ie ďalším podnikateľom. Tí potom do miery neprekračujúcej stanovené dohodnuté pravidlá samostatne podnikajú pod jeho obchodnou značkou a využívajú všetky výhody, ktoré im dáva rýchlo vznikajúca sieť.
"Realitný biznis sa z hľadiska spájania sa subjektov ničím neodlišuje napríklad od maloobchodu," tvrdí regionálny riaditeľ americkej franchisingovej spoločnosti RE/MAX International na Slovensku Richard Churý. Franchisingová sieť budovaná pod jednou značkou a podľa niektorých jednotných pravidiel prináša aj tomu najmenšiemu realitnému maklérovi šancu stať sa súčasťou veľkej známej firmy. Členovia siete, či už na národnej alebo na medzinárodnej úrovni, môžu efektívne využívať systém zdieľania informácií a zdieľania klientov medzi regiónmi podporený jednotným softvérom. Členovia franchisingovej siete v realitách rovnako ako v iných odve-
tviach získavajú výhody, ktoré prináša spoločný nákup zariadenia kancelárií či pracovných nástrojov.
U susedov štyri, na Slovensku zatiaľ jeden RE/MAX je zatiaľ v realitnom franchisingu na Slovensku prvou lastovičkou. Aj keď, ako si majiteľ licencie u nás uvedomuje, konkurencia môže prísť doslova zo dňa na deň. V Českej republike od vlaňajšej jesene už pôsobia štyri franchisingové siete. Koncept má pri uplatnení
v českých realitách za sebou trojročné skúsenosti. Pôsobia tu tri nadnárodné - izraelský Chirš, RE/MAX International, ERA Reality a jeden český koncept.
Predpoklady máme Podľa Churého to nie je preto, že by Slovenská republika nebola pre realitný franchising zaujímavá. "Nadnárodné spoločnosti sa vo všeobecnosti pri stredoeurópskych krajinách zameriavajú hlavne na Českú republiku, Poľsko či Maďarsko," mieni. Slovensko, naopak, má podľa neho pre franchisingové podnikanie v nehnuteľnostiach tie najlepšie predpoklady. Trh a subjekty na ňom sa nachádzajú presne v tom štádiu rozvoja, aký bol v USA, keď sa franchising v realitách začal udomácňovať - veľké množstvo malých firiem a veľká miera nedôvery k novovznikajúcim malým realitným kanceláriám, čo sťažuje štartovaciu pozíciu aj takým novým podnikateľom, ktorí o biznis majú seriózny záujem. RE/MAX začal budovať sieť vlani.
V súčasnosti má šesť kancelárií s viac ako štyridsiatkou maklérov v Bratislave a vo Zvolene. Do konca tohto roka by ich malo byť tridsať na celom Slovensku.
Franchising nie je nič pre neúspešných
Franchising však nie je všetko. Ako upozorňujú mnohí experti v oblasti marketingu, zapojenie sa do franchisingovej siete nerieši problémy krachujúcej firmy. Naopak. Franchisingové reťazce sú vyberavé. Keďže základom ich úspechu je rýchla rozpínavosť a boj o najlepšie pozície na trhu, poskytovateľ licencie si pri výbere kladie tvrdé nároky.
Zákon je neúprosný
V prípade RE/MAXu je podmienkou aj absolvovanie viacročného vzdelávania. "Často sa tiež stretávame s otázkou, či zapojenie sa do našej siete pomôže obísť zákonné podmienky pre prevádzkovanie realitného biznisu, teda to, že za podnikanie v kancelárii musí zodpovedať alebo stredoškolák so zodpovedajúcou dĺžkou praxe v odbore alebo vysokoškolsky vzdelaný odborník v odbore právo alebo ekonómia. Nie je to tak. Aj keď sa do siete môže zapojiť akýkoľvek podnikateľ, musí zabezpečiť, aby zákonné podmienky v jeho kancelárii boli dodržané," hovorí Churý. Hoci sú subjekty súčasťou franchisingovej siete, ekonomicky zostávajú samostatnými firmami.