"Badať nárast čo sa týka počtu reakcií aj výšky príspevkov," tvrdí Tatiana Maková, hovorkyňa UNICEF-u Slovensko.
Cez verejné zbierky UNICEF vyzbieral asi 12 miliónov korún, podobnú sumu získal aj z predaja produktov a pohľadníc. Práve cez Vianoce sa im však najviac darí oslovovať ľudí. Vlaňajší rok bol pre cunami v Ázii veľmi špecifický, celková výška príspevkov sa teda s týmto rokom nedá porovnávať.
Projekt Hodina deťom spolu s Dňom narcisov patria dlhodobo k najznámejším "značkám". Priamy prenos programu Hodina deťom, ktorú tentoraz po prestávke opäť odvysielala STV, vyniesol takmer 3,4 milióna korún, rok predtým to bolo len 3 milióny. Jeho sledovanosť však bola nižšia ako vlani, keď šou vysielala Markíza.
Úspech hlásila aj vianočná zbierka Pomôžte spolu s nami, ktorú usporiadala Slovenská humanitná rada v obchodných domoch Tesco. Prostriedky tejto zbierky zostávajú pre starsích a postihnutých v danom regióne. Počas prvej polovice decembra sa dobrovoľníkom podarilo vyzbierať viac ako 3,2 milióna korún, kým vlani to bolo len 1,1 milióna.
Slovenská katolícka charita počas roka vyzbierala v 3 verejných zbierkach 936-tisíc korún na pomoc Libanonu, Jáve, Pakistanu a ľuďom v núdzi na Slovensku.
Konto Orange rozdalo pred Vianocami milión na 99 projektov v rámci charitatívneho programu Darujte Vianoce.
Zbieranie "do kasičky" patrí podľa prieskumu z roku 2004 stále k najčastejším formám darcovstva. V poslednom čase sa však rozvinula aj technika prispievania. "Populárnymi sa stali SMS zbierky či jednoduché prevody prostredníctvom elektronického bankovníctva. Pomoc sa tak dostáva oveľa rýchlejšie," hovorí Maková z UNICEF-u.
Menej preferované formy sú príspevok zo mzdy či zadanie trvalého príkazu. "Časť firiem odvádza cez svoje mzdové učtárne príspevky pre vlastné nadácie," tvrdí riaditeľka Nadácie pre deti Slovenska Lucia Štasselová.
Populárne sú aj dobročinné aukcie, napríklad Hodina Fotografie deťom. Zmeny nastávajú aj celkovo, vo vzťahu k dobrovoľníctvu. Mnohí zamestnanci firiem poskytujú charitám bezplatne svoje služby.
Jednu z najdlhších charitatívnych tradícií má iniciatíva pre deti z domovov Úsmev ako dar.
V polovičke decembra sa uskutočnil v PKO v Bratislave už 24. ročník ich benefičného koncertu.
Bohatší skôr podporujú konkrétne deti
Väčšinu charitatívnych zbierok podľa Tatiany Makovej, hovorkyne UNICEF-u Slovensko, tvoria skôr drobné dary jednotlivcov. "Často nám na projekty prispeli študenti, dôchodcovia, invalidní ľudia, ba dokonca aj nezamestnaní. Bohatí ľudia sú skôr svetlými výnimkami," tvrdí Maková.
Ani Nadácia pre deti Slovenska nezaznamenala väčšiu štedrosť bohatších. "Tí z nich, čo chcú dávať, podporujú skôr konkrétne deti," povedala riaditeľka nadácie Lucia Štasselová. Myslí si, že k mimovládnym organizáciám stále prevláda všeobecná nedôvera.
Mediálny záujem priťahujú nadácie aj angažovaním známych umelcov. "Nikto z umelcov účasť v Hodine deťom neodmietol, iba ak pre pracovnú zaneprázdnenosť," tvrdí Štasselová. Podobnú skúsenosť má aj UNICEF. (zu)