komunikáciách a následne
na motorových vozidlách.
Jedenásť poisťovní, ktoré
poskytujú havarijné poistenie, poškodenie automobilu
cestnými výtlkmi hradí, avšak niektoré to podmieňujú
aj inou škodou než len
zničenými pneumatikami.
Poisťovne si následne
uplatňujú náhradu škody
voči správcovi príslušnej
komunikácie.
P okiaľ motorista nemá uzatvorené havarijné poistenie, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, tento proces preukazovania zodpovednosti je však náročnejší. Ďalšou možnosťou je mimosúdna dohoda so správcom komunikácie alebo vymáhanie škody od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní.
Každú hlásenú škodovú udalosť poisťovateľ posudzuje individuálne podľa skutočnosti a dôkazov, ktoré má k dispozícii. Najväčšia poisťovňa na Slovensku, Allianz-Slovenská poisťovňa (Allianz-SP), má tieto škody kryté v štandardnej ponuke havarijného poistenia.
Generali Poisťovňa tieto služby poskytuje tiež štandardne a pokrýva ich havarijným poistením. "Za škody, ktoré vznikli na pneumatikách alebo na brzdovom systéme motorového vozidla poskytujeme poistné plnenie iba za predpokladu, že sa súčasne z rovnakej príčiny poškodilo vozidlo aj iným spôsobom," uviedla Generali Poisťovňa.
Poškodenie vozidla na výtlku je podľa poisťovne Uniqa riziko, ktoré bežne prepláca. "Poistnou udalosťou je aj dopravná nehoda v cestnej premávke, pri ktorej sa poškodí vozidlo kvôli mechanickým silám pôsobiacim zvonku," uviedol vedúci skupiny poistenia motorových vozidiel Uniqa Jozef Stasík. Ako dodal, výlukou je len to, ak sa poškodili iba pneumatiky. V tomto prípade poisťovňa plnenie neposkytuje.
Podobne postupuje aj Česká poisťovňa - Slovensko (ČPS). "Poisťovňa poskytne poistné plnenie za poškodenie alebo zničenie pneumatík len ak z tej istej príčiny a v tej istej dobe došlo aj k inému poškodeniu vozidla alebo jeho časti, za ktorú je poisťovňa povinná plniť," uviedli predstavitelia ČPS.
QBE poisťovňa takisto hradí škody spôsobené na cestných výtlkoch, avšak výnimkou je poškodenie len samotných pneumatík.
Wüstenrot poisťovňa takúto udalosť z havarijného poistenia hradí, avšak skúma príčinnú súvislosť medzi škodovou udalosťou a rozsahom poškodenia. "Ak sa preukáže, že táto škoda vznikla pre zanedbanie povinnosti prevádzkovateľa cestnej komunikácie, poisťovňa si bude vymáhať škodu, avšak bez ohľadu na to klient poistné plnenie samozrejme "dostane vyplatené," uviedla Dana Macková, vrchná riadi-
teľka Wüstenrot poisťovne.
Takisto ČSOB Poisťovňa kryje takúto situáciu havarijným poistením a následne, ak je príčina nárazu v policajnej správe uvedená poškodená komunikácia, tak si plnenie vymáha spätne od správcu komunikácie.
V poisťovni OTP Garancia hradia pri poškodení vozidla náklady spojené s opravou vozidla, rozrazenie pneumatiky však kryté nie je. Škody spôsobené na neupravenej cestnej komunikácii hradí aj poisťovňa Kooperativa. "Základné poistenie pre havarijné poistenie motorového vozidla sa vzťahuje na poškodenie alebo zničenie motorového vozidla alebo jeho obvyklej výbavy náhodnou poistnou udalosťou, pri rozšírenom krytí aj na krádež
a lúpež motorového vozidla," uviedla v stanovisku Koope-
rativa.
Riziko poškodenia motorového vozidla výtlkmi na cestách je kryté z havarijného poistenia aj u Komunálnej poisťovne. Na vyplatenie poistného však musí vzniknúť okrem poškodených pneumatík aj iná škoda na vozidle, ako napríklad skrivenie diskov, či poškodenie nápravy. Poisťovňa Tatra má vzniknuté škody tiež zahrnuté v havarijnom pois-tení. "Havarijné poistenie sa dojednáva pre prípad nárazu na akúkoľvek prekážku, vrátane výtlkov, či jám. Poisťovňa škodu uhradí, aj keď sa poškodia len pneumatiky," uviedla manažérka úseku obchodu a marketingu Miriam Horňáková. (vj, SITA)