ia. Ďalej sú to obyvatelia Bratislavského kraja a ľudia vo veku od 30 do 39 rokov. Naopak, najmenej minú mladí ľudia do 17 rokov a ľudia starší ako 60 rokov. Súvisí to aj s ich príjmami. Najmenej plánujú minúť aj obyvatelia Košického a Banskobystrického kraja a respondenti so základným vzdelaním.
Vyplýva to z výskumu zameraného na vianočné správanie slovenských spotrebiteľov, ktorý uskutočnila spoločnosť TNS SK.
Potraviny a nápoje určené na Vianoce plánujú domácnosti na Slovensku podľa výsledkov výskumu nakúpiť aj tento rok za približne rovnakú sumu ako v roku 2005. Na nákup potravín chcú Slováci minúť priemerne 3 400 korún. Na nealkoholické nápoje vyčlenia v priemere 560 korún a na alkohol 590 korún.
Vyššie výdavky na potraviny a nápoje plánujú ľudia s vysokoškolským vzdelaním, obyvatelia Bratislavského kraja a respondenti z najväčších miest. Menšie výdavky budú mať obyvatelia najmenších obcí, ľudia s nižším vzdelaním a respondenti starší ako 60 rokov.
Napriek tomu, že Vianoce sú považované za sviatky pokoja a patria medzi najkrajšie sviatky roka, až tri štvrtiny opýtaných ich označili za finančne náročné. Vianoce predstavujú finančnú záťaž najmä pre starších ľudí, ľudí z miest s počtom obyvateľov 5 až 20 tisíc a pre obyvateľov Bratislavského, Nitrianskeho a Žilinského kraja. Nákup vianočných darčekov na splátky alebo na úver zvažuje tento rok necelých šesť percent opýtaných.
Prieskum bol uskutočnený omnibusovou metódou face-to-face rozhovormi v novembri tohto roku. Vzorka 1 037 respondentov je reprezentatívna pre populáciu Slovenska vo veku 15 rokov a viac z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja.