BRATISLAVA. Televízia TA 3 a televízia JOJ si vymenili majiteľov. Spoločnosť vlastniaca licenciu na TA 3 prešla na spoločnosť Grafobal Group podnikateľa Ivana Kmotríka, tá predtým vlastnila televíziu JOJ. Novým vlastníkom televízie JOJ sa stala firma J&T Média Enterprises, ktorá je blízka finančnej skupine J&T. Táto finančná skupina bola dosiaľ väčšinovým vlastníkom televízie TA 3.
Kto koľko zaplatil, je predmetom obchodného tajomstva. Zmena je ešte podriadená súhlasu Rady pre vysielanie a retransmisiu a spoločnosti žiadajú aj o súhlas Protimonopolný úrad. Aj keď z prostredia televízií sa objavili informácie, že JOJ vyšla J&T rádovo „niekoľko miliárd“, z prostredia mediálnych odborníkov sa objavujú pochybnosti, či vôbec nejaké peniaze medzi spoločnosťami prešli .
JOJ bola na predaj dlhšie
V mediálnom prostredí sa už dlhšie objavovali informácie, že televízia JOJ je na predaj.
Objavili sa údajne aj niekoľkí záujemcovia, očakávalo sa, že televíziu kúpi jeden z veľkých zahraničných mediálnych domov.
Novým vlastníkom sa nakoniec stala spoločnosť J&T Média Enterprises. Jedným z jej vlastníkov je Peter Korbačka, ktorý patrí medzi majiteľov finančnej skupiny.
Novozaložená spoločnosť má byť podľa jeho slov základom pre formujúci sa mediálny dom. Podľa informácií SME majú ďalšie mediálne aktivity smerovať k digitalizácii a internetu. Nie je však vylúčené ani to, že sa chystá ďalší predaj televízie JOJ. Nový vlastník to však vylučuje. „Kúpu televízie možno chápať ako strategický krok do oblasti médií. Nejde teda o finančnú investíciu s víziou krátkodobého držania a následného predaja,“ povedal zástupca nového majiteľa JOJ Richard Flimel.
Grafobal berie kúpu televízie TA 3 ako výzvu. „Získané skúsenosti chceme zúročiť v projekte spravodajskej televízie, ktorý je pre nás ďalšou výzvou,“ povedal zástupca Grafobalu Pavel Horváth. Dodal, že televíziu považujú za svoju strategickú investíciu a „o jej ďalšom predaji vôbec neuvažujeme“. V televízii zatiaľ nechystajú personálne zmeny, a hovoriť o zmenách v programovej štruktúre a smerovaní televízie je podľa neho v tejto chvíli predčasné.
Podozrenia z krížového vlastníctva
Meno Ivana Kmotríka sa dlhšie spájalo s oboma televíziami. Vlastníctvo dvoch televízií však neumožňujú slovenské zákony, šlo by totiž o krížové vlastníctvo. Úvahy o majetkovom prepojení televízie TA 3 a JOJ sa objavili aj v monitorovacej správe s názvom Televízie v Európe za rok 2005, ktorú financovala Európska únia. Správu spracovala nadnárodná mimovládna organizácia Open Society Institute. Vedenie TA 3 ani zástupcovia Grafobal Group však nikdy prepojenie nepotvrdili.
Pavel Horváth z Grafobal Group vzťah medzi J&T a Grafobal Group označil ako „čisto obchodný“. A na otázku, aký bol vplyv Grafobalu na TA 3, povedal, že „žiadny“.
J&T bola istým spôsobom prepojená na JOJ už v minulosti. Koncom novembra 2004 zriadil Grafobal záložné právo na spoločnosť MAC TV, ktorá pre JOJ zabezpečuje reklamu, v prospech J&T Banky.
FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ |