Z jej slov sa zdá, že za príťažlivým televíznym programom stoja tri veci: príbeh, príbeh a potom ešte príbeh. Tvrdí, že od prvého nápadu po moment, kým si filmár vezme do ruky kameru, uplynie väčšinou veľa mesiacov, niekedy aj rokov.
Slovensko pozná - z prieskumov trhu a z programu Objavovanie histórie, v ktorom sa v epizóde o histórii peňazí zatúlali tvorcovia až do "Kremnike".
Riaditeľka Discovery Channel pre strednú a východnú Európu Karin Heijink sa so SME rozprávala telefonicky.
Na príprave programov Discovery Channel musí spolupracovať obrovské množstvo ľudí. Čo je nevyhnutné pre výrobu zaujímavého programu?
Na výrobu kvalitných programov potrebujeme veľmi sofistikované tímy. Pochádzajú z celého sveta a spoločne prinášajú úžasné nápady. Máme šťastie, že môžeme robiť s najlepšími režisérmi a produkčnými spoločnosťami.
Denník SME prináša DVD z produkcie Discovery Channel. Medzi nimi napríklad Sedem divov sveta. Koľko odborníkov stojí za jeho výrobou?
Sedem divov sveta je štvordielna séria, ktorá využívajúca počítačové animácie a preveruje historické pozadie starovekých monumentov a civilizácií, ktorým patria. Vznikol v spolupráci niekoľkých našich programátorov a produkčného domu Paravision Limited.
Ako vzniká dokument?
Väčšinou predtým, než niekto vezme do ruky kameru, produkčné firmy vykonajú rozsiahly prieskum o danej téme. Zisťujú, či ide o naozaj zaujímavý príbeh, čo sa tam naozaj deje, či tam môžeme nakrúcať, s kým tam budeme komunikovať, kto sú experti v danej oblasti. Všetko musí byť poistené, musíme si byť istí, že ukazujeme správnu vec. Trvá mesiace a často aj roky, kým sa projekty zrealizujú. Napríklad v marci uvádzame program s názvom Objavovanie histórie a bude v ňom aj časť zo Slovenska. Tento program bol vo fáze "rozvoja" dosť dlho.
Čo vás na Slovensku zaujalo?
Chceli sme pripraviť program o dejinách každodenných predmetov. Potom sme začali skúmať, čo by mohlo byť tým každodenným predmetom. Môžete sa pozrieť na históriu lyžice, ale keď za tým nie je zaujímavý príbeh, prepnete na rozprávku na inom programe. Ale vec, ktorú všetci používame každý deň, sú peniaze. A preto sme šli na Slovensko, do jednej z najstarších mincovní v Kremnici.
Na Slovensku objavili starodávnu hrobku. Je to pre vás námet?
To je veľmi zaujímavé. Ak viete niečo viac, pošlite nám detaily, môžeme to preskúmať. Ak je za tým nálezom príbeh - napríklad, kto ju postavil? kto ju objavil? - potom o ňom budeme uvažovať.
Dokumentárne snímky u nás nemajú takú masovú sledovanosť. Čo pre vás znamená slovenský trh?
Je pre nás veľmi dôležitý, dobre sme tu distribuovaní. Snažíme sa zapájať lokálny obsah a napríklad aj uzavrieť licencovanú dohodu ako v prípade DVD-čok v SME. Pokúšame sa byť čo najflexibilnejší voči slovenskému publiku a učiť sa o ňom.
Čo ste zistili o slovenskom publiku?
Európske publikum, ktoré má rado mainstreamovú zábavu, je čoraz sofistikovanejšie. Discovery hľadá nové formáty a inovatívne projekty, aby získal nových divákov.
Z vašej televízne stanice sa zdá, že najlepšou hviezdou je príroda. Je to tak?
Áno, no súčasne pre Discovery sú skutočnými veľkými hviezdami ľudia. Sú to ich príbehy, ktoré priťahujú divákov. Prečo to robia? Čo ich k tomu vedie? Prečo riskujú zranenia aj život?
Aký máte postoj k doku-fiction?
Discovery je na čele dokumentárnej televíznej revolúcie. Vytvoril dokumentárnu zábavu pred dvadsiatimi rokmi. Pre nás je dôležité, aby sa program zakladal na faktoch, aby si ľudia mohli skontrolovať, či je to pravda. Je fantastické, že s modernými technológiami môžeme oživiť príbehy, ukázať ich tak, že sú ešte vzrušujúcejšie než akčný film. Ľudia si vďaka tomu dokážu lepšie predstaviť, čo znamená niečo také zažiť. Vďaka technickému rozvoju môže byť naše posolstvo presvedčivejšie.
Denník SME priniesol na jeseň minulého roku DVD z produkcie Discovery Channel a oddnes v tom pokračuje. Spolu plánuje SME vydať 12 filmov, ktoré budú rozdelené do štyroch tematických celkov: sedem divov sveta, vesmír, príroda a história.