ojením s konkrétnymi producentmi. So zákazom súhlasia i samotní lekárnici.
V Poľsku podobne ako v iných krajinách Európy sa reklama zatiaľ obmedzuje na prípravky, ktoré nehradia poisťovne a ľudia ich platia z vlastného vrecka. Reklama na všetky lieky by v Poľsku mala byť zakázaná od druhého štvrťroku 2007. Lekárne tak už nebudú môcť organizovať ponuky typu: „lieky za groše“.
Farmaceutické firmy navyše nebudú mať možnosť predávať lekárňam a lekárom darčeky v hodnote vyššej než 100 zlotých (asi 730 korún). Zakázané budú všetky akcie namierené na zvýšenie predaja liekov. Lekári budú môcť prijať od producentov maximálne päť balení liekov na vyskúšanie za rok. Za prekročenie zákazu budú hroziť vysoké pokuty.
Všetky návrhy, smerujúce k potlačeniu korupcie v odbore, sú zahrnuté vo vládnom projekte novelizácie farmaceutického zákona. „Chceme chrániť peňaženku pacientov pred nerozvážnymi vydaniami. Zarobia na tom i lekári, lebo budú predpisovať liek bez toho, aby boli zviazaní sympatiami k farmaceutickej firme,“ povedal námestník ministra zdravia Boleslaw Piecha.
Lekárnici priznávajú, že za odporúčanie niektorých liekov alebo presviedčanie pacientov na konkrétne prostriedky dostávajú od producentov darčeky. „V súčasnosti sa predaj liekov stal neetickou vojnou o pacienta, ktorému sa núti všetko, čo sa dá. Výsledkom toho je, že Poľsko stojí na čele rebríčka krajín v predaji liekov na obyvateľa,“ povedal Andrzej Wrobel, šéf štátneho farmaceutického ústavu. Dodal, že sa zabúda na to, že liek by mal pacient užívať iba vtedy, pokiaľ je pre neho nevyhnutný.
Pacienti podľa poslancov nebudú tratiť na tom, že už nebudú zavádzacie a špeciálne ponuky. „Lieky za výhodnejšiu cenu lekárne totiž predávajú omnoho častejšie než tie za obvyklú, za čo zaplatia pacienti. Verejné peniaze tak plynú do vreciek súkromných firiem,“ povedala Marlgorzata Stryjská, poslankyňa Práva a spravodlivosti z parlamentnej komisie. Okrem toho ponuky organizovali zatiaľ len veľké siete lekární, takže sa k pacientom na dedine vôbec nedostali.