Dokážu študenti pripraviť reálny biznis plán?
"Tieto stretnutia robíme práve preto, aby vedeli, čo banka požaduje a čo do biznis plánov treba dať. I keď sme prihliadali aj na mieru prepracovania biznis plánu, aj na to, či je myšlienka realizovateľná v podmienkach nášho trhu, hodnotili sme najmä invenčnosť myšlienky."
Prečo?
"Lebo zatiaľ naozaj nemajú skúsenosti ako to funguje v reálnom živote, ale pre postavenie dobrého biznis plánu je dôležité aj to, či človek vidí, čo na trhu chýba, čo je perspektívne.
A toto kritérium spĺňal aj víťazný biznis plán. Nebol až tak detailne prepracovaný, ale myšlienka bola veľmi dobrá a keby sa na tom popracovalo, z pohľadu banky by bol realizovateľný."
Študenti sú teda schopní myslieť inovatívne?
"Áno, niektoré plány boli veľmi zaujímavé. Víťaz napríklad naplánoval výstavbu centra adrenalínových športov v stredisku zimných športov."
Čo je ešte pri predkladaní podnikateľského projektu dôležité?
"Hodnotili sme aj úroveň prezentácie, to ako vedia reagovať v krízovej situácii ako vnímajú stres a ako dokážu improvizovať. Dôležité je, či je človek zžitý so svojím plánom, či mu sám verí a či vie, o čom rozpráva, a čo chce dosiahnuť. Kvalitný biznis plán musí samozrejme spĺňať rad ďalších atribútov: predstavenie vlastníkov, poznanie trhu, stratégie spoločnosti, finančný plán, ktorý hovorí o reálnosti návratnosti investícií, ako aj o miere vlastných finančných zdrojov."
Kde boli slabé miesta súťažných prác študentov?
"Prepracovanosť. Aj v bežnej praxi väčšinu biznis plánov treba dopracovať, niekedy treba doložiť ďalšie výpočty, niekedy odhad konkurencie na trhu. Študentské práce mali prepracované skôr marketingové otázky a podobne. Menej sa zameriavali na to, čo mňa ako bankára zaujímalo - kto sú ich klienti a ako si dokážu zarobiť peniaze a dosiahnuť zisk. Chýbali aj predikcie dlhodobejšieho finančného vývoja spoločností."
Čo je dôležitejšie; schopnosti človeka, ktorý plán predkladá alebo možnosti plánu?
"Aj jedno aj druhé. Je dôležité ako človek dokáže biznis riadiť ako dokáže presvedčiť, že dokáže biznis rozbehnúť a uplatniť sa napríklad aj v existujúcej konkurencii." (gal)