Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky
DO ROKU 2014 MÁ BYŤ PODĽA MINISTRA VÁŽNEHO BRATISLAVA PREPOJENÁ DIAĽNICOU S KOŠICAMI

Výstavba diaľnic ide podľa plánu

Národná diaľničná spoločnosť má tento rok pripraviť projekty, ktoré sa začnú realizovaťod budúceho roka.Aby sa výstavba urýchlila, treba prijať zákono nadradenej infraštruktúre a aktualizovať plán výstavby diaľnic.

BRATISLAVA. Najvážnejším problémom výstavby diaľnic na Slovensku nie sú ani peniaze, ale príprava projektov. Národná diaľničná spoločnosť má roz­pracované viaceré úseky, dôležité bude rýchlo dostavať diaľničné spojenie z Bratislavy po Žilinu.

Začiatkom januára spoločnosť odovzdala do užívania takmer 17 kilometrov budúcej diaľnice po Žilinu, zatiaľ len v polovičnom profile. „Najproblematickejší úsek cez Považsku Bystricu sa začne stavať už v prvom polroku,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Ivan Choma. Obe časti takmer 10-kilometrového úseku Sverepec – Vrtižer by mali stavať približne 2,5 roka. Dovtedy má v meste fungovať inteligentný dopravný systém, ktorý stál 80 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Systém je ako dočasné riešenie dobrý, ale má nedostatky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Rieši iba priepustnosť, ale po dopravnej nehode neumožňuje odkláňať tranzit na iné smery.

Musíme prijať nový zákon

Aby sa výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku posunula dopredu a nevznikali zbytočné časové oneskorenia, treba podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prijať zákon o nadradenej dopravnej infraštruktúre. Vláde ho predloží v apríli. „Ak chce Slovensko nadradenú dopravnú infraštruktúru, tá musí mať prednosť pred ostatnými záležitosťami,“ povedal. Nový zákon by mal zjednodušiť a urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, čím by sa zabránilo predražovaniu stavieb.

Spornou otázkou bude súkromné vlastníctvo a vyvlastňovanie pozemkov na výstavbu. Podľa Palčáka bude dôležité zladiť záujmy štátu, ktorý potrebuje pre fungovanie ekonomiky dopravnú infraštruktúru, a záujmy ľudí, ktorí vlastnia pozemky a chcú ich predať za čo najvyššiu cenu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Našou ambíciou je prijatím zákona znížiť ceny výstavby na kilometer diaľnic o 15 až 20 percent,“ povedal Vážny.

Vízia: rok 2014

Vážny aj Choma predpokladajú, že slovenskí motoristi by sa mohli dostať diaľnicou na východné Slovensko v roku 2014. „Dokončenie severnej trasy, ktorá spojí Bratislavu a Košice do roku 2014, považujem za reálne. Avšak sieť rýchlostných komunikácií, teda južná vetva, nebude do tohto termínu určite dokončená,“ povedal Palčák. Aj ministerstvo predpokladá, že sieť rýchlostných ciest dokončia o tri roky neskôr ako diaľnice.

Na stavbu diaľnic by mali ísť aj peniaze z európskych fondov. „V rámci operačného programu Doprava nám únia umožňuje čerpať na výstavbu našej dopravnej infraštruktúry, do roku 2013 až 3,2 miliardy eur,“ povedal Ján Rudolf z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Ak chce ministerstvo v budúcnosti vyčerpať všetky peniaze z únie, musí pripraviť dostatočné množstvo projektov a nesmie dochádzať k oneskoreniam.

Skryť Vypnúť reklamu

„Musíme zdynamizovať prí­pravu projektov tak, aby sme si mohli vyberať, nie ako je to v súčasnosti,“ povedal Vážny. Ak bude mať diaľničná spoločnosť dosť projektov, k peniazom od únie pribudnú príspevky zo štátneho rozpočtu a jej vlastné zdroje.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  2. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  4. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  5. Lenivý brunch s Muchom
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 557
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 084
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 843
  4. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 503
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 281
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 236
  7. Od Česka až po Jadran 3 732
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 066
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 691
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 434
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu