„Rád by som zahral, ale neviem, či sa k tomu moje nohavice hodia,“ decentne zažartoval v utorok večer v divadelnom Štúdiu 12 riaditeľ kultúrneho a tlačového oddelenia Veľvyslanectva USA v Bratislave Edward Kemp. Na stretnutí fanúšikov divadelnej drámy bol totiž jediným zúčastneným v slušivom čiernom obleku. Publiku napokon predsa len zahral na klavíri. A to hneď po Sexuálnej perverzite v Chicagu, teda po jej scénickom čítaní, kde nohavice účinkujúcich hercov, a hlavne to, čo v nich nosia, zohrávali dôležitú úlohu.
Aby bolo jasné: ide o jednu z divadelných hier z knihy Hry, ktorú v slovenskom preklade čerstvo vydal Divadelný ústav v spolupráci s občianskym združením Vlna. Ich autorom je David Mamet, považovaný popri O'Neillovi, Millerovi, Williamsovi, Albeem či Shepardovi za jedného z najvýznamnejších žijúcich amerických dramatikov.
Autormi prekladov sú Juraj Šebesta, Zuzana Flašková, Alexandra Ruppeldtová a Ladislav Kerata. Kniha vznikla po dlhých šiestich rokoch prerušovanej práce (ale to sme nemali prezradiť), a okrem Bratislavy sa bude krstiť ešte v Prešove a v Banskej Bystrici.
„Slávny dramatik a básnik Harold Pinter o Mametovi tvrdí, že je to najlepší žijúci dramatik, režíroval niekoľko jeho hier,“ hovorí prekladateľ a zostavovateľ knihy Juraj Šebesta. „Mamet rieši vzťahy muža a ženy, túžbu po partnerovi či rodinné vzťahy v kritickej metafore, ktorá vykresľuje povahy determinované peniazmi. Jeho hry kypia energiou výrečnosti, sú nezadržateľným prúdom slov. Oslovil ma typický mametovský dialóg s krátkymi vetami. Autor sa s nimi vedome pohráva, postavy si často skáču do reči, a tak repliky získavajú akýsi džezový rytmus.“
Fanúšikovia súčasnej drámy, a nebolo ich málo, ktorí sa pri tejto príležitosti v Štúdiu 12 zišli, sa v rámci krstu dočkali celkom dobrej zábavy. Scénické čítanie poňali tvorcovia večera z okruhu divadla Astorka ako filmovú nakrúcačku v duchu americkej továrne na sny, v ktorej má David Mamet svoje neodškriepiteľné miesto, napríklad ako spoluautor filmov Poštár zvoní vždy dvakrát, Verdikt, Dom hier, Vrtieť psom, Hannibal či Sparťan.
Popri (miestami až príliš) vzrušujúcej čítačke si diváci mohli na javisku užiť niekoľko filmových klapiek pod režijným vedením Patrika Lančariča. V jeho 'divadle o čítaní divadla vo filme' sa o šarmantnú zábavu postarali okrem Róberta Jakaba, Juraja Kemku, Mariána Miezgu či Patrika Minára aj riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete a Juraj Šebesta. Ten sa síce, ako povedal, v mori všeumeleckej improvizácie miestami strácal, neodpustil si však pár zrniek popcornu, ktoré spolu so značkovým pohárom koly dotvárali výtvarnú zložku prezentácie v štýle miernej americkej dekadencie. Ostalo ho však dosť na to, aby ním Edward Kemp knihu na záver pokrstil.
Autor: ea