Mnohí si našli pod stromčekom nový digitálny fotoaparát. O obľúbenosti digitálov hovorí samotný trh. Firmy chrlia obrovské množstvo modelov a technických inovácií. Digitálna fotografia prežíva podobný boom ako pred niekoľkými rokmi počítače. Digitál sa stal úplne všednou vecou a možno si ani neuvedomujeme, že každé takéto médium mení svet. Tak, ako ho zmenila televízia, walkman, internet, mobilné telefóny či digitálna hudba.
Ešte pred siedmimi rokmi vyvolával digitálny fotoaparát údiv. Kto náhodou mal takýto drahý prístroj, bol hviezdou spoločnosti, všetci sa pri ňom zhrčili a ochkali pri prezeraní fotiek na displeji. Dnes je úplne samozrejmé automaticky fotografa požiadať, aby nám ukázal, ako vyzeráme na fotke, a menšie deti bývajú prekvapené, ak fotoaparát displej nemá, lebo je na klasický film.
Digitálna fotografia dobyla svet. V roku 1991 firma Kodak vyvinula prvý všeobecne prístupný digitálny prístroj, ktorý využíval telo fotoaparátu Nikon. V roku 2004 ten istý Kodak ohlásil koniec vývoja klasických fotoaparátov, čo sa označovalo ako koniec klasickej amatérskej fotografie. A pritom táto firma umožnila fotografovať miliónom ľudí, nielen produkciou filmov, ale aj známymi expresnými fotolaboratóriami.
Fotografia je prechod do demokracie
Fotograf Tibor Huszár je staromilec. Má rád čierno-biele fotografie a alchýmiu v tmavej komore. Pred fenoménom digitálnej fotografie má rešpekt.
"Je to podobné, ako keď v 19. storočí vynašiel Nicéphore Niépce fotografiu," hovorí. "Dovtedy sa obrázky maľovali. Zrazu prišlo nové médium, ktoré zachytávalo skutočnosť ľahšie, rýchlejšie a bolo dostupnejšie. Človek už nemusel byť maliar, aby mohol vytvoriť obraz. Dá sa povedať, že zobrazovanie sveta prešlo z feudalizmu do demokracie.
V plnej miere sa to ukázalo v USA, keď George Eastman, zakladateľ firmy Kodak, povedal - vy len stlačíte spúšť, ostatné urobíme za vás. Celá Amerika začala fotografovať. To isté sa druhýkrát stalo pri nástupe digitálnej fotografie. Zrazu je fotenie ešte jednoduchšie, netreba si ani chodiť dávať vyvolávať fotky. Samozrejme, je to tak, že nie každý, kto vie písať, je spisovateľ a nie každý, kto vie fotografovať, je fotograf. Je však skvelé, že šancu má toľko ľudí. Veď poslaním fotografie je zastaviť čas, zachytiť okamihy, ktoré sa už nevrátia."
Ktorá je lepšia?
Domýšľajúc teóriu Tibora Huszára, mohol by byť nástup digitálnej fotografie socializmom - fotiť môže skoro každý a materiál je zadarmo. Reportér a fotograf Andrej Bán sa teší z demokratizácie fotografie, ale myslí si, že bude čoraz viac roztvárať pomyselné nožnice medzi amatérskou fotografiou a takzvanou profesionálnou fotografiou.
Práve profesionáli radi zdôrazňujú, že klasická fotografia je nenahraditeľná a majú pravdu - ale len v profesionálnej sfére.
Bán si však radšej všíma výsledok ako technické prostriedky, ktorými sa dosiahol. "Verím a dúfam, že to, akým fotoaparátom pracujete, neurčuje obsah - fotografia podľa mňa vzniká v hlave. Maliara sa tiež nepýtajú na značku štetca a spisovateľa na druh počítača, ceruzky alebo pera, ktoré používa. Vítam digitálnu technológiu ako úžasné rozšírenie možností. Ja ako fotograf však toto rozšírenie príliš nepotrebujem, unavuje ma to a odpútava od obsahu. Zatiaľ stále používam aparáty na film, pretože nepracujem pre denník ani pre agentúru, kde sa vyžaduje rýchlosť - tú splní najmä digitál. Okrem toho, kvalita záberov z filmu - najmä ak sa venujete čierno-bielej fotografii a vašim zámerom sú knihy a výstavy - je podľa mňa stále neporovnateľne vyššia. Samozrejme, digitálu želám skvelú budúcnosť, nebránim sa jeho používaniu, no takisto si želám, aby nezanikol klasický film - a nielen z nostalgie."
Fotky zo Silvestra, domáce zvieratá a deti
Našli ste si pod stromčekom digitál? Ak aj nemáte ambície stať sa druhým Helmutom Newtonom, mali by ste myslieť na pár vecí. Keď si budete svoje diela pozerať o pár rokov, asi by sa na vás nemali pozerať bezhlaví jazdci, chuchvalce ľudí či beztvaré machule. Keď robíte s akýmkoľvek komplikovanejším prístrojom, mali by ste sa naučiť, ako s ním narábať. To platí aj pre digitálny fotoaparát.
Technický publicista Miro Veselý hovorí, že pre bežného používateľa je dôležitá schopnosť zaznamenať si čo najlepšie nejaký dôležitý moment. "Digitálna fotografia je dvojsečná," hovorí. "Nepoučený laik môže začať chrliť jeden záber za druhým a vytvorí strašné kvantá balastu. Pre človeka, ktorý sa vo fotení už vyzná, alebo sa pokúša urobiť slušné fotografie, je však digitál ideálny, lebo sa dajú vymazať zlé fotky a môže sa učiť na chybách.
