na slovenskom trhu v posledných rokoch značný nárast. Vďaka
tomu rastie predaj tovarov
a zvyšuje sa záujem spoločností
o rozvíjanie svojich ponúk.
Slovenský finančný trh sa pomaly začleňuje do európskeho
finančného priestoru, čo dáva priestor pre ďalší nárast týchto finančných služieb. Aj keď
prieskumy z Európskej únie
ukazujú, že Slováci sú disciplinovanejší pri splácaní ako ostatní obyvatelia v EU, s rozvojom trhu možno očakávať zvyšovanie
počtu neplatičov aj u nás.
Z ákazníci si cestou úverov a kúpou na splátky uľahčujú nákup všetkých druhov tovarov
a služieb. Okrem toho, že týmto spôsobom riešia nedostatok finančných prostriedkov nielen na vybavenie kancelárií či domácností, približujú svoj štýl zvyklostiam a štandardom vo vyspelejších krajinách. Prírastok v počte a výške poskytnutých úverov má teda ešte stále stúpajúcu tendenciu a chvíľu to potrvá, kým sa hladina rozvoja ustáli. Síce nie v najbližšej ale určite v dohľadnej dobe nebude rast vytvárať historické maximá, ale bude len štatisticky dopĺňať predošlé roky. Bude však záležať na spoločnostiach, čo nové prinesú klientovi, aby si ho získali. Progres bude založený skôr na ďalšom skvalitňovaní a sprístupňovaní služieb v záujme
klienta či neustálych inováciách existujúcich, prípadne nových foriem spotrebiteľského financovania (úverové a kreditné karty, pôžičky).
Nákup na splátky treba zaplatiť
V predvianočnom čase sa marketingový tlak na zákazníka zintenzívnil a marketingoví pracovníci či novinári tým získavajú dobrú tému. Je však dôležité povedať to, čo propagátori predaja nepovedia. Aj v splátkovom predaji sa klient, rovnako ako pri bežných bankových úveroch, stretne s množstvom prekážok a problémov pri ich vybavovaní. No nielen s nimi. Natíska sa otázka, čo potom, keď žiadosť o úver či splátkový predaj bude mať kladnú odpoveď. Bankové domy už pred časom rozbehli akúsi antikampaň, vďaka ktorej sa chceli zbaviť neplatičov. Snažili sa presvedčiť klienta, aby sa držal známeho hesla: dvakrát meraj, raz rež.
Pri splátkových spoločnostiach nie je situácia iná. Ide taktiež o úver, ktorý treba splácať. V opačnom prípade prídu problémy. Spoločnosti ponúkajúce jednorázový spotrebný úver tiež ponúkajú poradenský servis a rovnako ako banky chcú neskoršou spokojnosťou klienta docieliť celkovú spokojnosť s priebehom získania úveru. Od predloženia dokladov, cez vybavovanie a čakanie na odpoveď, až po splácanie. Ponúkajú aj rôzne nastavenia úveru, podľa ktorých si v poradenskom centre klient vyberie a spláca potom úver tak, aby sa nedostal do ťažkostí. Nielen úver z banky, ale aj splácanie tovaru dostalo ľudí do problémov. Celý proces až po samotné splácanie si teda treba dobre a starostlivo premyslieť. Na obdobie splácania myslieť už pri prvej myšlienke na žiadosť o úver. Poradenstvo poskytované spoločnosťami netreba podceňovať a bez ostychu ich služby využiť.
Obdobnou tematikou získavania a splácania úverov sa zaoberajú aj verejne dostupné informačné zdroje (tlač, internet, odborné periodiká). Aj keď snaha o osvetu bola, je a bude klient je klient a boj o neho neúprosný. Splátkové spoločnosti a banky v snahe o sprístupnenie úverov čoraz väčšej skupine jednotlivcov uľahčujú cestu k získaniu pôžičky a inovujú škálu svojich produktov. Síce rešpektujú klienta a dovolia mu zvoliť si variant podľa vlastných možností, potrieb a solventnosti, ale aj tieto dobrovoľne vybraté možnosti dokážu zákazníka často dostať na mizinu.
V súčasnosti sa dá povedať, že prostredníctvom nákupu na splátky je možné financovať takmer všetko. Jednorazové spotrebiteľské úvery sa dajú získať priamo v predajniach, kde daný tovar predávajú. Pri cenách výrobku sa častokrát objavuje zázračná niekoľkonásobne nižšia suma, lákajúca kúpiť daný tovar. Zdá sa to neuveriteľné, že drahá elektronika, kancelárska technika, nábytok, stavebné diely, dovolenky, ba dokonca automobily sa dajú zohnať za niekoľko sto či tisíc korún. Treba však čítať aj malé písmenka pod zvýraznenou sumou a prepočítať si, koľko bude stáť trebárs chladnička po poslednej splátke.
Zachovať si chladnú hlavu
Firmy zaisťujúce jednorázové spotrebiteľské úvery (splátkový predaj) registrujú široké spektrum klientov. Na jednej strane majú portfólio zákazníkov vyrovnané a majú približne rovnaké počty mladých, starých, žien, či mužov, zamestnaných, živnostníkov, či dokonca dôchodcov. Na druhej strane sú firmy, ktoré evidujú vyšší záujem o splátky u mužov a ako najčastejšiu klientelu v štatistikách udávajú pracujúcich stredoškolákov v rozpätí od 25 do 55 rokov.
Všeobecne sa však dá povedať, že charakteristika klienta sa mení v závislosti od produktu. Tí by si však pri kúpe tovaru na splátky - najmä teraz pred Vianocami, mali zachovať chladnú hlavu. SAMUEL VANKO
Časopis INVESTOR