h za vianočné darčeky považuje banka podobne, ako aj niektoré iné spoločnosti za informáciu interného charakteru.
Podľa Borisa Bukovského z komunikačného oddelenia Orange Slovensko firma zabezpečuje tieto darčeky na rôznych úrovniach a oddeleniach spoločnosti. „Preto nie je momentálne možné určiť sumu, ktorá bola na ich zabezpečenie vynaložená,“ povedal Bukovský. Podobný dôvod uviedla aj hovorkyňa Microsoftu Slovensko Miriam Madrová.
Kalendáre a perá sú vraj v poriadku
Vianočné darčeky pre obchodných partnerov sú podľa marketingového konzultanta Mariana Timorackého štandardná vec a firmy sa chcú takouto formou poďakovať svojim obchodným partnerom. „Malé darčeky sú prípustné,“ povedal Timoracký.
Podľa Jana Vylitu, manažéra pre Vyšetrovacie a forenzné služby v PricewaterhouseCoopers Slovensko, väčšina firemných vianočných darčekov, ako sú kalendáre, diáre a pera poskytujú firmy svojim obchodným partnerom bez vedľajšieho úmyslu. Ich hodnota býva nízka, majú zvyčajne marketingový charakter a distribuujú sa veľkej skupine ľudí.
„Zamestnávateľ by mal byť však informovaný o luxusnejších daroch, ako sú darčekové koše alebo prepravka šampanského, zaslané vybraným kľúčovým pracovníkom na ich domácu adresu,“ povedal Vylita.
Firmy však hovoria skôr o drobných darčekoch. „Takéto reklamné predmety vnímame ako symbolické vyjadrenie vďaky za celoročnú spoluprácu, nie ako predmet materiálnej hodnoty,“ povedal Martin Vidan z komunikačného oddelenia T-Mobile Slovensko. Podľa vedúcej odboru externej komunikácie Slovak Telekomu Jany Burdovej v prípade vianočných darčekov „išlo o hodnotou nenáročné pripomenutie si najkrajších sviatkov roku“.
„Pri príprave darčekov, ktoré majú rôznu podobu, sa nezameriavame na ich cenu, ale hľadáme niečo, čo by bolo spojené s koncom roka,“ povedal Bukovský. V Slovenskej sporiteľni sú vianočné darčeky skôr výnimkou. „Naša spoločnosť sa snaží svojim partnerom vychádzať v ústrety po celý rok,“ povedala hovorkyňa sporiteľne Miriam Fuňová.
Predpisy chýbajú
Pri obdarúvaní obchodných partnerov sa T-Mobile Slovensko riadi etickým kódexom, ktorý stanovuje cenové limity pre vecné dary obchodným partnerom či predstaviteľom médií. Podľa Vidana v tomto roku ich cena nepresiahla 700 korún za kus.
Väčšina firiem však podľa Vylitu z PricewaterhouseCoopers nemá zavedené predpisy o tom, čo je prijateľným vianočným darčekom od obchodného partnera a čo už nie je. „Najjednoduchšie by bolo stanoviť peňažný limit – napríklad všetko, čo má nižšiu hodnotu ako 10 000 korún, je prípustné,“ povedal Vylita. Zásadou firmy však podľa neho môže byť aj zákaz prijímania darov alebo povolenie prijať iba taký dar, ktorý sa dá do 24 hodín skonzumovať alebo spotrebovať.
Autor: of