Podľa zdrojov blízkych firme, Chrysler plánuje pozastaviť produkciu v továrňach až na štyri týždne počas vianočných sviatkov v snahe dostať zásoby na normálnu úroveň. Spoločnosť, ktorá začiatkom tohto roku zmontovala desaťtisíce vozidiel bez konkrétnych objednávok od predajcov, informovala odbory, že štandardné vianočné odstávky sa pravdepodobne predĺžia možno až do konca januára.
K dlhším odstávkam by malo prísť v kamiónových továrňach v St. Louis, Warrene v štáte Michigan a Newarku v štáte Delaware, ako aj v továrni na džípy v Detroite a v závodoch na minidodávky vo Windsore, Ontariu a v St. Louis. Dočasná odstávka môže negatívne ovplyvniť výnosy firmy, lebo tie sa účtujú podľa počtu nových áut, dopravených predajcom. Redukcia zásob by na druhej strane mohla zmierniť vzťahy s predajcami, z ktorých mnohí prestali objednávať vozidlá, aby sa prispôsobili prebytkom na trhu.
Veľká trojka má problémy
Chrysler včera oznámil, že znižuje zásoby áut, ktoré vyrobil bez predbežných objednávok od predajcov na menej než 20-tisíc, čo je oproti začiatku roka pokles až o stotisíc. Úroveň zásob veľkej trojky automobiliek sa stala príčinou problémov mnohých predajcov. General Motors. má v zásobách vyše milión vozidiel, Ford 625-tisíc. Obe spoločnosti tvrdia, že sú s týmito číslami spokojné, hoci ich majú oveľa vyššie než Toyota či Honda.
General Motors aj Ford majú dosť zásob, aby prekročili lehotu 90 dní pri súčasnej úrovni predaja. „Tieto úrovne zásob naznačujú obrovskú neschopnosť zo strany veľkej trojky,“ povedal Michael J. Jackson, generálny riaditeľ najväčšieho reťazca obchodných zastúpení v USA AutoNation Inc. Pre zvyšovanie zásob sú americkí výrobcovia neraz nútení znižovať ceny, aby podporili predaj, čo poškodzuje meno ich značiek a znižuje zisk. Chrysleru uškodilo, keď stúpajúce ceny benzínu spôsobili, že spotrebitelia kupovali viac osobných áut a menej úžitkových vozidiel a športových áut.
Krízou k lepším vzťahom
Krízovým programom predĺženia vianočnej prestávky vo výrobe chce firma napraviť vzťahy s predajcami. Väčšinu roka Chrysler vnucoval svojim predajcom zásoby navyše, čo im zvyšovalo náklady. Za posledné mesiace mnohí predajcovia úplne prestali objednávať autá. Toto napätie viedlo k tomu, že firma minulý týždeň prepustila šéfa predaja a marketingu Joea Eberhardta. Riaditeľ Chrysleru Tom LaSorda zdôraznil v rámci internetového prenosu pre predajcov, že spoločnosť „plánuje v januári a februári vyriešiť problém vysokých zásob“. V rokoch 2005 a 2006 mali mnohí predajcovia také zásoby, že vozidlá stáli celé mesiace, než sa našli kupcovia.
Autor: NEAL E. BOUDETTE Uverejnené so súhlasom The Wall Street Journal Europe, (c) 2006, Dow Jones & Company, Inc.