Módne trendy, popularita určitých značiek, sa spoločnosťou šíria ako vírusy. Na ich rozšírenie stačí zvyčajne iba malý podnet. Maveni

Myšlienky, správy či trendy sa v populácii nešíria tak lineárne, ako si to niektorí ľudia z marketingu predstavujú. Mohutné nasadenie reklamy na akokoľvek presne definovanú cieľovú skupinu nebolo nikdy postačujúce - ani v ére masového marketingu, ani nikd

y predtým.

Módne trendy, popularita určitých značiek, pojmov či spôsobov správania sa spoločnosťou šíria ako vírusy. Sú nákazlivé. Na ich rozšírenie stačí zvyčajne iba veľmi malý podnet.

Predpokladom je existencia priaznivých podmienok. A čo je veľmi zaujímavé, k vypuknutiu epidémie nedochádza postupne, ale v jednom jedinom dramatickom okamihu. Hovorí sa tomu „bod zlomu“.

Autor rovnomennej knihy Malcolm Gladwell tvrdí, že v procese šírenia myšlienok hrajú - okrem iných - nezastupiteľnú úlohu aj tzv. maveni. Tento pojem pochádza z jidiš a označuje niekoho, kto zhromažďuje znalosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maveni trhu sa vyznajú v technic­kých parametroch výrobkov, v kvalite služieb, v cenách atď. Nie sú však iba pasívnymi zberateľmi informácií.

Najdôležitejšie na nich je, že keď najlepšiu kúpu objavia, chcú vám o nej povedať.

Určite každý z nás pozná vo svojom okolí nejakého mavena, ktorý je v dobrom slova zmysle posadnutý pomáhať druhým. Aj my sme v jednom z našich prieskumov narazili na jedného. Hovorí: „Volali mi z banky, že tam mám prísť. Už mám tretieho osobného finančného poradcu. Stále človeka na niečo presviedčajú: investovať do hentakých podielových fondov, do takých fondov a že aké je to úžasne výhodné. A potom, keď človek príde domov, sadne si nad to a začne rozmýšľať, čo mu povedali, zistí, že zarobí 2,50 Sk. Viem, že mi nepovedia všetko, ale pôjdem tam ... lebo takýmto spôsobom som sa už dozvedel kopec vecí, ktoré som síce ja nevyužil, ale keďže som o nich vedel, povedal som o nich viacerým ľuďom, ktorým to pomohlo.“ (Citát z prepisu individuálneho hĺbkového rozhovoru o nakupovaní.)

SkryťVypnúť reklamu

Maveni trhu sú pre spotrebiteľov bezpochyby vzácni a užitoční. Výrobcovia, poskytovatelia služieb a obchodníci ich pravdepodobne nevnímajú až tak pozitívne.

V každom prípade, vedieť ich identifikovať a komunikovať s nimi, je pre ľudí z marketingu veľká výzva.

Autor: Marián Timoracký marketingový konzultant

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 116
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 991
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 356
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 050
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 704
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 513
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 069
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 579
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu