Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
DO ROKU 2014 MÁ BYŤ PODĽA MINISTRA VÁŽNEHO BRATISLAVA PREPOJENÁ DIAĽNICOU S KOŠICAMI

Výstavba diaľnic ide podľa plánu

Národná diaľničná spoločnosť má tento rok pripraviť projekty, ktoré sa začnú realizovaťod budúceho roka.Aby sa výstavba urýchlila, treba prijať zákono nadradenej infraštruktúre a aktualizovať plán výstavby diaľnic.

BRATISLAVA. Najvážnejším problémom výstavby diaľnic na Slovensku nie sú ani peniaze, ale príprava projektov. Národná diaľničná spoločnosť má roz­pracované viaceré úseky, dôležité bude rýchlo dostavať diaľničné spojenie z Bratislavy po Žilinu.

Začiatkom januára spoločnosť odovzdala do užívania takmer 17 kilometrov budúcej diaľnice po Žilinu, zatiaľ len v polovičnom profile. „Najproblematickejší úsek cez Považsku Bystricu sa začne stavať už v prvom polroku,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Ivan Choma. Obe časti takmer 10-kilometrového úseku Sverepec – Vrtižer by mali stavať približne 2,5 roka. Dovtedy má v meste fungovať inteligentný dopravný systém, ktorý stál 80 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Systém je ako dočasné riešenie dobrý, ale má nedostatky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Rieši iba priepustnosť, ale po dopravnej nehode neumožňuje odkláňať tranzit na iné smery.

Musíme prijať nový zákon

Aby sa výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku posunula dopredu a nevznikali zbytočné časové oneskorenia, treba podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prijať zákon o nadradenej dopravnej infraštruktúre. Vláde ho predloží v apríli. „Ak chce Slovensko nadradenú dopravnú infraštruktúru, tá musí mať prednosť pred ostatnými záležitosťami,“ povedal. Nový zákon by mal zjednodušiť a urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, čím by sa zabránilo predražovaniu stavieb.

Spornou otázkou bude súkromné vlastníctvo a vyvlastňovanie pozemkov na výstavbu. Podľa Palčáka bude dôležité zladiť záujmy štátu, ktorý potrebuje pre fungovanie ekonomiky dopravnú infraštruktúru, a záujmy ľudí, ktorí vlastnia pozemky a chcú ich predať za čo najvyššiu cenu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Našou ambíciou je prijatím zákona znížiť ceny výstavby na kilometer diaľnic o 15 až 20 percent,“ povedal Vážny.

Vízia: rok 2014

Vážny aj Choma predpokladajú, že slovenskí motoristi by sa mohli dostať diaľnicou na východné Slovensko v roku 2014. „Dokončenie severnej trasy, ktorá spojí Bratislavu a Košice do roku 2014, považujem za reálne. Avšak sieť rýchlostných komunikácií, teda južná vetva, nebude do tohto termínu určite dokončená,“ povedal Palčák. Aj ministerstvo predpokladá, že sieť rýchlostných ciest dokončia o tri roky neskôr ako diaľnice.

Na stavbu diaľnic by mali ísť aj peniaze z európskych fondov. „V rámci operačného programu Doprava nám únia umožňuje čerpať na výstavbu našej dopravnej infraštruktúry, do roku 2013 až 3,2 miliardy eur,“ povedal Ján Rudolf z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Ak chce ministerstvo v budúcnosti vyčerpať všetky peniaze z únie, musí pripraviť dostatočné množstvo projektov a nesmie dochádzať k oneskoreniam.

Skryť Vypnúť reklamu

„Musíme zdynamizovať prí­pravu projektov tak, aby sme si mohli vyberať, nie ako je to v súčasnosti,“ povedal Vážny. Ak bude mať diaľničná spoločnosť dosť projektov, k peniazom od únie pribudnú príspevky zo štátneho rozpočtu a jej vlastné zdroje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 577
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 743
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 426
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 380
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 822
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 050
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 504
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 447
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 227
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu