y predtým.
Módne trendy, popularita určitých značiek, pojmov či spôsobov správania sa spoločnosťou šíria ako vírusy. Sú nákazlivé. Na ich rozšírenie stačí zvyčajne iba veľmi malý podnet.
Predpokladom je existencia priaznivých podmienok. A čo je veľmi zaujímavé, k vypuknutiu epidémie nedochádza postupne, ale v jednom jedinom dramatickom okamihu. Hovorí sa tomu „bod zlomu“.
Autor rovnomennej knihy Malcolm Gladwell tvrdí, že v procese šírenia myšlienok hrajú - okrem iných - nezastupiteľnú úlohu aj tzv. maveni. Tento pojem pochádza z jidiš a označuje niekoho, kto zhromažďuje znalosti.
Maveni trhu sa vyznajú v technických parametroch výrobkov, v kvalite služieb, v cenách atď. Nie sú však iba pasívnymi zberateľmi informácií.
Najdôležitejšie na nich je, že keď najlepšiu kúpu objavia, chcú vám o nej povedať.
Určite každý z nás pozná vo svojom okolí nejakého mavena, ktorý je v dobrom slova zmysle posadnutý pomáhať druhým. Aj my sme v jednom z našich prieskumov narazili na jedného. Hovorí: „Volali mi z banky, že tam mám prísť. Už mám tretieho osobného finančného poradcu. Stále človeka na niečo presviedčajú: investovať do hentakých podielových fondov, do takých fondov a že aké je to úžasne výhodné. A potom, keď človek príde domov, sadne si nad to a začne rozmýšľať, čo mu povedali, zistí, že zarobí 2,50 Sk. Viem, že mi nepovedia všetko, ale pôjdem tam ... lebo takýmto spôsobom som sa už dozvedel kopec vecí, ktoré som síce ja nevyužil, ale keďže som o nich vedel, povedal som o nich viacerým ľuďom, ktorým to pomohlo.“ (Citát z prepisu individuálneho hĺbkového rozhovoru o nakupovaní.)
Maveni trhu sú pre spotrebiteľov bezpochyby vzácni a užitoční. Výrobcovia, poskytovatelia služieb a obchodníci ich pravdepodobne nevnímajú až tak pozitívne.
V každom prípade, vedieť ich identifikovať a komunikovať s nimi, je pre ľudí z marketingu veľká výzva.
Autor: Marián Timoracký marketingový konzultant