však napokon zostalo už na stole novej ministerky Heleny Třeštíkovej, ktorú vymenovali len včera.
Konkurzná komisia, ktorá sa v pondelok stretla po prvý raz, sa po dlhom rokovaní rozhodla pokračovať vo výberovom konaní. Stretnúť by sa mala opäť 15. januára a bude vyberať z piatich kandidátov. Okrem povereného šéfa ND Jana Mrzenu sa o post uchádza aj súčasný šéf Divadelného ústavu Ondřej Černý, spisovateľ a mediálny poradca Vladislav Kučík, operný spevák Leo Marian Vodička, ako aj manažér Martin Zoubek. Šiesty prihlásený, manažér Milan Mercl, nesplnil podmienky a bol z konkurzu vylúčený.
V konkurznej komisii sú aj zástupcovia Slovenského národného divadla - šéfdramaturgička Baletu SND Miroslava Kovářová i dramaturg a režisér Martin Porubjak. Operná speváčka Gabriela Beňačková odstúpila pre možný konflikt záujmov, nakoľko sa ukázalo, že v dvoch koncepciách je navrhnutá na miesto šéfky Opery ND.
Tesne pred koncom roka vystúpila proti aktivitám dočasného šéfa Mrzenu podstatná časť činohry. Jej petíciu za okamžité odvolanie Mrzenu podpísalo osemdesiat percent hercov prvej scény. Nespokojní divadelníci žiadali ministra Štěpánka aj o zastavenie konkurzu s tým, že kanditáti nemali dostatok času na prípravu svojich projektov. Končiaci minister sa už iba počudoval, že petícia prišla až tesne pred uzávierkou prihlášok.
Poverený riaditeľ Mrzena zverejnil minulý týždeň výsledky auditu v Národnom divadle. Podľa neho v ňom nefungoval vnútorný kontrolný systém, prijímali sa aj niektoré nevýhodné koprodukčné zmluvy. Nové vedenie kritizuje aj to, že kým hosťujúci režiséri mali v priemere po jednej produkcii, šéf opery Nekvasil mal v rokoch 2002 - 2004 v Národnom divadle až desať réžií. Scénograf Daniel Dvořák urobil v tom istom období pre divadlo, ktoré viedol ako generálny riaditeľ, až trinásť inscenácií.
Ako príklad zlého hospodárenia uviedol Mrzena aj málo hranú operu Malomeštiaci, za výrobu ktorej zaplatilo divadlo takmer 890-tisíc českých korún. Navyše, scéna po premiére sa stala vlastníctvom divadla v Regensburgu.
Len honorár za návrh scény, ktorú robil Daniel Dvořák, mal podľa informácií divadla predstavovať až 525 percent financií z príjmov zo vstupného za tútu produkciu.
„Samozrejme, že ziskovosť nie je jediným aspektom umenia, ale financie z vreciek daňových poplatníkov musia byť využívané hospodárne a efektívne,“ stojí v tlačovej správe Národného divadla.
Daniel Dvořák pre Lidové noviny argumentoval, že uvedené čísla boli vytrhnuté z kontextu.
Jan Mrzena sa pre SME nechcel ďalej k situácii v divadle vyjadrovať s tým, že z jeho strany bolo už všetko povedané a objektívne zhodnotené.