mi. Nie Santovi!"Vojnu Santa Clausovi vyhlásili aj českí reklamní textári; združenie Creative Copywriters
Club spustilo webové stránky
anti-santa.cz, ktoré protestujú proti jeho prenikaniu do českej kultúry. Prekáža im používanie červeno-bielej bradatej postavičky v predvianočných reklamách, ale tiež detských knižkách a podobne. "Nie som protiamericky zameraný, ale Santa je import,
v našej kultúre nemá čo hľadať, tak prečo by mal visieť z každého druhého balkóna?" hovorí reklamný textár David König.
Cieľom iniciatívy anti-santa.cz je odsťahovať Santa Clausa tam, kam patrí - do Spojených štátov. "Nenechali sme si vnútiť deda Mráza, tak prečo by sa na nás mal z každého druhého výkladu, aj
z reklám v televízii vyškierať nejaký Santa?" píše sa na stránke, ktorá obsahuje aj fujgalériu "santovských" gýčov a diskusiu. V tej nájdete názory ľudí, ktorí majú Santu už tiež plné zuby.
Santa go home
Antisantovská iniciatíva sľubuje, že bude čas od času ohlasy svojich priaznivcov rozposielať reklamným agentúram a firmám, v ktorých reklame sa objaví Santa, soby a "podobný nevkus" - "aby videli... a aby vedeli!"
Podľa Königa sa už tento rok zrejme nepodarí významne zasiahnuť do výzoru tohtoročných Vianoc. "Vianočné kampane sú už dávno pripravené, takže tento rok s tým ťažko niečo urobíme. Ale dúfam, že na budúci rok už pocítime zmenu. Myslím, že firmy niečo podniknú, keď zbadajú, že ľuďom Santa skutočne prekáža. Podľa mňa o tom nevedia," hovorí David König. "Veď tlačiť ľuďom niečo čo nechcú, je aj z hľadiska marketingu zlá stratégia."
Očistím svoje srdce
aj svoj domov
Veselý bruchatý bradáč s dobromyseľným úsmevom sa stal pre mnohých symbolom konzumu
a duchovnej prázdnoty. Nórske stránky Anti Santa Libration Army ho obviňujú z vytláčania tradičných hodnôt a tvrdia, že nás len povzbudzuje, aby sme stále viac nakupovali. "Je náš život tak príšerne prázdny, že ho musím zaplniť postavičkami Santa Clausa?" pýtajú sa a ponúkajú ľuďom nálepku s textom: "...a urobím všetko, čo je v mojej moci, aby som bojoval s vplyvom Santa Clausa na moje srdce, môj domov a na celú spoločnosť."
Antisantovská kampaň sa tiahne naprieč Európou - pripojili sa aj Rakúšania a Nemci. Na najväčších tradičných vianočných trhoch v Rakúsku, pred viedenskou radnicou, vítajú tisícky návštevníkov preplnené stánky; môžete si v nich kúpiť všetko - okrem Santa Clausa.
"Santa Claus nemá nič spoločné s hodnotami Vianoc - láskou
k blížnym, solidaritou, schopnosťou podeliť sa," tvrdia nemeckí aktivisti. "Je produktom konzumnej spoločnosti."
Čo sa stalo z reklamy na Coca-Colu
Santa - tak ako ho poznáme dnes - tučnučký, bradatý pán v červenom kabáte - je dieťaťom Coca-Coly. Pre túto firmu ju navrhol
v tridsiatych rokoch minulého storočia švédsko-americký umelec Haddon Sundblom. Postavička mala byť pôvodne len symbolom novej reklamnej coca-colovej kampane. Preto sa netreba príliš čudovať, že má len málo spoločného nielen s novorodeným Ježiškom, ktorý sa viaže k európskym kresťanským Vianociam, ale aj so Svätým Mikulášom. To je jediný bradáč, ktorý má u nás vo vianočnom období domovské právo. Mikulášskej tradícii dali zas vzniknúť legendy o šľachetnom biskupovi, ktorý žil v štvrtom storočí v meste Myra na území dnešného Turecka. Mal povesť veľkorysého človeka, ktorý pomáhal biednym a nešťastným.
MONA GÁLIKOVÁ