Závod PSA: problémom je fluktuácia

BRATISLAVA - Je to naozaj francúzska fabrika. V jedálni na stoloch sú karafy s vodou – starý francúzsky zvyk. Kto chce, môže si objednať pečenú zeleninu a mäso na grile. Tiež blízke Francúzom.

V trnavskom závode PSA dnes pracuje cez 3300 zamestnancov, najviac - okolo 1200 – v montážnej hale. Najviac robotizované sú prevádzky lisovne a zvarovne. Dnes sa v závode pracuje na dve zmeny. Nepracuje sa v noci a cez víkend. Každý zo zamestnancov pri výV trnavskom závode PSA dnes pracuje cez 3300 zamestnancov, najviac - okolo 1200 – v montážnej hale. Najviac robotizované sú prevádzky lisovne a zvarovne. Dnes sa v závode pracuje na dve zmeny. Nepracuje sa v noci a cez víkend. Každý zo zamestnancov pri vý (Zdroj: SME - IVAN ŠTULAJTER)

Závod PSA Peugeot Citroen v Trnave je asi o polovicu menší ako fabrika spoločnosti v Poissy pri Paríži. Nie je to však jediný rozdiel. Zatiaľ čo sa na Slovensku montuje výhradne model Peugeot 207, v Poissy sú to tri modely - Peugeot 206, 207 a 1007.

„Technologicky je však najmodernejší v skupine,“ povedala Isabelle Cros zodpovedná za vzťahy s medzinárodnými médiami. V Trnave má skupina najtichšiu lisovňu, z ekologických dôvodov sa používajú vodou riediteľné práškové farby. Do Trnavy preto prichádzajú manažéri aj z ostatných fabrík, ktoré má skupina rozmiestnené po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Trnavský závod si prišli pozrieť aj manažéri z Kie. Podľa hovorcu trnavského závodu PSA Petra Šveca výrobný proces nie je tajomstvom. „Automobilky si chránia výskum a vývoj nových modelov, vtedy je režim ochrany prísny,“ povedal.

Na rozdiel od závodu Kia sú oddychové centrá pre zamestnancov uzavreté, slúžia zároveň ako školiace stredisko i jedáleň. Minimálny nástupný plat ľudí do výrobných prevádzok je 15–tisíc, povedal Švec.

Automobilke prekáža relatívne vysoká fluktuácia zamestnancov. Sotva ľudia dostanú niekde inde o pár stovák vyšší plat, továreň opúšťajú. Pre manažment je to problém, lebo ľudí treba najskôr zaškoliť.

Rovnako ako v prípade závodu Kia pri Žiline pozemok trnavskej automobilky ráta s ďalšou výstavbou hál.

Automobilový priemysel je však obzvlášť citlivý na zmeny dopytu a dokazuje to aj prípad z Trnavy. Ešte v decembri minulého roka automobilka PSA oznámila, že chce svoju trnavskú investíciu vo výške 700 miliónov eur rozšíriť a postaviť ďalší závod za 350 miliónov eur. Výrobné haly sa mali začať stavať už na prelome tohto a budúceho roku. Malo sa v nich vyrábať ďalších 150-tisíc automobilov, ktoré by dopĺňali tristotisícovú kapacitu súčasného závodu. Prácu v druhej časti závodu malo nájsť 1 800 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

V septembri však manažment automobilky od zámeru ustúpil. Dôvodom bolo obmedzenie výdavkov koncernu. „Momentálne platí, že sa stavať nebude,“ povedal Švec.

PSA sa rozhodol pre výstavbu svojho závodu na Slovensku v roku 2003. Výrobu vozidiel spustila automobilka začiatkom roka, na sériovú produkcia prešla v júni. Trnavský závod dnes vyrába Peugeot 207. Tento istý typ vyrába ešte v ďalších dvoch európskych závodoch, v Španielsku a Francúzsku.

Hoci automobilka môže dosiahnuť ročnú produkciu 300–tisíc áut, „túto kapacitu budeme dosahovať podľa dopytu na trhu“, povedal Švec. Aj Peugeoty 207 sa totiž vyrábajú na zákazku.

V trnavskej fabrike sa dnes montuje Peugeot 207. Rovnaký model sa vyrába aj v závode v Poissy pri Paríži a v Madride. Výroba jedného modelu trvá približne 48 hodín. Montáž celého auta od príchodu z lakovne až po výstup z montáže trvá približne 6 hodín. Do montáže sa denne dodajú 3 milióny kusov komponentov. Od roku 2010 sa bude v Trnave vyrábať nové vozidlo na tom istom základe ako model 207.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 735
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 542
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 543
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 539
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 430
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 062
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 211
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu