čnosť totiž zaregistrovala 22. decembra na Slovensku svoju ochrannú známku.
Spar pravdepodobne vidí priestor na výstavbu svojich predajní, keďže zo Slovenska odchádza Ahold a Carrefour. Ahold prevádzkuje sieť predajní Hypernova a Albert. Informácie o ich predaji nekomentuje.
Carrefour sa už dohodol na predaji svojich hypermarketov so spoločnosťou Tesco. Predaj musí schváliť Protimonopolný úrad. Ten by mal o posúdení koncentrácie informovať dnes.
Pre Spar vraj nie je u nás priestor
Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak si myslí, že na Slovensku je hustá sieť maloobchodných predajní aj hypermarketov a nevidí priestor na ďalší vstup nového reťazca. „Spar vychádza pravdepodobne zo svojej skúsenosti v Nemecku, kde vyše 30 percent obratu tvoria diskontné predajne. Mali by si však uvedomiť, že na Slovensku to tak nie je,“ povedal Konštiak. Keby tu bol priestor, ostatné obchodné reťazce by podľa neho neodchádzali. „Je to ich ekonomické rozhodnutie,“ povedal Konštiak. Spar pravdepodobne neuspeje, ak by sa snažil ísť cestou výstavby hypermarketov. V súčasnosti je u nás sto hypermarketov. „Na 1 milión obyvateľov tak pripadá 19 hypermarketov, čo je viac ako európsky priemer,“ povedal Konštiak.
Vladimír Kocúrek, riaditeľ správy reťazcov firmy Coop Jednota si myslí, že Spar si nájde svojich zákazníkov. „Je však otázne, či bude firma spokojná s tržbami,“ povedal.
Spar sa bude podľa analytika Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno pokúšať uspieť cez kvalitný sortiment: „Vo filozofii Sparu je kvalitný sortiment za primeranú cenu. Bude sa chcieť odlíšiť od diskontu. Ponukou tovarov by sa mal podobať predajniam Tesco.“
Tesco sa konkurencii nebráni. Podľa hovorkyne Tesco Oľgy Hrnčiarovej ju vítajú: „Z príchodu nového reťazca budú profitovať zákazníci. Budú môcť porovnávať a oceniť naše služby“. Coop Jednota je tiež pripravené na nový obchodný reťazec. „Pri výstavbe konkurenčnej predajne v našej blízkosti sa nám tržby za 3 až 6 mesiacov vrátia na svoju pôvodnú úroveň,“ povedal Kocúrek.
Cenová vojna obchodných reťazcov je neaktuálna
Napriek tomu, že Konštiak nevidí priestor na ďalší rast predajní, Tesco a Coop Jednota chystajú expanziu aj v tomto roku.
Konštiak ani Drahovský nepredpokladajú, že Spar vstúpi na slovenský trh s nízkymi cenami a prebehne tu „cenová vojna“ ako to bolo pri príchode spoločnosti Lidl. „Zaujať len cenou sa po čase obráti proti obchodníkom. Cena totiž odráža aj kvalitu,“ povedal Konštiak.