BRATISLAVA. Najvážnejším problémom výstavby diaľnic na Slovensku nie sú ani peniaze, ale príprava projektov. Národná diaľničná spoločnosť má rozpracované viaceré úseky, dôležité bude rýchlo dostavať diaľničné spojenie z Bratislavy po Žilinu.
Začiatkom januára spoločnosť odovzdala do užívania takmer 17 kilometrov budúcej diaľnice po Žilinu, zatiaľ len v polovičnom profile. „Najproblematickejší úsek cez Považsku Bystricu sa začne stavať už v prvom polroku,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Ivan Choma. Obe časti takmer 10-kilometrového úseku Sverepec – Vrtižer by mali stavať približne 2,5 roka. Dovtedy má v meste fungovať inteligentný dopravný systém, ktorý stál 80 miliónov.
„Systém je ako dočasné riešenie dobrý, ale má nedostatky,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Rieši iba priepustnosť, ale po dopravnej nehode neumožňuje odkláňať tranzit na iné smery.
Musíme prijať nový zákon
Aby sa výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku posunula dopredu a nevznikali zbytočné časové oneskorenia, treba podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prijať zákon o nadradenej dopravnej infraštruktúre. Vláde ho predloží v apríli. „Ak chce Slovensko nadradenú dopravnú infraštruktúru, tá musí mať prednosť pred ostatnými záležitosťami,“ povedal. Nový zákon by mal zjednodušiť a urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, čím by sa zabránilo predražovaniu stavieb.
Spornou otázkou bude súkromné vlastníctvo a vyvlastňovanie pozemkov na výstavbu. Podľa Palčáka bude dôležité zladiť záujmy štátu, ktorý potrebuje pre fungovanie ekonomiky dopravnú infraštruktúru, a záujmy ľudí, ktorí vlastnia pozemky a chcú ich predať za čo najvyššiu cenu.
„Našou ambíciou je prijatím zákona znížiť ceny výstavby na kilometer diaľnic o 15 až 20 percent,“ povedal Vážny.
Vízia: rok 2014
Vážny aj Choma predpokladajú, že slovenskí motoristi by sa mohli dostať diaľnicou na východné Slovensko v roku 2014. „Dokončenie severnej trasy, ktorá spojí Bratislavu a Košice do roku 2014, považujem za reálne. Avšak sieť rýchlostných komunikácií, teda južná vetva, nebude do tohto termínu určite dokončená,“ povedal Palčák. Aj ministerstvo predpokladá, že sieť rýchlostných ciest dokončia o tri roky neskôr ako diaľnice.
Na stavbu diaľnic by mali ísť aj peniaze z európskych fondov. „V rámci operačného programu Doprava nám únia umožňuje čerpať na výstavbu našej dopravnej infraštruktúry, do roku 2013 až 3,2 miliardy eur,“ povedal Ján Rudolf z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Ak chce ministerstvo v budúcnosti vyčerpať všetky peniaze z únie, musí pripraviť dostatočné množstvo projektov a nesmie dochádzať k oneskoreniam.
„Musíme zdynamizovať prípravu projektov tak, aby sme si mohli vyberať, nie ako je to v súčasnosti,“ povedal Vážny. Ak bude mať diaľničná spoločnosť dosť projektov, k peniazom od únie pribudnú príspevky zo štátneho rozpočtu a jej vlastné zdroje.