Skromné nezávislé vydavateľstvo Muteme vzniklo pred troma rokmi. Odvtedy prinieslo niekoľko zaujímavých nahrávok česko-slovenskej experimentálnej elektroniky, ktoré si môžete zadarmo stiahnuť z jeho internetových stránok. To, že bude mať najnovší prírastok v katalógu Muteme na prvé počutie najbližšie k hip-hopu, však očakával málokto.
Pravdou je, že slovenský hip-hop zažíva zlaté časy. Takisto platí, že ozajstných veľkomestských bardov môžeme spočítať na prstoch jednej ruky. Oveľa viac je tých, ktorí podľa veršov hip-hopového veterána DJa Veca „rapujú o tom, ako rapujú, že rapujú a nikto vlastne nevie, o čom rapujú“.
Tajomný Peťo Tázok je iný a v porovnaní so sebastrednou hip-hopovou komunitou pôsobí ako svieži závan z paralelného vesmíru. Žiadne výlevy postpubertálneho ega. Skôr ide o koncept spájajúci rap, pódiovú šou a poloabstraktnú elektroniku na európskej úrovni.
Album totiž produkoval a rafinované zvukové podklady pripravil experimentátor Karaoke Tundra, ukrajinský rodák vlastným menom Viktor Tverdochlibov, ktorý teraz žije na Slovensku.
Celková minutáž albumu so siedmimi kúskami len o niečo presahuje dvanásť minút. Šušľajúci, digitálne zmutovaný hlas hneď začne chrliť znepokojujúce príbehy. Tie sa odohrávajú vo fiktívnom zapadákove Vp84, kde sa dni podobajú ako vajce vajcu a zlovestný zvuk kostolného zvonu pripomína smrť Boha. Tázokovo hororové mestečko je začarovanou oázou nudy, rozkladu a utrpenia, v ktorej sa potácajú degenerované prízraky.
Ako vystrihnuté z akejsi cyberpunkovej verzie Ťapákovcov.
„Pod posteľou pohodené staré kosti pre psa / v kostnej dreni viem čítať, že život je skepsa,“ pokračuje mysteriózny rapper. Kedy ste si pri počúvaní hip-hopu spomenuli na Nietzscheho, Freuda, Orwella alebo Kafku? Smiech striedajú zimomriavky z atmosféry, pred ktorou by aj David Lynch najradšej zaliezol pod perinu.
Počúvanie Vp84 pripomína nočnú moru, z ktorej sa nemôžete prebudiť, nanajvýš presnívať do ďalšej psychedelickej epizódy. Kacírske verše majú pozoruhodnú literárnu kvalitu a neskrývajú kritický osteň – v rozhovore pre Lidové noviny označil Tázok Vp84 za metaforu Slovenska.
Minidebut čudáckeho rappera zrejme nie je sústom pre väčšinu fanúšikov hip-hopu, ale možno aj preto, že vyšiel v Česku, vyvoláva zatiaľ viac ohlasov za našimi hranicami.
Peťo Tázok, ktorý okrem dua s Karaoke Tundrom koncertuje aj so živou skupinou, najbližšie vystúpi koncom januára v berlínskom klube Transmediale. Potom sa objaví v Česku, v Brne a v Prahe. Čakanie na jeho slovenský koncert si môžete krátiť počúvaním o niečo slabších remixov Vp84 od rôznych autorov. Tiež sú zadarmo k dispozícii na internetovej stránke www.surrealmadrid.net.