BRUSEL. Boj o zníženie emisií automobilov v Európskej únii sa komplikuje. Brusel už dlhšie tvrdil, že túto stredu zverejní súbor zmien, ktoré povedú k razantnému zníženiu splodín. Včera však hovorca Európskej komisie prekvapivo povedal, že sa tak nestane, kým nebude konečný návrh patrične vyladený.
Deje sa tak krátko potom, čo na verejnosť prenikli protichodné informácie od komisára pre životné prostredie Stavrosa Dimasa a komisára pre priemysel Günthera Verheugena. Komisia už niekoľkokrát uviedla, že bude požadovať zníženie až na úroveň 120 gramov oxidu uhličitého na kilometer do roku 2012. To by sa malo premietnuť do výroby každého z nových modelov automobilov.
Otázkou zostáva, akým spôsobom komisia splnenie svojho cieľa dosiahne. Tu sa názory oboch komisárov rozchádzajú. Dimas chce, aby automobilky k znižovaniu emisií donútila legislatíva, Verheugen je proti. Do celého sporu sa včera vložil i predseda komisie José Manuel Barroso, ktorý sa vyjadril za zmenu legislatívy.
Konečný výsledok by mohol ovplyvniť ceny automobilov, niektoré modely by mohli zdražieť o viac než 100-tisíc korún.