy už avizovalo zmenu zákona o elektronických kominukáciách, ktorý bude spôsob overovania osobných údajov na Slovensku konkretizovať.
Autor: map, mož