ktorí chcú kvalitu,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúra pre prieskum trhu Terno. Prispôsobujú sa tomu už aj obchodné reťazce, ktoré predávajú napríklad mäso z Argentíny alebo vína z Kalifornie. K propagačným letákom vydávajú špecializované prílohy pre gurmánov.
„Zákazníci reagujú na naše akčné ponuky. Pred tohtoročnými Vianocami sme pre našich zákazníkov prichystali navyše napríklad exkluzívnu ponuku luxusných vín či čokolád,“ povedala Monika Šramková, hovorkyňa spoločnosti Lidl.
Nakupovanie ovplyvňuje aj počasie
„Tržby v porovnaní s novembrom síce zaznamenali mierny nárast, ale najväčší nápor zákazníkov ešte len očakávame koncom tohto týždňa. Podľa nášho názoru je to do istej miery spôsobené aj súčasným počasím, ktoré nenavodzuje pravú vianočnú atmosféru,“ povedala Andrea Hašková, vedúca oddelenia marketingu Billa. „Sme v tomto až špecifickí. V okolitých krajinách je čas nákupov rozložený do viacerých dní. U nás ľudia začínajú nakupovať až od zlatej nedele,“ povedal Drahovský.
Počasie ovplyvňuje sčasti predaj citrusových plodov. Chrípková sezóna sa očakáva neskôr. Väčšina obchodných spoločností sa však neodváži dovážať ovocie prvej kategórie. Ovocie je totiž rýchlo kaziteľný tovar a ťažko uskladniteľný. Obchodníci sa boja dovážať „lukratívne“ a kvalitné druhy ovocia. „Spotrebitelia, ktorí sú nároční, chodia nakupovať časť potravín do Rakúska,“ povedal Drahovský.
Vo väčších mestách ľudia voľný čas využívajú ináč ako na prípravu vianočných jedál. Drahovský si myslí, že ponuka polotovarov je nedostatočná, za vyspelými krajinami ešte stále zaostávame. „Ponuka polotovarov je stále úzka, ak sa zvýši ich kvalita, zvýši sa aj ich nákup,“ povedal Drahovský.
Najlepšie sa predáva sekt a tropické ovocie
Tržby spoločností vo vianočnom období rastú v priemere o 25 percent. Obyvatelia Slovenska minú v decembri na potraviny o tretinu až polovicu viac zo svojho mesačného novembrového priemeru. Obchodné reťazce pred Vianocami si pri predaji „pomáhajú“ ponukou potravín, ktoré nie sú bežné počas roka, napríklad čajové pečivo, darčekové balíčky.
Mária Janurová, vedúca nákupu siete COOP Jednota potvrdila, že celkový nárast v ich predajniach v porovnaní s novembrom bol 16 percent. Najvyšší predaj zaznamenali hlavne v tovarových skupinách šumivé vína o 47 percent, cukrovinky (dezerty, čokoládové cukrovinky, oblátky) 19 až 35 percent. Predaj exotického ovocia a darčekového papierenského tovaru sa zvýšil okolo 25 percent.
Najatraktívnejšie vianočné položky z hľadiska predaja sú v spoločnosti Ahold mandarínky a pomaranče, zaznamenali až 40percentný nárast oproti bežnému roku. „Ďalej je to údená rolka (100–percentný nárast), darčekové balíčky, mäso, hlavne pliecko a karé (50–percentný nárast) a čajové pečivo, ktoré nie je bežné v predaji počas roka,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold Diana Chovancová –Stanková.
Zvýšenie predaja až o 40 percent potvrdila aj hovorkyňa veľkoobchodu Metro Markéta Světlíková. Štruktúru tovarov, ktoré pred Vianocami zaznamenali najväčší nárast, však odmietla komentovať. „Informácie takéhoto typu neposkytujeme,“ povedala.