Sú už Santove dni u nás zrátané?

Tisícky Santa Clausov sa usmievajú na detičky v obchodoch, lozia po fasádach budov, spievajú koledy v krčmách aj cukrárňach. A Európa začala kričať: "Nechceme ozdobné papiere s postavičkami Santu, nechceme byť bombardovaní santovskými vianočnými dekorácia

mi. Nie Santovi!"Vojnu Santa Clausovi vyhlásili aj českí reklamní textári; združenie Creative Copywriters

Club spustilo webové stránky

anti-santa.cz, ktoré protestujú proti jeho prenikaniu do českej kultúry. Prekáža im používanie červeno-bielej bradatej postavičky v predvianočných reklamách, ale tiež detských knižkách a podobne. "Nie som protiamericky zameraný, ale Santa je import,

v našej kultúre nemá čo hľadať, tak prečo by mal visieť z každého druhého balkóna?" hovorí reklamný textár David König.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom iniciatívy anti-santa.cz je odsťahovať Santa Clausa tam, kam patrí - do Spojených štátov. "Nenechali sme si vnútiť deda Mráza, tak prečo by sa na nás mal z každého druhého výkladu, aj

z reklám v televízii vyškierať nejaký Santa?" píše sa na stránke, ktorá obsahuje aj fujgalériu "santovských" gýčov a diskusiu. V tej nájdete názory ľudí, ktorí majú Santu už tiež plné zuby.

Santa go home

Antisantovská iniciatíva sľubuje, že bude čas od času ohlasy svojich priaznivcov rozposielať reklamným agentúram a firmám, v ktorých reklame sa objaví Santa, soby a "podobný nevkus" - "aby videli... a aby vedeli!"

Podľa Königa sa už tento rok zrejme nepodarí významne zasiahnuť do výzoru tohtoročných Vianoc. "Vianočné kampane sú už dávno pripravené, takže tento rok s tým ťažko niečo urobíme. Ale dúfam, že na budúci rok už pocítime zmenu. Myslím, že firmy niečo podniknú, keď zbadajú, že ľuďom Santa skutočne prekáža. Podľa mňa o tom nevedia," hovorí David König. "Veď tlačiť ľuďom niečo čo nechcú, je aj z hľadiska marketingu zlá stratégia."

SkryťVypnúť reklamu

Očistím svoje srdce

aj svoj domov

Veselý bruchatý bradáč s dobromyseľným úsmevom sa stal pre mnohých symbolom konzumu

a duchovnej prázdnoty. Nórske stránky Anti Santa Libration Army ho obviňujú z vytláčania tradičných hodnôt a tvrdia, že nás len povzbudzuje, aby sme stále viac nakupovali. "Je náš život tak príšerne prázdny, že ho musím zaplniť postavičkami Santa Clausa?" pýtajú sa a ponúkajú ľuďom nálepku s textom: "...a urobím všetko, čo je v mojej moci, aby som bojoval s vplyvom Santa Clausa na moje srdce, môj domov a na celú spoločnosť."

Antisantovská kampaň sa tiahne naprieč Európou - pripojili sa aj Rakúšania a Nemci. Na najväčších tradičných vianočných trhoch v Rakúsku, pred viedenskou radnicou, vítajú tisícky návštevníkov preplnené stánky; môžete si v nich kúpiť všetko - okrem Santa Clausa.

SkryťVypnúť reklamu

"Santa Claus nemá nič spoločné s hodnotami Vianoc - láskou

k blížnym, solidaritou, schopnosťou podeliť sa," tvrdia nemeckí aktivisti. "Je produktom konzumnej spoločnosti."

Čo sa stalo z reklamy na Coca-Colu

Santa - tak ako ho poznáme dnes - tučnučký, bradatý pán v červenom kabáte - je dieťaťom Coca-Coly. Pre túto firmu ju navrhol

v tridsiatych rokoch minulého storočia švédsko-americký umelec Haddon Sundblom. Postavička mala byť pôvodne len symbolom novej reklamnej coca-colovej kampane. Preto sa netreba príliš čudovať, že má len málo spoločného nielen s novorodeným Ježiškom, ktorý sa viaže k európskym kresťanským Vianociam, ale aj so Svätým Mikulášom. To je jediný bradáč, ktorý má u nás vo vianočnom období domovské právo. Mikulášskej tradícii dali zas vzniknúť legendy o šľachetnom biskupovi, ktorý žil v štvrtom storočí v meste Myra na území dnešného Turecka. Mal povesť veľkorysého človeka, ktorý pomáhal biednym a nešťastným.

SkryťVypnúť reklamu

MONA GÁLIKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 793
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 656
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 737
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 692
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 674
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 258
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 205
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 293
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu