Divadelné štúdio VŠMU Galéria • August Strindberg: Slečna Júlia • Preklad: Silvia Duchková • Úprava, réžia a výprava: Pavol Juráš • Osoby a obsadenie: Daniela Pribullová, Branislav Deák, Jana Gavačová / Michaela Merklová • Premiéra: 28. 11.
Slečna Júlia je dráma o žene, ktorá zviedla a nechala sa zviesť sluhom Jeanom v čase, keď sa vzťah pani - sluha považoval za viac ako hanebný. Autor tejto trúchlohry August Strindberg, sám trikrát ženatý, bol známy svojím negatívnym náhľadom na ženy. Režisér Pavol Juráš vo svojej absolventskej inscenácii na VŠMU predstavil slečnu Júliu v podobe Marylin Monroe.
Ako symbol krásy, sexuálnu bohyňu, no vnútri jednoduchú a nešťastnú ženu, čím zrejme naznačoval, že príbeh ženy zranenej natoľko, že sa rozhodne spáchať samovraždu, sa stal už mnohokrát.
To dopĺňalo i vrstvenie kostýmov od historických až po súčasné, ale z estetického hľadiska táto štýlová nečistota pôsobila rušivo, najmä keď sa Daniela Pribullová ako Júlia namiesto sústredenia na postavu musela neustále vymotávať z vlečky svojich šiat.
Branislav Deák ako sluha Jean sa zmenil z domáceho klauna cez manipulátorského zvodcu až na peniazmi posadnutého karieristu. O to viac prekvapil záver z pera samotného režiséra, keď Jean sám dobrovoľne volí smrť po boku slečny Júlie.
Deák sa do svojej postavy natoľko vložil, že úplne zabudol na divákov a väčšinu replík mu pri rýchlosti jeho reči nebolo rozumieť.
Kristína Michaely Merklovej bola detsky naivná, no i vášnivá. V závere sa objavila v civilnej polohe hodnotiteľa celej drámy, vysvetľujúc dôvody tragédie.
Juráš sa snažil o vizuálne pôsobivú inscenáciu, dôležitým sa stal pohyb a mizanscéna. Text vyškrtal, pripísal doň niektoré repliky a prepísal záver. Okresal však komplikovanosť charakterov, ich rozpornosť a neistotu, motivácie ich konaní boli v istých okamihoch viac než priezračné. Hudba vhodne dotvárala atmosféru, hoci jej bolo možno trochu priveľa.
Režisérovi šlo o metaforické zobrazenie univerzálnosti témy, no vnútorné napätie drámy sa stratilo v šuchote kostýmov a prežúvaní fast foodu. Koncepcia sa tu rozbila ako pohár od vína.
Hoci má Pavol Juráš za sebou už mnoho skúseností z réžií prevažne hudobno-tanečného charakteru, na „obyčajnú činohru“ mu to tentoraz akosi nie celkom stačilo.
Autor: DÁRIA FEHÉROVÁ (Autorka je publicistka)