Dobré rady človek nájde v knihách aj na internete, najdôležitejšia je však prax. Ale aj príprava. Napríklad vieme, že zajtra budeme mať v obývačke oslavu narodenín, ktorú chceme zdokumentovať. Tak si to ešte dnes vyskúšame s ľuďmi, ktorých máme k dispozícii, alebo aj bez nich. Uhly záberov, vzdialenosti a podobne. A hneď vieme, čoho sa zajtra máme vyvarovať."
Keď sme mali k dispozícii 36 fotografií na filme, dôkladne sme zvažovali, čo cvaknúť. Dnes môžeme robiť fotografie bez prestania a aj keď vo fotoaparáte zmažeme nepodarené obrázky, vždy nám ich ostane veľa. Čo s nimi? Miro Veselý radí, že najlepšie fotografie treba hneď vyberať a ukladať zvlášť do počítača, kde sú poruke. Z nich si môžeme urobiť ďalší výber, ktorý dáme "vyvolať" na papier. Nepoužité fotografie však nemažme, ale tiež ich prehľadne označme, napáľme na CD alebo DVD a uložme na bezpečné miesto. "Aj keď sa môže stať, že tam zostane kopa balastu, má to význam. Napríklad, keď mi zomrel kamarát, tak som si prehrabal archívy, aby som si pozrel všetky jeho fotky, nie iba tie vybrané. Zdá sa mi, že rodinné či spoločenské fotky sú ako víno. Ich hodnota rokmi stúpa."
Fotoaparáty všade
Dnes je už majiteľom digitálneho fotoaparátu skoro každý - mobilné telefóny bez fotoaparátu sa takmer nevyrábajú. Každý môže byť potenciálny spravodajca. Fotografie z minuloročných výbuchov, ktoré uverejnila britská tlač, pochádzali z mobilných telefónov, polícia pri chytaní vinníkov útoku zriadila špeciálnu e-mailovú schránku a vyzvala verejnosť, aby posielali fotografie z udalosti. Na druhej strane, nechvalne známy je videozáznam z popravy Saddáma Husajna.
"Dnes už môže byť každý odfotený bez toho, aby o tom vedel," hovorí Miro Veselý. "Toto by mohlo zmeniť aj postoj ľudí samých k sebe. Horliví zástancovia súkromia, ktorí by boli najradšej neviditeľní, si budú musieť zvyknúť, že budú môcť byť kedykoľvek odfotení alebo nafilmovaní - tak, ako si zvykli na priemyselné kamery v supermarketoch. Možno sa tým prestaneme hanbiť za to, čo je na nás ľudské."
Obraz doby
Fotograf Ctibor Bachratý najprv digitálnym fotoaparátom nedôveroval. Dnes sa s nimi kamaráti, aj keď na klasiku nedá dopustiť. "Človek je pohodlný, to je normálne. Fotografovanie nikdy nebolo také jednoduché ako teraz, čo je skvelé, lebo oveľa viac talentov má šancu prebudiť sa. Je to vlastne obraz doby. Máme mobily a internet, čo nám umožňuje rýchlo komunikovať a vyhľadávať informácie. A máme digitály, s ktorými vieme rýchlo fotiť. Ale ktovie, možno to má aj odvrátenú stránku veci - čo získaš ľahko, to si až tak nevážiš."
Čo je to megapixel?
Pri digitálnych fotoaparátoch je dôležitou informáciou počet megapixelov. O čo ide?
Digitálny obrázok je zložený z množstva štvorčekov - pixelov. Aby bola fotografia kvalitná, je potrebný dostatočný počet týchto bodov, povedzme milión, čo je jeden megapixel. V opačnom prípade by bola "štvorčeková" - ako keď si zväčšíte nekvalitnú fotku z internetu.
Pri vývoji digitálnych fotoaparátov sa firmy predbiehali, kto vyrobí prístroj s väčším počtom megapixelov. Ešte predminulý rok bol bežný štandard päť, dnes je to sedem. Počet megapixelov však nehovorí všetko o kvalite obrázkov. Dôležitá je hlavne kvalita objektívu a senzora. Pre bežné rodinné fotografie úplne stačia tri megapixle - takéto fotky si môžete aj vytlačiť na formát A4 a pri pohľadnicovom formáte sú na nerozoznanie od klasických. Navyše, na disku nezaberajú toľko miesta a rýchlejšie sa s nimi pracuje. Ak však plánujete robiť výrezy, je dobré nechať väčší počet megapixelov. Viac ako päť je však už pre bežné potreby zbytočné. Počet megapixelov sa dá nastaviť.
Ako na archívy digitálnych fotografií?
Odporúča publicista Miro Veselý
Aby sme sa vyznali v stovkách či tisíckach fotografií, musíme si ich poctivo popisovať. Existujú rôzne katalogizačné programy, ale najlepšie je označiť adresár dátumom v opačnom poradí a popiskou. Asi takto: "20060703 - navsteva babka tisovec". Snažte sa voliť slová tak, aby ste mali uľahčené hľadanie. Napríklad výrazy "dovolenka - Kreta" pravdepodobne nájdete jednoduchšie ako "s Janom".
Čo sa týka archivovania fotografií, platia tu rovnaké pravidlá ako pri archivovaní hocakých iných dôležitých súborov. Je dobré mať archívnych CD (alebo ešte lepšie DVD) viac, pretože nosič sa môže poškodiť. Jednu kópiu archívu je dobré držať mimo bydliska pre prípadný požiar.