Závod PSA Peugeot Citroen v Trnave je asi o polovicu menší ako fabrika spoločnosti v Poissy pri Paríži. Nie je to však jediný rozdiel. Zatiaľ čo sa na Slovensku montuje výhradne model Peugeot 207, v Poissy sú to tri modely - Peugeot 206, 207 a 1007.
„Technologicky je však najmodernejší v skupine,“ povedala Isabelle Cros zodpovedná za vzťahy s medzinárodnými médiami. V Trnave má skupina najtichšiu lisovňu, z ekologických dôvodov sa používajú vodou riediteľné práškové farby. Do Trnavy preto prichádzajú manažéri aj z ostatných fabrík, ktoré má skupina rozmiestnené po celom svete.
Trnavský závod si prišli pozrieť aj manažéri z Kie. Podľa hovorcu trnavského závodu PSA Petra Šveca výrobný proces nie je tajomstvom. „Automobilky si chránia výskum a vývoj nových modelov, vtedy je režim ochrany prísny,“ povedal.
Na rozdiel od závodu Kia sú oddychové centrá pre zamestnancov uzavreté, slúžia zároveň ako školiace stredisko i jedáleň. Minimálny nástupný plat ľudí do výrobných prevádzok je 15–tisíc, povedal Švec.
Automobilke prekáža relatívne vysoká fluktuácia zamestnancov. Sotva ľudia dostanú niekde inde o pár stovák vyšší plat, továreň opúšťajú. Pre manažment je to problém, lebo ľudí treba najskôr zaškoliť.
Rovnako ako v prípade závodu Kia pri Žiline pozemok trnavskej automobilky ráta s ďalšou výstavbou hál.
Automobilový priemysel je však obzvlášť citlivý na zmeny dopytu a dokazuje to aj prípad z Trnavy. Ešte v decembri minulého roka automobilka PSA oznámila, že chce svoju trnavskú investíciu vo výške 700 miliónov eur rozšíriť a postaviť ďalší závod za 350 miliónov eur. Výrobné haly sa mali začať stavať už na prelome tohto a budúceho roku. Malo sa v nich vyrábať ďalších 150-tisíc automobilov, ktoré by dopĺňali tristotisícovú kapacitu súčasného závodu. Prácu v druhej časti závodu malo nájsť 1 800 ľudí.
V septembri však manažment automobilky od zámeru ustúpil. Dôvodom bolo obmedzenie výdavkov koncernu. „Momentálne platí, že sa stavať nebude,“ povedal Švec.
PSA sa rozhodol pre výstavbu svojho závodu na Slovensku v roku 2003. Výrobu vozidiel spustila automobilka začiatkom roka, na sériovú produkcia prešla v júni. Trnavský závod dnes vyrába Peugeot 207. Tento istý typ vyrába ešte v ďalších dvoch európskych závodoch, v Španielsku a Francúzsku.
Hoci automobilka môže dosiahnuť ročnú produkciu 300–tisíc áut, „túto kapacitu budeme dosahovať podľa dopytu na trhu“, povedal Švec. Aj Peugeoty 207 sa totiž vyrábajú na zákazku.
![]() V trnavskej fabrike sa dnes montuje Peugeot 207. Rovnaký model sa vyrába aj v závode v Poissy pri Paríži a v Madride. Výroba jedného modelu trvá približne 48 hodín. Montáž celého auta od príchodu z lakovne až po výstup z montáže trvá približne 6 hodín. Do montáže sa denne dodajú 3 milióny kusov komponentov. Od roku 2010 sa bude v Trnave vyrábať nové vozidlo na tom istom základe ako model 207. |